Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

mercedes e300ce w124 aircondition problem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den vanligste årsaken til at AC ikke fungerer er at det er for lite gass på anlegget.

Selv på et anlegg som er i orden vil det forsvinne noe gass (typisk kan være noe rundt 5-10% pr år) på nye biler gjerne mindre, eldre biler gjerne mer. Spesielt i vinterhalvåret i Norge, både grunnet temperatursvinginger og fordi anlegget oftes ikke blir brukt over lang tid. Pakninger (O-ringer) tetter best når de er oljet, når anlegg ikke blir brukt over tid tørker/forsvinner oljen fra ringene, og de tetter dårligere -mer gass siver ut.

 

 

 

Men merk at jeg jo ikke har noe grunnlag for å mene noe om akkurat hva feilen er på den bilen, jeg sier bare hva det oftes er. Man skal være klar over at et AC anlegg kan være svært kostbart å reparere, mye arbeid og dyre deler, alt etter hva som har gått i stykker. Dersom anlegget har vært ute av drift i flere år kan man også regne med at pumpen er defekt. Det er fort en dyr sak.

 

Hvis bilen er eldre enn ca 1992 så kom den opprinnelig med R12 gass som i dag er forbudt. For å kunne bruke dagens R134a gass må det byttes filter og pakninger siden 134a ellers vil lekke ut veldig fort. Det er selvsagt også en mulighet her, at man har tatt en snarvei å fylt R134a på bil med R12, det vil virke en stund.

 

Kort sagt, det er umulig å si hva problemet er hos deg, det kan være alt fra så enkelt som lavt gass-nivå, eller clutch på AC pumpe som trenger justering, og mao under 2000 kr fikser, og opp til at den har hatt pumpehavari så hele anlegg må taes opp og flushes og ny pumpe installeres, og en 20.000 kroners jobb. Lekkasjer fra evaporator (kjøle-elementet inni dashbord) er ofte også en dyr sak grunnet mye arbeid. Heldivis er det vanligvis radiatoren fremme (kondensatoren) som ryker oftes av de to radiatorene man har...

Endret av pcp160
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror sjansen for at det har lekket ut er større enn at kompressoren er defekt.

Det er ihvertfall min erfaring fra 9 år med Mercedes-Benz.

 

Men for å være sikker på at du ikke kjøper deg problemer så ville jeg uansett vært sikker på at det er 134A gass som skal fylles på den.

 

Når det gjelder lekkasjer i systemet så har jeg sett at det finnes "vinduermidler" der ute som skal kunne tette lekkasjer som skjer over tid, men de produktene har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar

Det er vel med disse vidundermidlene som med de fleste slike vidundermidler; de fungerer ofte, men er også litt omstridt, alt etter hvem du spør.

 

Det bør i alle tilfeller være siste løsning, på lekkasjer som ikke lar seg finne/fikse på "vanlig" måte, dvs veldig små. For lekkasjer vesentlig større enn "normalen" er det ofte bare snakk om en enkelt skjøt/O-ring, påfyllingsventiler, eller kondensatoren (radiatoren fremme, som sitter utsatt).

 

 

Det er jo som Hachon også bekrefter mest sannsynlig at problemet er lite gass, men ifht et eventuelt kjøp så kommer det jo an på hvor mye av en gambler man er, samt hvordan man vektlegger AC. Personlig syns jeg det er nesten like viktig som varmeapparat, og tanken på at jeg aldri igjen skal ha en bil uten AC gjør meg riktig glad. Så dette kombinert med at jeg vet hva som kan skje med AC-anlegg gjør at jeg ganske enkelt ikke ville kjøpt en ukjent brukt-bil der AC ikke fungerer av uviss grunn.

 

Men mange vurderer det jo mer som et ekstra gode, og en "kjekt å ha greie", så dersom du er en av dem, samt er villig til å ta en risiko, så er oddsen på din side for at løsningen er i den rimelige enden. Bare vit at det kan bli latterlig dyrt også, så du er advart. ;)

 

Kun fylling av gass får man vel fra noe rundt 1500 kroner avhengig av mengde. Både selve gassen, og oljen er svindyr, eldre biler bruker generelt litt mer enn nye.

Sjekk dog som Hachon påpeker at det er 134a på den, enten originalt, eller ombygd, ellers ryker oddsen din allerede der...

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du kan fastslå det midt på vinteren, at du får kulde der og der..

Det er faktisk mulig du bare innbiller deg at det er kaldere på en side enn på den andre, og at det ikke er noe kjøling tilstede i det hele tatt.

 

Slår magnetclutchen på pumpa inn i det hele tatt?

Hvis ikke får du ikke kulde, uansett.

Det er ventiler i systemet som måler om du har riktig trykk, har du for lite så vil ikke den magnetclutchen slå inn.

Dersom den magnetclutchen er gåen eller styringa er gåen, så vil den jo selvfølgelig heller ikke slå inn.

 

Når du ser på pumpa mens motoren går, så vil du se at den ytre ringen roterer hele tida.

Dersom magnetclutchen slår inn, så vil midten begynne å rotere også, og da vil pumpa gå rundt.

Det er også et markant høylytt klikk, som du vil høre, med panseret åpent.

 

Jeg velger å tro at pumpa ikke går rundt i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...