abene Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Norwegian gir deg nå internett-tilgang på 12 000 fot. Les mer Lenke til kommentar
Microdead Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 12.000 fot? Det var lavt, sikker på at dere ikke mener 12.000 meter? 1 Lenke til kommentar
javr Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Godt tilbud, håper det holder seg gratis for dem som velger å fly med Norwegian. Såvidt jeg har forstått så slår nettet seg automatisk på når flyet passerer 10.000 fot. Skulle det vært 10 km opp så ville kun et fåtall av inneriksrutene i Norge faktisk kommet høyt nok underveis til at det ville slått seg på Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 10 000 fot er 3000 meter, marsjfarten på flyet mellom oslo og trondheim holder vanligvis 30 000 fot = 10 000 meter. Lenke til kommentar
Fjonisen Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Dersom tilbudet viser seg å være populært, vil det fortsette å være gratis, sier Aanby. Logisk!? Lenke til kommentar
Dudeson Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Bra tibud,men kommer aldri til å reise med Norwegian flere ganger etter å opplevd motortrøbbel 3 ganger og brann bak i flyet 1gang, og jeg har bare reist 10 ganger med det selskapet. Skal det bli flere turer med Norwegian så blir det såfall med full narkose 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Betyr det at de slutter å si "alt elektronisk utstyr med radiosendere eller mottagere skal være avslått under hele flyturen"? I så fall, betyr det at man kan slå på mobiltelefonen (i vanlig modus) også? Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 hmm... på bildet er det god plass til å ha med seg en pc. Så godt plass er det ikke vanlig fly i norge nei Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Betyr det at de slutter å si "alt elektronisk utstyr med radiosendere eller mottagere skal være avslått under hele flyturen"? I så fall, betyr det at man kan slå på mobiltelefonen (i vanlig modus) også? Tviler på at du kan bruke radiostyrte biler, GPS eller lignende ting, siden (de påstår at) de forstyrrer navigasjonssystemet i flyet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 (endret) Så hva sier de på høyttaleren ved avgang da? "Alt elektronisk utstyr skal være slått av når fest setebeltet er tent. Utenom det skal elektronisk utstyr med radiosendere eller mottagere, med unntak av bærbare PCer med trådløst nettverk, være avslått under hele flyturen. Et unntak fra unntaket er PCer med mobilt bredbånd må være avslått under hele turen. Mobiltelefoner skal være slått av under hele turen, med unntak av telefoner i flight-modus med eller uten trådløst nettverk påslått. Digitalkameraer med GPS må være slått av under hele turen, mens kameraer med eller uten Wifi kan være slått på når fest setebeltet er slått av, med unntak av de som også har GPS. De skal være avslått under hele turen. Gamle filmbaserte kamera uten elektroniske komponenter kan være slått på under hele turen. Mp3-spillere kan brukes når fest setebeltet er slått av, hvis spilleren ikke har radio. Enhver enhet med radio skal være sltt av under hele turen. Det gjelder også walkie talkie, AM-radio, fjernstyrte leketøy, mobile TV-mottakere og lignende enheter. Så, hvis noen ikke har falt av lasset ennå så skal vi nå demonstrere i detalj hvordan oksygenmaskene og flytevesten skal brukes i en eventuell nødsituasjon". Endret 9. februar 2011 av Simen1 8 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 (endret) Moderne fly har så bra skjerming at wifi, mobiler, etc har veldig liten påvirkning. Men flyselskapene/produsentene har beholdt forbudet selv om risikoen for at flyene sine systemer blir påvirket er svært lav. Det er mye lettere enn å bruke masse tid på å kartlegge hvordan alle mobil modeller, og andre "gadgets" påvirker flyet. Føre-var-prinsippet. http://blog.makeitwork.com/cell-phones-airplanes-the-truth-about-wifi-in-the-sky/ Endret 9. februar 2011 av Uderzo Lenke til kommentar
Dunsay Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 GPS-enheter sendte ikke radiosignaler sist jeg sjekka... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 GPS-enheter sendte ikke radiosignaler sist jeg sjekka... Forbudet gjelder både sendere og mottakere. Men det blir det kanskje en endring på nå. Jeg er spent på hvordan Norwegian løser det rent praktisk ved å fortelle hva som er tillatt og ikke. Lenke til kommentar
Dunsay Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 GPS-enheter sendte ikke radiosignaler sist jeg sjekka... Forbudet gjelder både sendere og mottakere. Men det blir det kanskje en endring på nå. Jeg er spent på hvordan Norwegian løser det rent praktisk ved å fortelle hva som er tillatt og ikke. Det var jeg ikke klar over, men ok! Lenke til kommentar
Lord Darkness Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Så hva sier de på høyttaleren ved avgang da? "Alt elektronisk utstyr skal være slått av når fest setebeltet er tent. Utenom det skal elektronisk utstyr med radiosendere eller mottagere, med unntak av bærbare PCer med trådløst nettverk, være avslått under hele flyturen. Et unntak fra unntaket er PCer med mobilt bredbånd må være avslått under hele turen. Mobiltelefoner skal være slått av under hele turen, med unntak av telefoner i flight-modus med eller uten trådløst nettverk påslått. Digitalkameraer med GPS må være slått av under hele turen, mens kameraer med eller uten Wifi kan være slått på når fest setebeltet er slått av, med unntak av de som også har GPS. De skal være avslått under hele turen. Gamle filmbaserte kamera uten elektroniske komponenter kan være slått på under hele turen. Mp3-spillere kan brukes når fest setebeltet er slått av, hvis spilleren ikke har radio. Enhver enhet med radio skal være sltt av under hele turen. Det gjelder også walkie talkie, AM-radio, fjernstyrte leketøy, mobile TV-mottakere og lignende enheter. Så, hvis noen ikke har falt av lasset ennå så skal vi nå demonstrere i detalj hvordan oksygenmaskene og flytevesten skal brukes i en eventuell nødsituasjon". :!: :!: :!: //LD Lenke til kommentar
norgeeek Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Hva med noen spesifikasjoner? Hvilken leverandør har de valgt? Hvordan leveres internett til flyet? Hvilken WiFi-standard? Hvordan er hastighet og dekning ombord? Hvordan løses båndbreddefordelingen? Hele eventyret rundt faren med mobiltelefoner ombord i fly er vel strengt tatt opplest og vedtatt som myte. I snitt gjennomføres det visstnok 4 mobilsamtaler per flytur innenfor USA, det er fremdeles ikke bekreftet att dette har ført til en eneste ulykke. Det er derimot uheldig for de flyselskapene som selger svært overprisede telefonsamtaler ombord... I småfly (som er bygget på en mye enklere måte, og hvor en mobiltelefon er fysisk mye nærmere eventuelt sensitiv elektronikk) er det jo helt normalt å ha mobilen på; enkelte felt krever til-og-med at du kontakter dem over telefon før du lander. Hadde det virkelig vært så farlig med radiosendere hadde vi sett tegn på dette; terrorister hadde fått fly ut av kurs ved å la mobilen stå på - og som en følge av dette vil alt elektronisk utstyr måtte pakkes i egne aluminiumsposer før de ble stuet inn i en egen skjermet container. Det som virkelig er tragikomiskt er at selv mottakere skal kunne utgjøre en trussel. Noen nevner GPS her, selv har jeg blitt avhørt fordi jeg hadde med meg en lovlig og godkjent radiomottaker for flybåndet (artig å høre på hva som foregår). Jeg kan virkelig ikke fatte og begripe hvilken fare en radiomottaker skulle kunne utgjøre for flysikkerheten utover ett hvilket som helst annet apparat med tilsvarende elektromotorisk stråling (som er minimal). For ikke å snakke om at alt som ser ut som en mobiltelefon skal være skrudd av (hva skjedde med fly-modus?) mens alt annet kan være på - Kindle 3G, iPad 3G, netbok og laptop med mobilt bredbånd, bluetooth og WiFi... Nei, det er kun enheter på størrelse med en iPod som er farlige. Så lenge det ikke er en iPod. Eller en iPhone, for de ser så like ut. Forrige gang jeg fløy med internett ombord var med Ryanair som benyttet seg av OnAir som leverandør og GSM (GPRS) til fordeling. Jupp, her satt alle i flyet med mobiltelefonene PÅ. Vi kom frem til riktig flyplass hver gang... I de tilfellene telefonen klarte å koble seg opp mot telesentralen i flyet fungerte det greit nok, men siden tjenesten var satellittbasert gikk det TREGT. Igjen, hvilken løsning benytter Norwegian? Ikke at jeg er spesielt positivt innstilt til Norwegian da 2 av 5 avganger har vært over 2 timer forsinket (i motsetning til 2 av over 200 med Ryanair siden 2005), men det frister nå som både internett og 787 er på vei... Måtte bare få ut litt frustrasjon over den helt ukontrollerte frykten for det (ikke veldig) ukjente kombinert med en dobbeltmoral man må leite lenge etter for å finne tilsvarende. Nuvel. Så lenge kabinpersonalet ikke vet opp og ned på en smart-telefon forklarer jeg bare att Desire Z'en min er en minidatamaskin og ikke en mobiltelefon (som i og for seg er sant), og da er det ikke noe problem å høre på musikk i flymodus. Lenke til kommentar
kosh Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Et av problemene med mobil på fly er vel at pga hastigheita til flyet, avstand til mobilsendarane på bakken etc, så øker sendestyrka kraftig kontra ein normal samtale på bakken + at mobilen må skifte basestasjon veldig ofte? Lenke til kommentar
zargblatt Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Det man frykter er støy ifra elektronikken i seg selv, ikke ifra sendere/mottagere. Det er seff usansynlig at skal sje, men med millioner av dingser så har man ikke kunnet sett bort ifra at noen komponentfeil som gjør at telefonen støyer elektromagnetisk. Løsningen er derfor å finne opp et godkjenningsapperat som man må sende elektronikken igjennom for å verifisere at den ikke støyer. Det som feiler testen må pakkes i tinnfolie og legges under hatten Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Et av problemene med mobil på fly er vel at pga hastigheita til flyet, avstand til mobilsendarane på bakken etc, så øker sendestyrka kraftig kontra ein normal samtale på bakken + at mobilen må skifte basestasjon veldig ofte? Tror ikke du rekker å oppnå kontakt med en basestasjon pga. du bytter for ofte.(Ikke testet) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Løsningen er derfor å finne opp et godkjenningsapperat som man må sende elektronikken igjennom for å verifisere at den ikke støyer. Det som feiler testen må pakkes i tinnfolie og legges under hatten Noe som selvsagt er umulig å lage siden ulike deler av elektronikken er på og av helt avhengig av bruksmåten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå