sola66 Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Er MacBook Pro, denne modellen, egnet som fullverdig kontormaskin? Skal ha en maskin som har god kapasitet til installering av div. kontorprogrammer (bl.a. regnskapsprogram som tar litt plass), den skal være rask og stillegående og den må tåle å bli fraktet frem og tilbake i ryggsekk hver dag. Den skal erstatte stasjonær pc på kontoret, kan en Mac tilkobles ekstern skjerm? Kommer ikke til å bruke maskinen til spill, bilderedigering, videoer o.l., er det da vel så greit heller å gå for en vanlig bærbar pc, f.eks. en Asus til ca. 8-10 000,-? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 De fungerer fint de, eneste du må tenke på er om programmene du har tenkt til å bruke finnes til mac plattformen, og har du ikke brukt mac før så tar det litt tid å komme inn i det. Men sant å si så får mye mer igjen for pengene om du velger en windows maskin. Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Apple lager kjempebra maskiner. Om du sammenligner specs med en Windows maskin, så kan det nok synes at man får lite for pengene, men opplevd ytelse, spesielt etter noen måneder. Mens en pc blir tregere og tregere, er en OSX like kjapt som den dagen du pakket opp maskinen. Men anbefaler deg og vente litt før du kjøper Mac, det ryktes at det vil komme en stor oppdatering om ca en mnd. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Problemet med å velge Appleprodukter er at du for evig er låst til det Apple har å tilby. Du må altså kjøpe skjerm fra Apple osv, da Apple har egne standarder på alt. Du må også regne med å betale mer for mindre og ikke minst ha mindre frihet når det kommer til valg av programvare. Alt i alt, så er Apples låste og firkantede plattform et særdeles DÅRLIG valg. Mens en pc blir tregere og tregere, er en OSX like kjapt som den dagen du pakket opp maskinen. Dette er selvsagt bare bullshit og er sterkt brukeravhengig - også kaldt PEBKAC. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Problemet med å velge Appleprodukter er at du for evig er låst til det Apple har å tilby. Du må altså kjøpe skjerm fra Apple osv, da Apple har egne standarder på alt. Du må også regne med å betale mer for mindre og ikke minst ha mindre frihet når det kommer til valg av programvare. Alt i alt, så er Apples låste og firkantede plattform et særdeles DÅRLIG valg. Mens en pc blir tregere og tregere, er en OSX like kjapt som den dagen du pakket opp maskinen. Dette er selvsagt bare bullshit og er sterkt brukeravhengig - også kaldt PEBKAC. Apple bruker industristandarder. Ser på siden av min Macbbok Pro, der finner jeg standard USB-innganger, standard nettverksinngang, standard firewire-inngang og en standard Mini DisplayPort (som begynner å bli mer og mer vanlig også på "vanlige" bærbare PC-er). Og f.eks. Mac Mini har standard HDMI og standard Mini DisplayPort. Hva du mener med "mindre frihet når det kommer til valg av programvare" aner jeg ikke, så det skal jeg ikke si noe om. Lenke til kommentar
ManheiM Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Mens en pc blir tregere og tregere, er en OSX like kjapt som den dagen du pakket opp maskinen. Kan ikke si meg enig det utsagnet i det hele tatt. Os x blir også treigere med tiden. En del treigere oppstart på macen min nå, i forhold til når jeg kjøpte den. og jeg har ikke installert masse dritt, bare programvare som jeg føler er nødvendig for det meste. Og siden vi er inne på det, så kan også os x henge seg, opplever det mer på macen min enn på windows og linux baserte maskinene mine. Lenke til kommentar
sola66 Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2011 Tusen takk for tilbakemeldinger. Ser ut til at det ikke går an å installere regnskapsprogrammet jeg bruker på Mac så da har jeg begynt å se på Lenovo-maskiner i stedet. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Du kan jo legge inn windows på Macen din da. Man får ofte mye mer solid byggkvalitet i en laptop fra Apple enn man får fra de fleste PC-leverandørere. Dette er dog eneste grunnen til at jeg hadde kjøpt en . 1 Lenke til kommentar
Yaricks Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Problemet med å velge Appleprodukter er at du for evig er låst til det Apple har å tilby. Du må altså kjøpe skjerm fra Apple osv, da Apple har egne standarder på alt. Du må også regne med å betale mer for mindre og ikke minst ha mindre frihet når det kommer til valg av programvare. Alt i alt, så er Apples låste og firkantede plattform et særdeles DÅRLIG valg. Alltid like kult å høre fra Apple hatere som aldri har brukt produktene! Alle utganger på mine macer har standard utganger. Må ha Apple skjerm må være det mest tullete jeg har hørt på lenge! Bruker en haug med LG skjermer selv, som alle har enten en DVI eller VGA inngang, som funker fett med en adapter fra en MBP f.eks. På mac minien har jeg HDMI ut, så da var det heller ikke noe problem. Mens en pc blir tregere og tregere, er en OSX like kjapt som den dagen du pakket opp maskinen. Dette er selvsagt bare bullshit og er sterkt brukeravhengig - også kaldt PEBKAC. Feil. Min 4 år gamle Macbooks OS er like kjapt som det var når jeg kjøpte maskinen. Photoshop CS5 kjører absolutt treigere enn på min nye MBP, men det er ganske obvious mtp at Macbooken er 4 år gammel, og har ett crappy skjermkort sammenliget med dagens standarder. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Stort sett enig i alt som Yaricks nevner her. Fordelen med OS X (O-ess tenn) er at det egentlig er et "medfølgende" operativsystem beregnet på begrensede standarder (Mac-er). I forhold til Win blir det derfor enklere å bygge opp, ettersom Microsoft først og fremst er en softwareprodusent, mens Apple er en hardware-produsent. Mindre komplisitet = mer sprut og mindre bugs. Dessuten slekter OS X på Unix og BSD som var designet som et flerbrukssystem i utgangspunktet allerede for mange år siden. Vel, er du i tvil... en Mac kjører fint både OS X, Windows og mange Linux-varianter. Så ergo er du slettes ikke så "låst" som det nevnes i et innlegg over her. OT: selv kjører jeg Win 7, OS X Snow Leopard og flere Linux-distroer på utstyr jeg har her. Stort sett fornøyd med det meste, men har sett at en noe dyrere(?) Apple-maskin holder seg mye bedre når det gjelder bruks-verdi og levetid. Ikke uvanlig å få 5 lapper for en tre år gammel low-end MacBook hvis du steller pent med det ytre på den. Lykke til. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 med en adapter fra en MBP f.eks. De fleste ønsker å drasse med seg minst mulig ekstrautstyr og slike adaptere ER nettopp unødvendig ekstratutstyr som bruker av MAC må drasse med seg for å få koblet sin dyrebare MAC til en fornuftig standard som resten av verden bruker. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 (endret) med en adapter fra en MBP f.eks. De fleste ønsker å drasse med seg minst mulig ekstrautstyr og slike adaptere ER nettopp unødvendig ekstratutstyr som bruker av MAC må drasse med seg for å få koblet sin dyrebare MAC til en fornuftig standard som resten av verden bruker. Så en ideel laptop for deg, har innganger for DVI, HDMI og VGA? Da vil jeg nok heller drasse rundt på tre overganger, som brukes til den ene inngangen i maskinen min. Endret 21. februar 2011 av Hotel Papa Echo Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 med en adapter fra en MBP f.eks. De fleste ønsker å drasse med seg minst mulig ekstrautstyr og slike adaptere ER nettopp unødvendig ekstratutstyr som bruker av MAC må drasse med seg for å få koblet sin dyrebare MAC til en fornuftig standard som resten av verden bruker. Så en ideel laptop for deg, har innganger for DVI, HDMI og VGA? Da vil jeg nok heller drasse rundt på tre overganger, som brukes til den ene inngangen i maskinen min. Hvorfor skulle jeg det? Du skjønner, det som fortsatt er standardinngang på skjermer og projektorer er fortsatt VGA. Lenke til kommentar
QUiPS Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 (endret) Er det ikke lurt å vente til den nye MBP modellen kommer med Sandy bridge Prossesor? Endret 21. februar 2011 av T0rd Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Sikkert bare jeg som er sær, men jeg vil heller ha en port med 2-3 overganger i veska, enn flere porter i maskinen. 5 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Hvorfor skulle jeg det? Du skjønner, det som fortsatt er standardinngang på skjermer og projektorer er fortsatt VGA. Uff. Gleder meg til VGA er dødt. Ser mange laptoper har denne kontakten idag, men det er bortkastet. HDMI er den eneste gjeldende standarden. Lenke til kommentar
Bender Rodriguez Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Sikkert bare jeg som er sær, men jeg vil heller ha en port med 2-3 overganger i veska, enn flere porter i maskinen. Fordi majoriteten av mennesker kun bruker 1 av dem, jeg har kun trengt VGA adapter. TV hjemme, monitor på hytta og til prosjektorer på skolen. ---- Vent med Mac du, ta en titt på Macrumors.com Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Så en ideel laptop for deg, har innganger for DVI, HDMI og VGA? Da vil jeg nok heller drasse rundt på tre overganger, som brukes til den ene inngangen i maskinen min. Dersom det var Mac som hadde flere utganger og vanlig PC som måtte bruke adapter, er jeg temmelig sikker på at du hadde hyllet Mac for dens gode tilkoblingsmuligheter og fnyst av tanken på å drasse rundt på flere idiotiske adaptere... I tillegg til at en Mac er svært dyr på forhånd, gjør det ikke akkurat saken bedre at man må punge ut 250 kroner til for å kunne koble Mac'en til en TV, og ytterligere 250-300 kroner for et adapter slik at man får koblet Mac'en til en prosjektor eller ekstern skjerm. Da gleder jeg meg heller over at min laptop har en eller to ekstra utganger som gjør at jeg slipper disse fordyrende adapterne som har en lei tendens til å gjemme seg når man behøver de... 1 Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Er det ikke lurt å vente til den nye MBP modellen kommer med Sandy bridge Prossesor? Det er et smart trekk å vente til de nye modellen klekkes. Det er snakk om at Light Peak og flere andre ting kommer i den siste oppgraderingen til MBP, men det er ikke sikkert. Det ryktes at lanseringen blir nå på torsdag. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Så en ideel laptop for deg, har innganger for DVI, HDMI og VGA? Da vil jeg nok heller drasse rundt på tre overganger, som brukes til den ene inngangen i maskinen min. Dersom det var Mac som hadde flere utganger og vanlig PC som måtte bruke adapter, er jeg temmelig sikker på at du hadde hyllet Mac for dens gode tilkoblingsmuligheter og fnyst av tanken på å drasse rundt på flere idiotiske adaptere... I tillegg til at en Mac er svært dyr på forhånd, gjør det ikke akkurat saken bedre at man må punge ut 250 kroner til for å kunne koble Mac'en til en TV, og ytterligere 250-300 kroner for et adapter slik at man får koblet Mac'en til en prosjektor eller ekstern skjerm. Da gleder jeg meg heller over at min laptop har en eller to ekstra utganger som gjør at jeg slipper disse fordyrende adapterne som har en lei tendens til å gjemme seg når man behøver de... En eller to ekstra tilkoblingsmuligheter vil si minst 2-3 ganger så mye plass som blir brukt inni maskinen. Personlig foretrekker jeg bare en tilkoblingsmulighet og at maskinen min ikke er tjukk, men greit for meg om andre har andre prioriteringer. Uansett, Apple er ikke alene om DisplayPort, det er en VESA-standard og flere og flere produsenter inkluderer nå DisplayPort, både i bærbare datamaskiner og i skjermer og prosjektorer. Jeg tror det var smart av Apple å satse på DisplayPort fremfor DVI eller HDMI, men bare fremtiden har fasiten. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå