Gå til innhold

Målsøm-tråden


Anbefalte innlegg

Det er akkurat samme dress, ihvertfall etter hva jeg har sett på bloggen til vedkommende.

Men har alltid stusset på at knappene på dressen er brune hornknapper. Slik jeg har forstått det skal vel en dress ha knapper som matcher fargen til dressen? Med de knappene kan jo dressjakken brukes som en SC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettopp, fant en selger på eBay som har enorme mengder med forskjellige sett, men uheldigvis er lillebroren min flinkere til å ta bilder. Hva tror folk her er kostnaden på å bytte knapper på en dress? Vanskelighetsgraden er kanskje ikke så høy at man ikke kan gjøre det selv?

Lenke til kommentar

Nettopp, fant en selger på eBay som har enorme mengder med forskjellige sett, men uheldigvis er lillebroren min flinkere til å ta bilder. Hva tror folk her er kostnaden på å bytte knapper på en dress? Vanskelighetsgraden er kanskje ikke så høy at man ikke kan gjøre det selv?

 

Det er ikke så vanskelig å sy i en knapp. Finn riktig farge på tråden, og pass på at den er sterk nok. Legg inn litt slakk slik at det blir plass nok til stoffet mellom knapp og jakke når den er kneppet. Sy i kryss, dvs at tråden utgjør en X på knappen og ikke II. Da blir den best festet.

 

På fine dresser skal ikke tråden gå gjennom til innsiden av jakken, og det krever nok litt mer teknikk å snu nålen før den kommer gjennom jakken.

Lenke til kommentar

Siden jeg tenkte på var denne, men de hadde visst kun MOP-knapper. Men derimot har de mye annet som står på ønskelisten.

Men Dag, hva sier du angående dress og knapper?

 

De beste er av horn eller corozo. Plast bør unngås. Horn er naturmateriale som derfor kan ha mange fine sjatteringer. Corozo er en slags kvae, utvunnet av palmer, og kan farges. Minner om ibenholdt.

 

Knappene skal matche fargen i dressen, og kontrasten må ikke bli for stor. Blå dress er fin med brune knapper. Grå dress er fin med mørke gråe knapper.

 

http://www.corozobuttons.com/

 

Hvis det var det du lurte på.

 

Ed: Ser på hjemmesiden her at det er laget av en nøtt, ikke kvae (resin) som wiki hevder. Ergo: Stol aldri på internett. :-)

Endret av dag1234
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Horn vet jeg er jo er standarden (har byttet samtlige knapper på plagg hvor knappene har vært av plast :p), men corozo-knapper har jeg faktisk aldri hørt om før, men det var jo absolutt pent.

Men om man får lagd en blå dress med brune knapper, da kan man vel i teorien bruke jakken som en SC? Det hadde jo vært praktisk om jeg kunne bestille dress og blazer "i ett".

Det virker uansett for meg som om brune knapper på en marineblå dress er en ganske stor kontrastforskjell, men går det så er jo det genialt.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Beklager, låner bare uttrykk fra SF ettersom det ikke finnes en god, norsk oversettelse. SC står for SportsCoat. Skrev heller det for å spesifisere at jeg ikke var ute etter en "typisk" blazer med gull/sølv-knapper.

Kort oppsummert, jeg kan kjøpe en dress med mørkebrune hornknapper og bruke den både som en dress i mer formelle sammenhenger og bruke jakken som en SC/blazer i mindre formelle sammenhenger? Økonomisk sett, og spesielt ved tanke på at jeg sjeldent bruker dress, hadde jo det vært optimalt. Buksa koster jo ikke så mye uansett.

Lenke til kommentar

Du har tidligere skrevet at farge på knappene på en dress skal matche stoffet, så det var derfor jeg gikk ut i fra at det ikke fungerte. Hmm, da ser det ut til at jeg går for dress istedenfor kun en SC/blazer.

Er for øvrig enig med deg om at naturlige horn- og perlemorknapper er mye penere. Hornknapper, lik de på bildet jeg postet tidligere er hva jeg hele tiden har tenkt å gå for om jeg får lagd en SC. Synes det gjør seg utrolig godt mot marineblått, noe bildene og viser utrolig godt.

Lenke til kommentar

Beklager, låner bare uttrykk fra SF ettersom det ikke finnes en god, norsk oversettelse. SC står for SportsCoat. Skrev heller det for å spesifisere at jeg ikke var ute etter en "typisk" blazer med gull/sølv-knapper.

Kort oppsummert, jeg kan kjøpe en dress med mørkebrune hornknapper og bruke den både som en dress i mer formelle sammenhenger og bruke jakken som en SC/blazer i mindre formelle sammenhenger? Økonomisk sett, og spesielt ved tanke på at jeg sjeldent bruker dress, hadde jo det vært optimalt. Buksa koster jo ikke så mye uansett.

 

Sportcoat, da er jeg med.

 

Selv er jeg heller ikke glad i messing og andre metallknapper. Men det er kun en personlig oppfatning, for mange liker det. Selv om perlemor kommer i mange nyanser, så synes jeg de blir for shiny på en slik trøye. På skjorter derimot, da er de lekre.

 

Mye av poenget på en sånn jakke er at kontrasten mellom stoff og knapp ikke må bli for stor. Som regel vil det være lettest med en blå knapp, da det er vanskeligere å treffe med en brun.

 

En SC vil ikke passe som dressjakke, synes jeg. En SC er ofte i et litt røffere stoff og har gjerne påsydde lommer. Det er ikke så fint på en dress, det blir for fritidsantrekk, etter min smak. Men klart du kan bruke en dressjakke som SC hvis du vil, men helst ikke motsatt.

 

Prøver å se om disse bildene fungerer bedre.

post-181154-0-45111800-1319353728_thumb.jpg

post-181154-0-85828800-1319353747_thumb.jpg

post-181154-0-14026900-1319353759_thumb.jpg

post-181154-0-41792800-1319354784_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Dandy, har bestilt et par Chinos i navy av den letteste stofftypen i tapered fit. Er ingen ekspert på stoffer, men kan prøve å si noe om den når den er ankommet. Sjekket nå, og den er "På vei til distribusjonssentralen"

 

Noen som kunne tatt noen bilder av de chinosene de har kjøpt hos Tailorstore?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...