cbfn Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Jeg ber dem om å flytte en cm inn og opp, og jeg er fornøyd med mine bd-skjorter. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2011 Er det noen som har kjøpt en MTM-blazer i Norge og vet sånn ca. hvilken pris man må belage seg på å betale? På tide å skaffe seg en skikkelig blazer som faktisk sitter ordentlig. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Er det noen som har kjøpt en MTM-blazer i Norge og vet sånn ca. hvilken pris man må belage seg på å betale? På tide å skaffe seg en skikkelig blazer som faktisk sitter ordentlig. De store merkene som Armani og Corneliani har kampanjer fra tid til annen. I fjor betalte jeg like oppunder 10T for en Corneliani MTM-dress hos Ferner Jacobsen (som jeg forøvrig mislikte og retunerte fordi passformen var for dårlig til den prisen) - og trøyen bør vel da koste 2/3. Jeg sparer for egen del enda for å dra til Thomas Mahon som tar 12.500 (£1400) for en MTM-dress. Her må jeg selvsagt betale reise og overnatting i tillegg, men resultatet er nok av det beste som man får for tiden i MTM. For fremdeles er det slik at samme hva man kaller det, så blir ikke dressen bedre enn evnene til de som måler, kutter og syr. Noe jeg smertelig ble klar over ved FJs slumsete omgang med målbåndet og slette kundeoppfølging. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2011 (endret) Hmm, kanskje jeg skal prøve å holde utkikk etter kampanjer. Pris er jo et av punktene som er viktig for en mann på 21. Pengene vokser ikke akkurat på trær, så håper å få det billigst mulig. Ønsket mitt var å bruke Gordon Yao, men det virker som om de aldri gidder å dra til England. Hvor mange muligheter har man egentlig ved kjøp av MTM-blazer? Tenker spesielt på armhulene (har veldig små skuldre/armer. Edit: Kan nevne at størrelsen min til vanlig er rundt 32 (US), men opplever selv ved den størrelsen at armhulene er for store og skuldrene for brede. De må jo da isåfall endre designet ganske drastisk for å lage en mal til en blazer. Endret 21. oktober 2011 av lokeland Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Hmm, kanskje jeg skal prøve å holde utkikk etter kampanjer. Pris er jo et av punktene som er viktig for en mann på 21. Pengene vokser ikke akkurat på trær, så håper å få det billigst mulig. Ønsket mitt var å bruke Gordon Yao, men det virker som om de aldri gidder å dra til England. Hvor mange muligheter har man egentlig ved kjøp av MTM-blazer? Tenker spesielt på armhulene (har veldig små skuldre/armer. Edit: Kan nevne at størrelsen min til vanlig er rundt 32 (US), men opplever selv ved den størrelsen at armhulene er for store og skuldrene for brede. De må jo da isåfall endre designet ganske drastisk for å lage en mal til en blazer. Du vet ved MTM så tar de en standard modell og endrer på den etter dine mål. Det gjør at det er begrensinger i hvor mye de kan tweake jakken, men like vel mer enn ved RTW. Det er også kun én tilpasning, noe som kan være lite om du har en litt spesiell kropp. Jeg kjenner ikke til Gordon Yao, og kan ikke si noe om stilen. Hvor kjenner du han fra? Ellers ser jeg at Armani har sine enge folk til å ta mål, jaffal her i Stavanger. Da er det nok mer rutinerte enn en random selger i butikken, for jeg er redd for at det ikke er mange som er dyktige nok til dette i Norge. Armani limer bryststykkene på sine dresser. Det forkorter levetiden betraktelig. Men Mahon er typisk Savile Row, og de er kjent for sine trange armhull for at trøyen skal sitte best mulig. Men det er jo selvsagt et økonomisk spørsmål, for deg som for meg. Du kan jo sende han en mail og høre om fasongen din og hva han tror er mulig. Han svarte meg etter noen dager - og virket veldig hyggelig. http://www.englishcut.com/ Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2011 Var bare litt usikker på hvor mye tweaking som var mulig, men det er jo tydelig at jeg aller helst burde gått for bespoke. Ja, du kan trygt si jeg har en sær kropp. 173 høy og en vekt på 45 kg. Kjenner han fra StyleForum. Han lager visstnok det det meste og holder seg ikke utelukkende til husstilen (hvis de har en husstil). Erfaringene er visstnok også gode. Var ikke klar over Armani brukte limte bryststykker (regner med det er det du mener når du sier limt?), det var jo litt teit. Som sagt er det økonomiske aspektet ganske viktig. Hadde jeg greid å fått lagd en blazer til 5-7k er jeg vel fornøyd, selv om det er mye å strekke seg etter. Hos Gordon Yao begynner det vel på rundt 5-6k for en jakke, om jeg ikke husker helt feil. Han har snakket om å ta turen til London, men det dukker aldri opp noe på hjemmesidene, så det virker som om de kun prioriterer USA for tiden. Litt irriterende ettersom jeg gjerne skulle brukt Gordon Yao. Skal sende en mail til Mahon og spørre, det kan jo umulig skade. Tror du det er mulig å ta en slik tur som en dagstur? Har aldri vært i London og dersom jeg skulle velge å reise dit for å få dette gjort vil jeg isåfall prøve å presse utgiftene mest mulig ned. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Var bare litt usikker på hvor mye tweaking som var mulig, men det er jo tydelig at jeg aller helst burde gått for bespoke. Ja, du kan trygt si jeg har en sær kropp. 173 høy og en vekt på 45 kg. Kjenner han fra StyleForum. Han lager visstnok det det meste og holder seg ikke utelukkende til husstilen (hvis de har en husstil). Erfaringene er visstnok også gode. Var ikke klar over Armani brukte limte bryststykker (regner med det er det du mener når du sier limt?), det var jo litt teit. Som sagt er det økonomiske aspektet ganske viktig. Hadde jeg greid å fått lagd en blazer til 5-7k er jeg vel fornøyd, selv om det er mye å strekke seg etter. Hos Gordon Yao begynner det vel på rundt 5-6k for en jakke, om jeg ikke husker helt feil. Han har snakket om å ta turen til London, men det dukker aldri opp noe på hjemmesidene, så det virker som om de kun prioriterer USA for tiden. Litt irriterende ettersom jeg gjerne skulle brukt Gordon Yao. Skal sende en mail til Mahon og spørre, det kan jo umulig skade. Tror du det er mulig å ta en slik tur som en dagstur? Har aldri vært i London og dersom jeg skulle velge å reise dit for å få dette gjort vil jeg isåfall prøve å presse utgiftene mest mulig ned. Det er ikke lett å så hva som er mulig å få til før en fagmann har målt deg. Det er det som er fordelen med MTM. Med bespoke så skal i prinsippet alt være mulig. Husstilen til Thomas Mahon er preget av Anderson and Sheppard, hvor han gikk i lære. Som kjent er det de aller, aller ypperste i Savile Row. De er gullstandarden som de andre måler seg mot. Helt i en klasse for seg selv. Med limt mener jeg at 'innmaten', selve strukturen i jakken er limt sammen. Da ser det fint og glatt ut i butikken, men vil boble og miste formen etter en stund. En skikkelig jakke er bygd opp av ulike lag av stoff: strie, hestetagl o.l, mellom selve stoffet og fôret. Det er skjelettet til jakken. Denne strukturen skal være sydd lett sammen med masse, masse sting; det skal 'flyte fritt'. Slik vil stoff, struktur og fôr kunne bevege seg noe uavhengig av hverandre. Det gjør at etter noe bruk vil jakken forme seg etter kroppen din og den vil falle på en helt annen og mer naturlig måte enn om dressen er limt sammen. Men dette er arbeidskrevende og naturligvis kostbart. Å lime sammen går raskt og er billig i sammenlikning. Og derfor er Armani ganske slask, for de prissetter som om de solgte high end, mens det kun er medium. Jeg har en Armanidress, og den er overpriset. Klart du kan reise frem og tilbake til London på en dag, Men det blir travelt og du kan få tidsnød hvis det er forsinkelser. Det beste er å komme dagen før og ha en dag til dette, og heller reise hjem neste dag. Det kan være du skal vente, og heller gå for RTW som du får tilpasset. Om du kjøper MTM eller bespoke så er det fordi du vil ha et plagg du skal kunne bruke i 10 - 15 år. Du vil da at det det skal være et klassisk og tidløst plagg. Det kan jo være smaken din vil endre seg siden du tross alt er ung enda, og at du heller skal vente med en så stor investering. Her ser du innmaten i en jakke fra Richard Anderson, en skikkelig Savile Row-skredder: 2 Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2011 Det eksisterer ikke RTW-dresser/jakker som passer bra nok til at en skredder kan redde den, dessverre. Jeg er så liten og tynn at jeg rett og slett ikke har noe annet valg enn å gå for målsøm eller skreddersøm, noe som mildt sagt er deprimerende og måtte innfinne seg med. Jeg ville aldri drømt om å gå for noe annet enn et klassisk plagg hvis jeg skulle lagt en større sum penger på bordet. En helt ordinær, marineblå jakke med et klassisk snitt står øverst på ønskelisten, og det skal vel godt gjøres en det går av moten med første. Dress er ikke like viktig ettersom jeg ikke har en jobb som krever at jeg bruker det, i tillegg til at jeg ekstremt sjeldent deltar på anledninger som er så formelle at det kreves en dress. Derfor ønsker jeg kun en blazer/jakke ettersom bruksmulighetene blir så mye større. At Mahon er så preget av Anderson & Sheppard er jo kjempeflott, for jeg har alltid vært glad i husstilen deres, spesielt skuldrene. Inntrykket ble heller ikke dårligere etter å ha lest "The London Cut". Dessverre er den eneste måten jeg kan få råd til en blazer fra A&S - og tro meg, hadde jeg hatt pengene hadde jeg satt meg på det første flyet til London - at en av lottorekkene mine går inn i morgen. Lite sannsynlig, men det er lov å håpe. Hittil virker egentlig Gordon Yao som det beste alternativet i forhold til pris, men det blir jo vanskelig når de kun drar til USA for tiden. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Var bare litt usikker på hvor mye tweaking som var mulig, men det er jo tydelig at jeg aller helst burde gått for bespoke. Ja, du kan trygt si jeg har en sær kropp. 173 høy og en vekt på 45 kg. Kjenner han fra StyleForum. Han lager visstnok det det meste og holder seg ikke utelukkende til husstilen (hvis de har en husstil). Erfaringene er visstnok også gode. Var ikke klar over Armani brukte limte bryststykker (regner med det er det du mener når du sier limt?), det var jo litt teit. Som sagt er det økonomiske aspektet ganske viktig. Hadde jeg greid å fått lagd en blazer til 5-7k er jeg vel fornøyd, selv om det er mye å strekke seg etter. Hos Gordon Yao begynner det vel på rundt 5-6k for en jakke, om jeg ikke husker helt feil. Han har snakket om å ta turen til London, men det dukker aldri opp noe på hjemmesidene, så det virker som om de kun prioriterer USA for tiden. Litt irriterende ettersom jeg gjerne skulle brukt Gordon Yao. Skal sende en mail til Mahon og spørre, det kan jo umulig skade. Tror du det er mulig å ta en slik tur som en dagstur? Har aldri vært i London og dersom jeg skulle velge å reise dit for å få dette gjort vil jeg isåfall prøve å presse utgiftene mest mulig ned. Det er ikke lett å så hva som er mulig å få til før en fagmann har målt deg. Det er det som er fordelen med MTM. Med bespoke så skal i prinsippet alt være mulig. Husstilen til Thomas Mahon er preget av Anderson and Sheppard, hvor han gikk i lære. Som kjent er det de aller, aller ypperste i Savile Row. De er gullstandarden som de andre måler seg mot. Helt i en klasse for seg selv. Med limt mener jeg at 'innmaten', selve strukturen i jakken er limt sammen. Da ser det fint og glatt ut i butikken, men vil boble og miste formen etter en stund. En skikkelig jakke er bygd opp av ulike lag av stoff: strie, hestetagl o.l, mellom selve stoffet og fôret. Det er skjelettet til jakken. Denne strukturen skal være sydd lett sammen med masse, masse sting; det skal 'flyte fritt'. Slik vil stoff, struktur og fôr kunne bevege seg noe uavhengig av hverandre. Det gjør at etter noe bruk vil jakken forme seg etter kroppen din og den vil falle på en helt annen og mer naturlig måte enn om dressen er limt sammen. Men dette er arbeidskrevende og naturligvis kostbart. Å lime sammen går raskt og er billig i sammenlikning. Og derfor er Armani ganske slask, for de prissetter som om de solgte high end, mens det kun er medium. Jeg har en Armanidress, og den er overpriset. Klart du kan reise frem og tilbake til London på en dag, Men det blir travelt og du kan få tidsnød hvis det er forsinkelser. Det beste er å komme dagen før og ha en dag til dette, og heller reise hjem neste dag. Det kan være du skal vente, og heller gå for RTW som du får tilpasset. Om du kjøper MTM eller bespoke så er det fordi du vil ha et plagg du skal kunne bruke i 10 - 15 år. Du vil da at det det skal være et klassisk og tidløst plagg. Det kan jo være smaken din vil endre seg siden du tross alt er ung enda, og at du heller skal vente med en så stor investering. Her ser du innmaten i en jakke fra Richard Anderson, en skikkelig Savile Row-skredder: ...og hva er tøft med det bildet? Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Tøft? Ikke et ord jeg hadde kommet på å bruke i denne sammenheng. Det var en illustrasjon av A&S. Så langt fra tøft som du kan komme, håper jeg. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2011 Pent håndverk er det uansett. Sendte en mail til Gordon Yao og fikk til svar at de faktisk jobber med å få til en tur til London, og at de for tiden sjekker interessen. Så da er det vel bare å krysse fingrene og håpe! Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Pent håndverk er det uansett. Sendte en mail til Gordon Yao og fikk til svar at de faktisk jobber med å få til en tur til London, og at de for tiden sjekker interessen. Så da er det vel bare å krysse fingrene og håpe! Hvordan har han prissatt sine saker? Jeg har også prøvd Bryan Manning noen ganger, og han er helt ok, men begynner å bli en godt voksen mann etterhvert. Du kan jo sjekke han ut her: http://www.manning-and-manning.com/ Så har du jo disse rakendes folkene, Miketailor og hva de heter, som annonserer i avisene og reiser fra hotell til hotell. De er i alle fall ikke dyre, selv om jeg har hørt både svært positivt og svært negativt om dem. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2011 (endret) Miketailor har jeg hørt så mye negativt om at det nok ikke er aktuelt. Er ikke forberedt på å ta en slik sjanse. Angående prisene hos Gordon Yao er jeg litt usikker, men det vel rundt en 6-7k for en dress om jeg ikke husker helt feil. Det er en del mer info og finne om kvaliteten på arbeidet og prisene på SF. Manning virker jo ikke halvgærent. På hjemmesiden deres ser jeg det står "For a semi bespoke jacket: £690 or for a fully bespoke jacket: £930." - ikke dårlig! Imponerende at de har lagt ut en del stoff på hjemmesiden deres også. Edit: Var visst litt kjapp. Ser ut til at det var for tweed og at andre stoffer var billigere. Endret 22. oktober 2011 av lokeland Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Miketailor har jeg hørt så mye negativt om at det nok ikke er aktuelt. Er ikke forberedt på å ta en slik sjanse. Angående prisene hos Gordon Yao er jeg litt usikker, men det vel rundt en 6-7k for en dress om jeg ikke husker helt feil. Det er en del mer info og finne om kvaliteten på arbeidet og prisene på SF. Manning virker jo ikke halvgærent. På hjemmesiden deres ser jeg det står "For a semi bespoke jacket: £690 or for a fully bespoke jacket: £930." - ikke dårlig! Imponerende at de har lagt ut en del stoff på hjemmesiden deres også. Edit: Var visst litt kjapp. Ser ut til at det var for tweed og at andre stoffer var billigere. Jeg fikk sydd en dress for to år siden hos Bryan Manning i stoff av beste Holland&Sherry-kvalitet, og prisen kom på ca 14000 NOK (inkl toll/moms). Det er av det meste han tar. Han rettet på dressen uten tillegg da jeg sendte den i retur. Har også fått to bukser i H&S-stoff som kom på ca 3000 NOK hver. Ganske fornøyd med begge. De bestilte jeg uten å reise over, for målene hadde han fra forrige gang. Jeg synes strengt tatt at prisene hans er litt for høye i forhold til hva han leverer. Mahon tar det samme for MTM, og han er litt yngre enn meg og ambisiøs, slik at om jeg liker hans arbeid kan jeg ha han som skredder i mange år. Bryan Manning er godt over 70, og det spørs hvor lenge han holder det gående. Sønnen hans er også skredder, men var etter det jeg forsto ikke så interessert i å fortsette bedriften når faren faller fra. Så da står jeg der og må finne meg en ny når han legger opp. Derfor er jeg ganske gira på Mahon nå som han gir dette tilbudet. Jeg har nettopp lest Richard Andersons bok 'Bespoke. Savile Row ripped and smoothed' og fikk veldig sansen for hans væremåte og filosofi. Men prisen er jo sikkert ikke løselig for oss alminnelig dødlige. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2011 Har boka i hylla, så burde kanskje lese litt i den. Skjønner absolutt poenget ditt angående Manning. Hvis jeg finner noen jeg kan kommunisere med, som skjønner hva jeg er ute etter, har gode priser og leverer godt arbeid, da holder jeg meg nok til dem, ihvertfall i første omgang. Det jeg er mest redd for er å bli avhengig. Men planen hittil er å anskaffe én marineblå blazer og én eller to flanellbukser. Litt usikker på om jeg skal gå for en vanlig 2-knappers, 3-roll-2 eller 2 1/2. Tenker uansett det er greit å begynne med noe helt basic. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Har boka i hylla, så burde kanskje lese litt i den. Skjønner absolutt poenget ditt angående Manning. Hvis jeg finner noen jeg kan kommunisere med, som skjønner hva jeg er ute etter, har gode priser og leverer godt arbeid, da holder jeg meg nok til dem, ihvertfall i første omgang. Det jeg er mest redd for er å bli avhengig. Men planen hittil er å anskaffe én marineblå blazer og én eller to flanellbukser. Litt usikker på om jeg skal gå for en vanlig 2-knappers, 3-roll-2 eller 2 1/2. Tenker uansett det er greit å begynne med noe helt basic. Boka er ganske vittig. Og litt ondskapsfull utleverende. Hvis du er i tvil om hvilken modell du skal velge, så vil jeg anbefale at du tar noe konservativt og som ikke utmerker seg for mye. Jeg har kjøpt mye oppgjennom, en del på impuls fordi det så 'gøy' ut der og da. Men disse plaggene blir lite brukt for det er så få anledinger de passer til og så lite det går å kombinere dem med. De som jeg tar frem igjen og igjen er de klærene som virket litt kjedelig ved første øyekast. En grå tweed trøye, en lys brun jakke, eller dress i koks, en i navy, beige fløyel osv. Disse har vist seg å være utrolig anvendelige. Siden de er så pass nøytrale i seg selv er det lett dresse dem både opp og ned, alt etter anleding og humør. Hvor mange knapper du vil ha velger du selv etter hva du liker og kler. (Men ikke flere enn tre.) Siden du er så pass slank, ville du kanskje kledd DB, 3+3 knapper, som ofte bygger mer og gir mer inntrykk av volum i overkroppen. En flink skredder ville også bygge litt ekstra inn i skuldrene for å gi mer fasong, hvis det er sånn at figuren din er mer 'rett-oppog-ned'. Det er jo disse tingene du betaler skredderen ekstra for, at plagget skal få frem dine beste sider. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2011 (endret) Hehe, får ha en lesestund i kveld. Har alt for mange klesrelaterte bøker jeg ikke har fått lest ennå. Nettopp pga. anvendeligheten er jeg ute etter en helt enkel, marineblå jakke. Jeg er jo en sucker for spenstige slips og PS, så selv om drømmer om en marineblå windowpane tenker jeg en enkel marineblå vil være mest anvendelig. Tror nok jeg heller går for enkeltspent SC i første omgang. Det er klart jeg har lyst på en DB, men føler det best å ha en enkeltspent før jeg eventuelt kjøper en DB. Dette får siklet til å begynne å renne: Close-up: Enda et: Endret 22. oktober 2011 av lokeland Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Nydelig. Rutemønster vil også normal gi inntrykk av mer volum. Det øverste bildet viser med påsydde lommer, litt mer uformell enn det nederste med vanlige skjulte lommer (som jo også er en dress). Det i midten viser hvor fint blått og brunt passer sammen. Very stylish. Men ruter er litt motepreget. Plain eller striper er mer tidløst. Men enig med deg, som første jakke bør du helst gå for en pain navy - mer klassisk får du det ikke. Lenke til kommentar
DexterMorgan Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Er det ikke samme jakken på alle bildene? Den nederste har jo også påsydde lommer.. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Er det ikke samme jakken på alle bildene? Den nederste har jo også påsydde lommer.. Det ser ikke sånn ut på min skjerm, men det kan godt være du har rett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå