Populært innlegg lokeland Skrevet 8. februar 2011 Populært innlegg Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Ettersom det kom en del spørsmål om MTM-skjorter i MoV-caféen ble det foreslått en tråd rundt emnet. Dette er da resultatet og tenker trådens tema i hovedsak vil omhandle MTM-skjorter (tilbakemelding på stoff, tips, erfaring osv.), men andre MTM-plagg må jo også være velkomne. Sammenligning av målsømskjorter på nett TailorStore tilbyr MTM for Skjorte (mann og kvinne) Chino/shorts Pique Bokser Her er ikke utvalget av stoffer veldig stort og de aller billigste stoffene er ikke mye å skryte av. Derimot er hele siden på norsk og designverktøyet er bra. De tilbyr også stoffprøver en god pris. ModernTailor på Facebook ModernTailor tilbyr MTM for Skjorte (mann og kvinne) Dress Bukse Jakke Her er i motsetning til hos Tailorstore er stoffutvalget meget stort (og inkluderer f.eks. stoffer fra Alumo og Sea Island!) og stoffer kommer stadig på tilbud. ModernTailor tilbyr stoffprøver, men her kan du slik det er idag ikke velge ut enkeltstoffer. Dette er visstnok noe de skal endre slik at det fungerer på samme måte som hos Tailorstore. Blank Label tilbyr MTM for Skjorte Vet lite om denne tjenesten, men den ser ut til å følge samme konsept som TS og MT. En mer omfattende liste finnes her. Tips og råd før kjøp Testskjorte Din første skjorte vil antakeligvis ikke sitte slik du tenkte på deg. Derfor er det best og designe den første skjorten så billig som mulig. Heldigvis tilbyr ModernTailor testskjorte til $19.95 for førstegangskjøpere, noe Tailorstore dessverre ikke gjør. Legg på litt Flere, inkludert meg selv, har erfart at den første skjorta blir for liten, spesielt om det er valgt "slim" som passform under bestilling. Legg på litt ekstra på målene, spesielt rundt armhulen. Les også hva produsentene skriver om hvordan de forskjellige passformene påvirker målene. Bestill stoffprøver Ikke stol på bilder og beskrivelser. De gir deg dessverre ikke en god idé om hvordan stoffet ser ut. Dessuten er det få som utifra vektinformasjonen til en stoff kan forestille seg tykkelsen. Bestill derfor en stoffprøve (eller flere), spesielt om det er snakk om et dyrere kjøp. Bruk mål fra favorittskjorten din Dette gjør at sjansen for at skjorten sitter bra første gang øker, i følge Christian B. Ord og uttrykk MTM = Made To Measure Målsøm = Det norske ordet for MTM 2ply/dobbeltvevd = Stoff vevd ved at 2 forskjellige tråder veves inn i hverandre Thread count = Referer til antall tråder per kvadrattomme. Desto høyere tallet er, desto finere vevd, mykere og glattere vil stoffet være (i de fleste tilfeller). 120s er f.eks. en fin thread count for penskjorter. (Split) Yoke = Delen av skjorten som går ut mot skuldrene helt øverst på ryggen. Split yoke referer til vertikal splitting av denne delen, langt ryggmargen, noe gjør seg godt med f.eks. ruter og (svake) stripe. Det blir også sett på som et tegn på kvalitet. FAQ Jeg skal bestille en skjorte for bruk i hverdagen - hvilken krave og hvilket stoff burde jeg satse på? Desto grovere stoffet er, desto mindre formelt er det. Oxford (vevteknikk) er derfor et ypperlig valg for casual skjorter. Det har en grov struktur og egner seg godt i f.eks. hvit, himmelblå, lyseblå og lyserosa. Når det gjelder krave er en button-down å foretrekke for casual skjorter. Jeg skal bestille en skjorte for bruk i selskap - hvilken krave og hvilket stoff burde jeg satse på? Som nevnt i forrige del er et grovt stoff mindre formelt enn et fint. Poplin er en en fin vevteknikk for penskjorter ettersom den er enkel og derfor ganske formell, samtidig som poplin også har en smule tekstur. Når det kommer til thread count bør den være over 100s, helst 120s. Av farger er hvit det mest formelle, men farger som himmelblå, lyseblå og lyserosa er også gode våpen å ha i arsenalet om man allerede har den perfekte, hvite skjorte. Når det gjelder kraven er en "spread" (også kalt "wide spread") et godt valg. Den er ikke for spiss, men heller ikke for bred og vil passe alle. Erfaringer Ligger i spoiler for å ikke gjøre posten veldig lang: Fra: MT Stoff: Blue Royal Oxford Japan / k63 Bilder: - lokeland Fra: MT Stoff: Blue Oxford / p227 Bilder: - Christian B (hopp til post) Fra: TS Stoff: Lhotse, light blue (Kontrast: Bourton turquoise) Bilder: - cozmo71 (hopp til post) Fra: MT Stoff: k75 (første) og k73 (siste) Bilder: - Jude Quinn (hopp til post) Kom gjerne med egne erfaringer! Endret 14. mai 2011 av lokeland 25 Lenke til kommentar
endtrax Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Bra initiativ! Tror jeg kommer til å prøve meg på en skjorte fra Tailorstore eller ModernTailor i nærmeste fremtid. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Jeg har ment å skulle bestille stoffprøver og testskjorte fra MT siden søndag kveld men har ikke fått rota meg til det enda. Artig at denne posten skulle komme akkurat nå. I vote sticky! Et lite spørsmål til det du sier om å legge på litt på målene, bare. På MT leser jeg at de kun legger på målene hvis du har målt kroppen - hvis du måler på ei skjorte du allerede har så bruker de målene akkurat slik de er, uavhengig av hvilken type passform du velger. Vil det du her skriver si at de modifiserer målene dine selv om du indikerer at du har målt en skjorte? Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Jeg skal prøve chinos/chino-shorts fra Tailorstore til våren tenker jeg. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 9. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2011 Jeg har ment å skulle bestille stoffprøver og testskjorte fra MT siden søndag kveld men har ikke fått rota meg til det enda. Artig at denne posten skulle komme akkurat nå. I vote sticky! Et lite spørsmål til det du sier om å legge på litt på målene, bare. På MT leser jeg at de kun legger på målene hvis du har målt kroppen - hvis du måler på ei skjorte du allerede har så bruker de målene akkurat slik de er, uavhengig av hvilken type passform du velger. Vil det du her skriver si at de modifiserer målene dine selv om du indikerer at du har målt en skjorte? Det vet jeg faktisk ikke. Har ikke lagt inn mål etter min egen skjorte, men jeg regner jo med at de da bruker målene som de er. Er jo bare å spørre om det skulle være no. Har vekslet e-mailer med både MT og TS og begge svarer nok gledelig! Jeg skal prøve chinos/chino-shorts fra Tailorstore til våren tenker jeg. Erfaringer hadde vært fint! Lenke til kommentar
fkm Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Når man tar mål fra egen kropp legger de til litt ja. Det er ikke så ekstremt vanskelig å tenke seg til. Hvis ikke hadde skjorten sittet som et pølseskinn. Hvor mye som legges til avhenger av om man velger slim, normal eller loose fit. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 9. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2011 Ja, og her skriver ihvertfall MT hvordan dette påvirker målene. For normal passform skriver de: For shirt measurement: We will follow your measurements exactly; *For body measurement: We add 16 cm to hips, waist and chest measurements provided by you, to achieve extra room while maintaining that unmistakable tailored look as well as, we add 4 cm to your shoulders measurements (which means they are 2 cm longer on each side), and take 2 cm off each sleeve. This way the shirt is less tight. For slim passform skriver de: For shirt measurement: We will follow your measurements exactly; *For body measurement: We add 12 cm to hips, waist and chest measurements provided by you, in order to give you room to move about. Sleeves, collar, shirt length, etc are tailored exactly to your measurements. Og for loose passform skriver de: For shirt measurement: We will follow your measurements exactly; *For body measurement: We add 20 cm to hips, waist and chest measurements provided by you. As well as, we add 8 cm to your shoulders measurements (which means they are 4 cm longer on each side), and take 4 cm off each sleeve. This fit is more appropriate for less slim gentlemen. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Bra intiativ denne tråden her. Da jeg bestilte fra MT, tok jeg utgangspunkt i en skjorte som satt ganske bra, målte denne, og la til og trakk fra litt her og der. Den ble ganske bra, men jeg kommer til å legge til litt i lengden neste gang, litt mer rundt overarmene og litt lengre armer. Hvis du tar utgangspunkt i målene fra en skjorte, får du eksakt det du bestiller. Bruker du kroppsmål, legger de til litt -- alt etter hvilken passform du ønsker og det du har plottet inn om kroppsbygning etc. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Jeg skal prøve chinos/chino-shorts fra Tailorstore til våren tenker jeg. Erfaringer hadde vært fint! Selvsagt, men det blir tidligst i mars/april at jeg bestiller. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Godt initiativ! Venter 3 chinos og en skjorte fra tailorstore. Dette blir min 4. skjorte derifra og mine 3 første chinos Veldig fornøyd så langt. Har også en test-skjorte fra moderntailor. Mindre fornøgd med den. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 9. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2011 (endret) Er ikke å forakte om folk tar bilder av skjortene slik at det er mulig å se hvordan diverse stoffer ser ut. Endret 9. februar 2011 av lokeland Lenke til kommentar
dePt Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 God idé. Fint om du sakser de vi skriver ut og legger det i en spoiler i førsteposten sammens med resten Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 9. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2011 Hva spesifikt vil dere skal stå der da? Lenke til kommentar
DexterMorgan Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Veldig nyttig, takk Lokeland : ) Flott med bilder av det som folk har bestilt derifra, ja. Tenker meg å bestille en skjorte og ett par med chinos i fra Tailorstore nå straks, som en prøveskjorte og prøvechinos. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Bra initiativ! Regner med man kan bruke samme kroppsmål på begge sider uten alt for store forskjeller i skjortestørrelse? Lenke til kommentar
The Doctor Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Flott tråd, blir nok å bestille ett par chinos fra Tailorstore, minst Lenke til kommentar
dePt Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 (endret) Hva spesifikt vil dere skal stå der da? Om folk tar bilde av skjorten og legger ved navnet på stoffet, så er jo det glimrende. Edit: Hvor den er bestilt er jo også greit å få med Endret 9. februar 2011 av dePt Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 9. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2011 Bra initiativ! Regner med man kan bruke samme kroppsmål på begge sider uten alt for store forskjeller i skjortestørrelse? Det kommer nok litt an på hvilken passform du velger. Selv har jeg ikke bestilt skjorte med eksakt samme mål fra både TS og MT. Hva spesifikt vil dere skal stå der da? Om folk tar bilde av skjorten og legger ved navnet på stoffet, så er jo det glimrende. Edit: Hvor den er bestilt er jo også greit å få med Alt står der! Lenke til kommentar
Casablanca Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Fikk skjorten min fra Tailorstore idag. Kunne muligens vært litt større, men går helt greit. Er mest usikker på lengden føler den er litt for kort, men er ikke så mye jeg får gjort med det nå, ellers er jeg ganske så fornøyd. 1 Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Kunne du forklart hvordan (kroppen, med uten klær eller om du målte fra på en annen skjorte) du tok målene og hvor den kunne vært større? Og hvor mye du tror du må legge på for å få den perfekt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå