tlconsulting Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Hei, Jeg skal bygge en garasje på ca. 140 m3 som blir under bakken, der det skal være et hus på 120 m3 oppå. Den skal brukes til selvfølgelig en garasje for oppbevaring av 3 biler som brukes nesten daglig og 3 motorsykler. Det skal i tillegg være et sted der jeg skal pusse opp biler og reparere biler. Jeg skal ha kombinert vaskehall og lakkboks og det blir stående en løftebukk der. I tillegg blir det et lite kontor og et eget rom for en skapkompressor. Trenger råd til følgende; Hva anbefales i forhold til oppvarming, her varmekabler, vannbåren varme o.l. Har en varmepumpe som skal installeres og bør jeg ha utedelen også i garasjen, her at kondensen selvfølgelig går i sluket. Er det også nødvendig med egen avfukter i tillegg? Hvordan vil oppvarming være i forhold til rust med tanke på bilene som er i nesten daglig bruk? Er det andre tips dere har i forhold til både størrelse, hva som er nødvendig for en optimal garasje/verksted mv. Takker for alle bidrag. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Hei, velkommen som bruker av forumet. Jeg ville tatt turen innom bibliotek og lånt en bok om byggteknikk. Dessuten må du få kommunen med på banen. Dersom du ikke har utdannelse innen faget, MÅ du benytte et ansvarlig firma for oppføringen. Papirmøllen er enorm, og kommunen setter seg på bakbena dersom du ikke engasjerer profesjonelle. Tenk også på at bygn en gang skal selges. Sjekk kommunen sine hjemmesider og papirer som går inn og ut. Dette ligger fritt tilgjengelig og kan gi mye lærdom hvordan komplette byggesøknader skal se ut. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Vel, dette er vel hobby regner jeg med? Og søke på dette som verksted blir fort masse bråk og kostnader. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Du kan ta en titt her også: http://www.garageforums.com/ http://www.garagejournal.com/ Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Selv om det er hobby må man jo tilfredsstille allle krav til byggetillatelse, det vil f.eks. si tilstrekkelig brannsikkert etasjeskille og eksossikker "sluse" (en gang/vaskerom e.l. med tette dører, typisk "ytterdør" med gummitettelister) mot resten av huset. Når det gjelder oppvarming, så er vannbåren golvvarme selvsagt det mest fleksible, med tanke på at dette kan fyres med både olje, parafin, ved, flis, pellets eller el-kolbe. Med varmekabler er du mye mer fastlåst. Vannbårent kan jo også fyres med luft>vann eller vann>vann varmepumpe, eller tilknyttes fjernvarme om tilgjengelig. Når du nevner varmepumpe, og "ytterdelen i garasjen" så regner jeg med du tenker luft/luft? Husk at denne da i så fall vil kjøle ned garasjen... Når det er sagt, så mener jeg å ha lest et sted at kald garasje var bedre enn oppvarmet, for biler i daglig bruk som samler opp mye salt og slaps. En dieselfyrt byggtørke, fortrinnsvis med separat pipe, som bare fyres når du skal mekke i garasjen er jo et godt og enkelt alternativ for sporadisk bruk, men ikke noe å anbefale for å holde den oppvarmet kontinuerlig. Skal du drive med noe sveising, sett av et eget område til dette, hvor du kan henge opp et forheng rundt, og helst avsug. Sveise- og vinkelslipersprut er ikke godt verken for lakk eller glassruter... Mange vegg/takmonterte slange- og kabeltromler for luft og strøm, inkludert minst en rett innenfor porten, som kan dras ut om nødvendig. Husk god benkeplass, samt plass til skuffereoler med småting og duppeditter (skruer og muttere M6-M12, kabelsko, slangeklemmer, i det hele tatt alt mulig sånt...), og god plass rundt biler det skal skrus på; minst en meter, gjerne 1,5-2, mellom parkert bil og vegger/arbeidsbenker. En 15-20 tonns hydraulisk presse er heller ikke å forakte. Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Slik jeg har fortstått det så er varm garasje det beste, men det er utrolig viktig at den er tørr! Er den fuktig/våt så vil rustprosessen skyte fart! Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 En oppvarmet garasje for bruk til biler som brukes til hverdags er mindre heldig, og setter større krav til rengjøring hos eieren. DinSide hadde en sak på det før nyttår. Det er tre ting som i visse forhold kan gjøre store skader på konstruksjoner av metall. Da snakker vi om fuktighet' date=' salt og temperatur. Kjører du en bil fra saltede veier rett inn i en tett og varm garasje får prosessene som setter i gang rust de beste betingelsene. Den kalde bilen vil kondensere fuktigheten i den varme garasjeluften, som kommer i tillegg til fuktigheten i bilens understell og drivverk. I kombinasjon med veisalt blir det ideelle forhold for rust. Selv om moderne biler som regel er tette og har rustbskyttende belegg over det hele, så vil det likevel være steder hvor rusten får tak. Det kan være i hjuloppheng, små skader, og svakheter i lakkering og behandling av karroseridetaljer. Hvis garasjen er såpass stor at det er god lufting i tillegg til varme, vil forholdene være langt bedre, siden fuktigheten tørker ut. Dette skjer jo i større garasjeanlegg for yrkeskjøretøy, som ambulanser og andre uttrykningskjøretøyer. Rengjøring er også en viktig faktor. Men i en privat, mindre garasje blir det i praksis ofte vanskelig både å varme opp og ha god utlufting, og det blir dessuten ganske kostbart. Derfor er det bedre at bilen står kaldt og luftig, det koster heller ingen ting. [/quote'] Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Tja, da er det bare vente på trådstarter og se hva han skriver... Jeg tror dette er ship ohoi! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå