Gå til innhold

Er CMS noe for meg?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå hatt min egen nettavis i ei uke nå, og læreren min anbefaler meg å ta i bruk WordPress. Men er det noe for meg? Jeg kan har midlertidig bare lært meg (X)HTML og CSS, og nettsiden min er et resultat etter to uker mye lesing og praktisering. Jeg har senere planer om å lære meg JavaScript og php, men vil ta meg den tiden jeg trenger for å kunne (X)HTML og CSS ut og inn først.

Jeg har kodet web-siden min med Notepad (nå Notepad++), så alt er manuell koding, og derfor blir det fort mye copy/paste når jeg oppretter nye html-artikler. Men sånn som jeg har forstått det, er CMS mye lettere å håndtere med, men spørsmålet er om det er mulig å bruke den koden jeg selv har laget? Personlig hater jeg slike ferdigmaler, så dem vil jeg holde meg langt unna.

Hvis CMS er å anbefale, hvilken side bør jeg ta i bruk? WordPress er jo en bloggside, hvis jeg ikke har misforstått.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

wordpress var vel orginalt brukt som ren blogg, men kun fantasien stopper for hva du kan lage med wordpress egentlig.

Du har moduler for alt fra forum, nettbutikk,auksjoner til spill og chatroulett lignende chat.

wordpress codex er greit utgangspunkt.

Du kan helt fint bruke koden/designet du har nå, ville tippe en halvtimes jobb overføre den til wordpress theme.

Føre over artikler etc er nok det som tar lengst tid.

Når jeg lager wordpress sider for kunder kjøper jeg stortsett et theme som passer noenlunde, så tilpasser til kunden er fornøyd.

Du finner mye bra themes og jobbe fra til en 20-30$ som f.eks Dette.

Liker ganske nøytrale themes som det der som en basis.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

wordpress var vel orginalt brukt som ren blogg, men kun fantasien stopper for hva du kan lage med wordpress egentlig.

Du har moduler for alt fra forum, nettbutikk,auksjoner til spill og chatroulett lignende chat.

wordpress codex er greit utgangspunkt.

Du kan helt fint bruke koden/designet du har nå, ville tippe en halvtimes jobb overføre den til wordpress theme.

Føre over artikler etc er nok det som tar lengst tid.

Når jeg lager wordpress sider for kunder kjøper jeg stortsett et theme som passer noenlunde, så tilpasser til kunden er fornøyd.

Du finner mye bra themes og jobbe fra til en 20-30$ som f.eks Dette.

Liker ganske nøytrale themes som det der som en basis.

Hei, og takk for svar! Så det tar meg en halvtime å overføre designen min til Wordpress theme, og deretter kan jeg begynne å oppdatere fortløpende? Hmm, det hørtes ikke så galt ut, men på hvilken måte vil det ta lang tid å overføre artiklene mine?

Offtopic: Jeg likte siden din godt, stå på.

Ontopic:

Som nevnt her så er det vel bare fantasien som begrenser wordpress. Det er dynamistisk, rent og kan brukes til mye mer enn kun en blogg som det opprinnelig er laget for.

Ta en titt på http://wordpress.org for å se litt mer

Takk for tilbakemelding om siden min! Alltid godt å høre slike positive ord :) Jeg skal nå ser nærmere på WordPress, og se hva jeg får til av overføring av design og html-koder. Men kan jeg fortsette å beholde domenet mitt?

Lenke til kommentar

Du vil måtte legge ut artiklene igjen i wordpress sin egen editor.

Så de må da legges på fet skrift,kurusiv,font,tekststørrelse etc igjen

Selve themedelen er hovedsakelig copy/paste siden du har en eksisterende kode og gå fra.

Oi, det hørtes ut som en tidskrevende handling å begå :ohmy: Men er det basert på WYSIWYG-prinsippet mtp. at jeg kan velge fet skrift, kursiv, font, tekststørrelse m.m.?

Lenke til kommentar

er WYSIWYG selve editoren du legger ut artikler med ja.

Jeg har sett litt på WordPress nå, og det ser ut som det koster penger å bruke egen CSS, samt domene? Jeg har enda ikke fått muligheten til å prøve det ut, men CMS er veldig aktuelt nå som jeg begynner å få mange artikler på siden min. Men hvordan er det med HTML-filene, da? Jeg mener, CSS-en min har jo mange class og id som står i stil med HTML-filene, så hvordan blir det når jeg bruker den i WordPress?

Lenke til kommentar

som de andre sier, last ned wordpress, fra wordpress.org. Så kan du lste ned WAMP (http://www.wampserver.com/en/) hvis du har windows. Dette installerer alle serverene du trenger for å kjøre wordpress lokal på din PC uten å ha det på en nettside. Da kan du finne ut om det er noe for deg, og lage ferdig theme ditt på pc'en først...

Wamp er for windows, MAMP er for mac : http://www.mamp.info/en/index.html

theme til wordpress som jeg har laget selv la jeg akkurat ut på nettet: http://wiers.li/oobla

Det er det første jeg gjør i html, php og css noen gang...

Endret av jale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...