Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp pc fungerer ikke. bluescreen [LØST]

Anbefalte innlegg

Hei !

jeg trenger seriøst hjelp her :p

jeg kjøpte meg ny pc for ca 2 uker siden.

Her har du specsa http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323200 samt en ekstra harddisk http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491821

Okei for ta alt for begynnelsen.. monteringen av pcen gikk helt fint, jeg jordet meg fulgte bruksanvisningen til punkt og prikke ( Nå har jeg faktisk igår demontert pcen og komponentene og satt de inn igjen for være på sikre siden at jeg ikke gjorde noe feil samt sjekket ikke hadde brent noen av delene) .

Første gangen jeg starta pcen og satt inn i windows cd'en fikk jeg installert windows 7 ultimate helt uten problemer og alt virket.

Men rundt 9 dagen skjer det noe veldig rart.Jeg starter pcen, kommer meg innpå desktopen og får plutselig bluescreen deretter går skjermen min svart og pcen rebooter eller den går i hvilemodus er ikke helt sikker.Jeg slår av pcen deretter slår jeg den på igjen.Det som skjer er at pcen starter helt mens skjermen forblir svart( ikke noe som helst respons mellom pc og skjerm. Men isteden for å høre et Pipe lyd ( skjermen slår seg på) så får jeg mer 1 klikke lyd og skjermen forblir svart.Neste jeg prøvde var å ta ut batteriet og strømmen osv, men skjedde ingen forskjell skjermen slår seg fortsatt ikke på. Men det som er veldig rart er at viss jeg slår av pcen lar stå i kanskje rundt 20-30 min og slår den på igjen så får jeg på skjermen :-S men jeg kommer meg til desktop kanskje og kan bruke pcen i noen minutter før den klikker igjen.En annen ting skjermkortet mitt høres ut som den driver å fjusker.Så jeg prøvde igår med et annet skjermkort for å sjekke om ikke kunne være skjermkortet mitt så var årsaken til alle disse probleme.Jeg byttet kjapt satt på pcen igjen vips der kom skjermen på. Lover deg var nesten gledes tårer så kom fordi alle timene med fundering har gått til dette h***** prosjektet :p så jeg installerte windows 7 ultimat på nytt (pga formaterte begge diskene etter første gangen) igår i håp om at dette kunne rette opp i evt tidligere feil jeg har hatt. Dette gikk overaskende bra helt til jeg var ferdig installere windows da fikk jeg ny bluescreen :@@ i desktop som før..... så da er jeg back to strecth, enda en gang ''YAAAY''

Obs: Skulle det være noe dere ikke skjønner eller lurer på så bare spør skal jeg svare etter beste evne :-) på forhånd takk !

Hilsen

ajzZ

Endret av ajzz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjølepastaen fulgte allerede fra komplett.no ( Kjølepasta medfølger forhåndsmontert under CPU-kjøleren.) så dette trengte jeg ikke gjøre noe med, jeg ikke overklokket pcen heller :-s tenkte skulle nå prøve med en annen pc som virker hvor jeg tar å formaterer begge diskene og installerer windows 7 på nytt igjen får vi se hvordan det går. Men viss det er jordingsfeil ville vell jeg ikke fått på pcen i hele tatt, kan ikke det stemme ? og det som er rart er jo pcen virket jo fint første 9 dagene uten noe som helst problem, men tenkt meg litt om er ikke lenge siden jeg oppdaterte skjermkort driveren er det mulig denne kan være årsak til pcen klikker ? og at skjermen ikke slår seg på ?

Lenke til kommentar

Hum, du får ikke bilde på skjerm, men klarer likevel å installere Win? Eller? Beklager, men jeg forstår ikke helt hva du mener gitt.

Såfremt skjermen fungerer og du kommer deg inn i BIOS så setter du jo boot-prioritet til cd/dvd og starter installasjon rett fra plate eller USB. Deretter går jo formatering og inst. nesten av seg selv.

Grafikkdriverne kan være steingamle uten at det behøver å forårsake annet enn tull og dårlig ytelse i applikasjoner og spill. Det skal ikke forårsake BSOD etc uten videre.

Lenke til kommentar

Hum, du får ikke bilde på skjerm, men klarer likevel å installere Win? Eller? Beklager, men jeg forstår ikke helt hva du mener gitt.

Såfremt skjermen fungerer og du kommer deg inn i BIOS så setter du jo boot-prioritet til cd/dvd og starter installasjon rett fra plate eller USB. Deretter går jo formatering og inst. nesten av seg selv.

Grafikkdriverne kan være steingamle uten at det behøver å forårsake annet enn tull og dårlig ytelse i applikasjoner og spill. Det skal ikke forårsake BSOD etc uten videre.

Og driverne kan være den aller siste utgaven fra nvidia og fremdeles få pcen til å BSOD`e. Ikke bare restart når du får blåskjerm, prøv å les hva som står der og google det på en annen pc. En blåskjerm inneholder mye informasjon om faktisk hva som forårsaker den.

Til trådstarter. Skjønnte ikke så mye av posten din. Bortsett fra at den virket i 9 dager og så blåskjerm, sansyligvis på grunn av driver innstallasjon og deretter skjønner jeg ikke om pcen starter eller om du får innstallert windows eller om du har svart skjerm eller om du har alt dette på en gang....forvirrende formulert av deg.

Endret av dopus
Lenke til kommentar

Pcen virket fint uten blue screen eller andre problemer første 9 dagene. Er da alt startet :-S

Alt av drivere var det nyeste sort. problemet er at selv om jeg bare skal i bios slår ikke skjermen seg på :-S veldig veldig rart.

Tok du ut batteriet mens det var strøm på hovedkortet?

ja tar alltid ut strømmen til og med jorder meg for å være sikker ikke ta noen sjangser, men selv om det skulle vært strøm så har vell ikke dette noe å si for bios batteriet ??

Endret av ajzz
Lenke til kommentar

Til trådstarter. Skjønnte ikke så mye av posten din. Bortsett fra at den virket i 9 dager og så blåskjerm, sansyligvis på grunn av driver innstallasjon og deretter skjønner jeg ikke om pcen starter eller om du får innstallert windows eller om du har svart skjerm eller om du har alt dette på en gang....forvirrende formulert av deg.

Beklager, jeg har nå skrevet den en del om i håp om at den er lettere å forstå :-) så håper jeg du forstår litt mer denne gangen !

Hilsen ajzZ

Lenke til kommentar

hvis du kommer deg inn i windows, gå til kontroll panel velg system, velg advanced system settings, velg fanen som heter advanced, under startup and recovery (eller tilsvarende på norsk) velg settings/innstillinger,under system failiure ta vekk krysset for automatic restart.

Hvis maskinen bsoder, så restarter den ikke før du bruker reboot knappen, noter ned eventuell feilmelding på blåskjermen og skriv den inn i tråden her.

Lenke til kommentar

hvis du kommer deg inn i windows, gå til kontroll panel velg system, velg advanced system settings, velg fanen som heter advanced, under startup and recovery (eller tilsvarende på norsk) velg settings/innstillinger,under system failiure ta vekk krysset for automatic restart.

Hvis maskinen bsoder, så restarter den ikke før du bruker reboot knappen, noter ned eventuell feilmelding på blåskjermen og skriv den inn i tråden her.

det skal jeg ta å gjøre, men feilene jeg har fått opp til no er failure usb drive og phsyical memory viss det du tenkte på ? eller er det annen type feil meldinger du tenker ?

Lenke til kommentar

brenn ut memtest86 (last ned fra nettet) boot fra cden og se om programmet finne feil på minnebrikkene dine. Sjekk også at minnet er satt opp med korrekt volt og timing i bios.

Ok,dette skal jeg ta å gjøre. Takk for tips :-) Men er dette en mulighet for at dette er windows feil eller hardware ? skal sies ikke helt orginal cd jeg bruker :thumbdown:

Lenke til kommentar

Kjør memtest86 som alerede foreslått først. Hvis den kommer igjennom uten noen form for error, så prøv å installer Ubuntu på maskinen (link)

En "ikke helt orginal cd" høres ut som en stor kilde til feil, og vis Ubuntu skulle klare å kjøre fint så vet vi at det er software og ikke hardware fail

Lenke til kommentar

vansklig å si.Blåskjermer kan forårsakes både av hardware og av software problemer. Kjør memtest86 og hvis den ikke gir deg feil så bør minnebrikkene være i orden, du kan jo alltids forsøke med å låne deg en kompatibel minnebrikke av venner/kolleger eller lignende for å teste om det er noe fysisk galt med minnebrikkene du har. Fungerer det bra med en annen brikke bør det jo være noe galt med brikkene du har, eller at dem kjører med feil innstillinger på timing, volt eller lignende.

Lenke til kommentar

Kjør memtest86 som alerede foreslått først. Hvis den kommer igjennom uten noen form for error, så prøv å installer Ubuntu på maskinen (link)

En "ikke helt orginal cd" høres ut som en stor kilde til feil, og vis Ubuntu skulle klare å kjøre fint så vet vi at det er software og ikke hardware fail

okei men det er jo veldig greit da, vet jo at det ikke kan være skjermkortet utgangspunktet, jeg har en følelse at det er ramen som kan være problemet så dette vil jo fort vise seg :-).

Lenke til kommentar

vansklig å si.Blåskjermer kan forårsakes både av hardware og av software problemer. Kjør memtest86 og hvis den ikke gir deg feil så bør minnebrikkene være i orden, du kan jo alltids forsøke med å låne deg en kompatibel minnebrikke av venner/kolleger eller lignende for å teste om det er noe fysisk galt med minnebrikkene du har. Fungerer det bra med en annen brikke bør det jo være noe galt med brikkene du har, eller at dem kjører med feil innstillinger på timing, volt eller lignende.

per d.d har jeg ikke mulighet til grunnet det er DD3 ram og folk flest har 'dd2 viss de ikke har veldig ny pc, men jeg vil tro etter kjørt dignose eller den test på ramen så burd vell få et klart svar, har vært i kontakt med komplett idag ang dette fikk beskjed kunne sende inn de delene men kjipt sende inn måtte bruke endam er penger for å få det ordnet ( ja, går på garanti ) men all portoen,tiden samt viss det ikke skulle være dekka på garanti må jeg jo dekke alt selv :s -+

Lenke til kommentar

Problemet er herved løst :p planen var å kjøre den mem diagnose greien men skjermen funket ikke så tenkte kunne no sjekke slottene til rammen på hovedkortet viser seg innerste slotten på rammen er ødelagt så denne skapt alle probleme ser det ut som, men hvordan er denne blitt ødelagt aner ikke jeg :s har vært forsiktig å sette disse inni osv :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...