PgUp Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Må man virkelig ha 3 i matte for å bli lektor i fag som nordisk og samfunnsfag? Tenker å studere lektor i nordisk (som ikke har noe med matte å gjøre), men har bare 2 fra R1. Er det den gjennomsnittlige mattekarakteren som teller? Går det fint an å ta lektorutdanning uten å gå den 5-årlige master utdanningen med intigrert PPU? Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 For å være ærlig så synes jeg det virker som en ganske lav karakter man trengte i Matte Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 Forsåvidt, men nordisk har da ingenting med matte å gjøre. Og R1 er det vanskeligste mattefaget. Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Står det da at det krever karakter 3 i R1? Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 Nei, står at det krever 3,0 i matematikk. Ikke mye mer enn det. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Det er vel noe som henger igjen fra den gamle almennlærerutdannelsen. Bare ta en master+ppu for å unngå det. Lenke til kommentar
Sjøtispe Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Må man virkelig ha 3 i matte for å bli lektor i fag som nordisk og samfunnsfag? Tenker å studere lektor i nordisk (som ikke har noe med matte å gjøre), men har bare 2 fra R1. Er det den gjennomsnittlige mattekarakteren som teller? Går det fint an å ta lektorutdanning uten å gå den 5-årlige master utdanningen med intigrert PPU? Man må ha 3 i matematikk og norsk, uavhengig av hvilken matte det er snakk om. Det går jo selvsagt an, men jeg ville heller vurdert å ta opp faget, men det er selvsagt opp til deg. Står forresten her; http://www.uio.no/studier/program/ppu/om/ - at studenter med to undervisningsfag prioriteres, og det er jo noe som da må tenkes på hvis man velger å ta det den andre veien. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Og R1 er det vanskeligste mattefaget. Jaha? Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Du trengel ikke realfagsmatte for å bli lektor. (Dvs du trenger ikke R-matte) Du må ha 3 i vanlig matte. Lenke til kommentar
Jørgen Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Men hvis du har R1 og ikke 2T/2P, så må du vel strengt tatt ha 3 i R1. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 9. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2011 (endret) En mulighet jeg tror kan fungere er å ta et årsstudium i nordisk språk og litteratur, ta opp matte som privatist, og søke etter innpassing til lektorutdanning i nordisk. Er kanskje litt risikabelt, men bedre enn å ikke gjøre noe, så får jeg prøvd meg på faget om jeg skulle ombestemme meg. Går det an å ta dette året på UIA (http://www.uia.no/no/portaler/studietilbud/studier/nordisk_spraak_og_litteratur3) og søke om innpassing til Oslo eller Bergen slik at jeg kan bo hjemme et år? På forhånd takk. Endret 9. februar 2011 av Cuz Lenke til kommentar
Sjøtispe Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 En mulighet jeg tror kan fungere er å ta et årsstudium i nordisk språk og litteratur, ta opp matte som privatist, og søke etter innpassing til lektorutdanning i nordisk. Er kanskje litt risikabelt, men bedre enn å ikke gjøre noe, så får jeg prøvd meg på faget om jeg skulle ombestemme meg. Går det an å ta dette året på UIA (http://www.uia.no/no/portaler/studietilbud/studier/nordisk_spraak_og_litteratur3) og søke om innpassing til Oslo eller Bergen slik at jeg kan bo hjemme et år? På forhånd takk. Hvis jeg forstår deg rett; du skal søke deg inn på årsstudium i nordisk, samtidig skal du ta opp matematikk som privatist i håp om å få tre eller bedre? I så fall tror jeg ikke at det er en veldig dum idé. Man kan søke innpass, men det er slettes ikke sikkert at alle fag vil godkjennes - det beste hadde jo selvsagt vært å melde seg opp til nordisk på den skolen du ønsker å ta lektorutdannelsen, og så heller melde deg opp til enkeltemner (de emnene du vet at er pensum på lektorutdannelsen i nordisk). Da er det veldig lite risky, mildt sagt. Du får ikke kortet ned på utdannelsen, må fortsatt gå fem år, men da kan du jo evt. ta litt ekstra fag slik at du evt. kan få opprykk. Eller så kan du bare ha et rolig semester eller to. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå