MassEffect Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Ok, jeg er en person som aldrig ser på nrk, jeg bruker tv'en min som en "eksterm" skjerm til å spille av filmer ect. Så hvorfor skal jeg bleate for nrk lisens fordi NRK har modifisert TV'en så den kan dekode signal fra NRK? - dette synest jeg er bare tull. Kom på dette spørsmål fra å lese en artikkel som innebar en person som hadde huset sitt brent ned og fortsatt måtte betale lisens fordi han ikke sa ifra til nrk innen en tidsfrist. Etter å lese dette poppet det en tanke inn i hodet mitt. Kan man ikke bare juge til NRK å si at man ikke har tv lengre eller at den er ødlagt og be om opsigelse på "lisens avtalen"?. De vil ikke komme hjem til deg å sjekke akkurat om du har en tv som kan dekode Nrk signal og som pålegger deg å betale NRK lisens ? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 De må ha bevis på at du ikke har tv lenger. Gudene vet hvordan du skal få til det. Du kan få tv'en din ''plugget'' så du ikke kan bruke den til å ta imot tv-signaler, men det må du betale av egen lomme, og de virker ikke så villige til å gjøre det heller. Lenke til kommentar
Shablagoy Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Du har 2 Alternativer: Ta selvmord eller ikke ha tv Joda du kan sikkert lyge litt men de hestpeisene kan fort finne på å komme hjem til deg å sjekke Altså, de har ikke akkurat lov til å gå inn døra hvis man nekter dem. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Så lenge du ikke bruker mottakerutstyret i TV-en, kan du melde fra til NRK om dette. Da trenger du ikke å betale lisens. Redigert: Som BuffyAnneSummers nevner kan du plombere TV-en, men dette skal ikke være nødvendig. Endret 8. februar 2011 av Bozzeye Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Altså, de har ikke akkurat lov til å gå inn døra hvis man nekter dem. Nei, men de kan fort finne på å se inn gjennom vinduer etter tv Endret 9. februar 2011 av Hårek Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Redigert: Som BuffyAnnSummers nevner kan du plombere TV-en, men dette skal ikke være nødvendig. Ikke nødvendig? Hvorfor ikke? Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Dette kommer opp nå og da. Jeg meldte bare ifra til NRK at jeg ikke lengre hadde tv og sålenge man har betalt inneværende lisensperiode så sender de ikke flere regninger. Om man fortsatt HAR tv selv om man har sagt noe annet til NRK er jo et annet moralsk spørsmål som jeg ikke skal gå inn på her Endret 8. februar 2011 av aurstad Lenke til kommentar
KongRudi Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Ok, jeg er en person som aldrig ser på nrk, jeg bruker tv'en min som en "eksterm" skjerm til å spille av filmer ect. Så hvorfor skal jeg bleate for nrk lisens fordi NRK har modifisert TV'en så den kan dekode signal fra NRK? - dette synest jeg er bare tull. Kom på dette spørsmål fra å lese en artikkel som innebar en person som hadde huset sitt brent ned og fortsatt måtte betale lisens fordi han ikke sa ifra til nrk innen en tidsfrist. Etter å lese dette poppet det en tanke inn i hodet mitt. Kan man ikke bare juge til NRK å si at man ikke har tv lengre eller at den er ødlagt og be om opsigelse på "lisens avtalen"?. De vil ikke komme hjem til deg å sjekke akkurat om du har en tv som kan dekode Nrk signal og som pålegger deg å betale NRK lisens ? Hvis huset ditt brenner må du: 1. Ringe NRK, avbestille lisens. 2. Lukke alle vinduer, og sjekke alle rom at alle personer er evakuert. 3. Ringe brannvesen. 4. Varsle naboer. Hehe.. bare tuller... NRK krever penger for din mottaker som kan motta NRK. Dvs. de blir varslet av elektro-butikker når du bestiller TV, videospiller, eller dekoder (i ditt eget navn), eller om du er arving til noen som dør og eier dette. Dersom du sier at du har solgt alt dette, vil du få telefoner o.l. hvor de gjerne snakker med evt. barn i huset, og spør om de så barne-TV, eller prøver å høre TV'n i bakgrunnen. De banker gjerne på døren i byer, og spør om de kan sjekke, men du er ikke nødt til å slippe dem inn. Men litt kjipt om de kan se TV'n inn viduet, når du påstår hardnakket at du ikke har TV. I gamle dager kjørte dem rundtomkring med bærbare parabol-disker som de påstod var peilere som hadde registrert NRK-signal i ditt hus, dette var selvfølgelig bare tull og skremsel-propaganda, siden de ikke hadde teknologi til å spore ett signal. Men mange trodde på dem og måtte innrømme at dem hadde ett TV stående. :-/ Regner med at du kan slippe unna dersom du forfalsker kvittering på solgt TV/dekoder/video til noen som som allerede betaler lisens (f.eks. foreldre), og får dem til å kjøpe dekoder-abonemang til deg i tillegg til seg selv, og du betaler dem svart. :-/ 1 Lenke til kommentar
BAT Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Du kan faktisk få tven din plombert, dvs at tuneren kobles ut, og på den måten slippe avgift men det krever litt kommunikasjon med NRK og å betale noen for å gjøre jobben godkjent, dvs få en autorisert TV-reparatør til å fjerne eller plombere tuneren i tven. Endret 8. februar 2011 av BAT Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) At NRK ringer deg og spør om du har tv er bare tull, at de har kontrollører er sant derimot. Men det er bare å ikke slippe dem inn eller ikke åpne døra så gir de fort opp. Endret 8. februar 2011 av aurstad Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Jeg sendte mail til lisenskontertet (tror jeg det var) og sa at tv'en var ødelagt. (Noe den faktisk var da) Og derfor ikke ville betale lisens. Fikk aldri purring på den regninga. Å fikk ikke ny regning før jeg kjøpte ny tv et par år senere. Dette var når jeg var student, å bodde i kollektiv. Jeg levde ikke uten tv i 2 år! :!: Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) § 9. Mottaker ikke i bruk Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte. Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift. Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6. Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak. Lovdata.no Endret 8. februar 2011 av Bozzeye Lenke til kommentar
pjacklam Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 At NRK ringer deg og spør om du har tv er bare tull (...) Nei, det er nok du som prater tull. Hilsen oppringt. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Det er jo forslag om at man må betale avgift om man har en duppeditt som kan vise TV, også via nett/mobil. Man kan jo håpe at man i det minste sluser det over på skatteseddelen, slik at det blir fair ovenfor grupper med lav inntekt. http://www.youtube.com/watch?v=_3YYltFm1L8&feature=player_embedded Endret 8. februar 2011 av la7dfa.com Lenke til kommentar
MassEffect Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Det er jo forslag om at man må betale avgift om man har en duppeditt som kan vise TV, også via nett/mobil. Man kan jo håpe at man i det minste sluser det over på skatteseddelen, slik at det blir fair ovenfor grupper med lav inntekt. Ha ha . Sykt bra film - helt sikkert slik det skjer Endret 9. februar 2011 av Hårek Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Ja kort sagt som andre har sagt her så er det bare å melde fra om at du ikke lenger har TV... Det er ihvertfall ingen måte å sjekke slikt på. Nå oppfordrer jeg selvfølgleig ikke til snylting MEN jeg gråter ingen tårer for statens tapte inntekt når det gjelder folk som eier en TV med en fysisk mulighet for å ta enn en kanal men som faktisk ikke bruker den. (NRK... blæærgh!) Dette tullet med "peiling" av TVer er bare tull. Det kom fra en kjerne av sannhet som var at det faktisk var mulig rent teknisk sett å kunne oppdage et frekvensmønster på 50Hz som var et resultat av elektromagnetisk støy fra CRT TVer, ihvertfall i gamledager. Dette må jo dog ha vært så kort rekkevidde på, og så komplisert å triangulere seg frem til at enhert rykte om at slikt faktisk pågikk er nok rent oppspinn. Det er like tullete som disse gamle anti-satelitt-pirat reklamene som viste at de peilet seg frem på et satelittkart frem til en adresse av en snylter. Det er selvfølelig bare ren bullsheit som siktet mot å spille på brukerenes mangel på teknisk kunnskap og dermed frykt... I disse dager er det jo uansett ikke CRT som er i bruk lengre. Mange TVer er også uten mottakerenhet. Det betyr kort sagt at så lenge du ikke blir helt mo i knærne når det dukker opp en kontrollør på døren (ytterst skjeldent, men en teoretisk mulighet) at du slipper vedkommende ukritisk inn. Selv om de evt. måtte snike seg rundt og kike inn vinduene dine (noe jeg tviler på er særlig lovlig) så er en synlig TV ikke noe bevis av noe slag på at du kan ta inn noe NRK signal anyway... TVen kan være blombert eller laget uten mottaker. Forøvrig, hvordan er dette å i det hele tatt en problemstilling lenger nå som analoge sendinger ikke sendes lengre? Det er jo ikke mulig å ta inn NRK nå lenger uten en eller annen form for abbonement - er det? Uten nett-TV tingen deres altså? Man skulle jo tro at de bare la på lisensen som en del av abbonementene som lar deg få tilgang til å se på NRK og så lot det gå sin gang... -Stigma Lenke til kommentar
IskaldCola Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Det er ihvertfall en del som kan få inn analog kabel fortsatt. Det er ihvertfall sånn det virker på hybelen, og jeg kan se på NRK helt gratis Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Det er ihvertfall en del som kan få inn analog kabel fortsatt. Det er ihvertfall sånn det virker på hybelen, og jeg kan se på NRK helt gratis okay, mulig det - men det blir jo igjen bare en annen ting som det allerede vil være registrert et sted. Det er klart at det finnes dokumentasjon på nøyaktig hvor lenge du har hatt mulighet til å kunne få inn NRK på den kabelen du har. Det er ingenting som sier OM du faktisk bruker det selvfølgleig poenget mitt er jo at der NRK mener de skal ha lisens (de som fysisk kan ta inn NRK) der har de jo allerede tilgang til informasjonen som trengs for å avgjøre det fra andre kilder enn kontroller hos kunde. Kanskje om du hadde kabel men ikke et display av noe slag =P ... -Stigma Lenke til kommentar
Proson Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Du kan faktisk få tven din plombert, dvs at tuneren kobles ut, og på den måten slippe avgift men det krever litt kommunikasjon med NRK og å betale noen for å gjøre jobben godkjent, dvs få en autorisert TV-reparatør til å fjerne eller plombere tuneren i tven. Er ikke dette en ikke-sak nå, iom. at de færreste bruker TV'ens innebygde tuner lengre? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Si at du har solgt TVen din til foreldre dine eller noe. Send en salgskontrakt om de skulle lure (summen trenger ikke å være mer enn 1 krone) Hvorvidt det er moralsk og lovlig korrekt, er en annen ting Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå