Gå til innhold

Overoppheting av Intel prosessor


DJViking

Anbefalte innlegg

Prosessor: Intel Core™ 2 Duo E7400 2,8GHz, Socket 775, 3MB, FSB 1066, Boxed

Hovedkort: Asus P5Q Premium, G45

 

 

 

Den siste tiden har prosessoren begynt å bli ekstremt varm. Ved kjøring opp mot 100% i en liten periode får prosessoren til å utvikle en enorm varme. Det virker som om den blir varmere og varmere for tiden. Nå har den begynt å bli rundt 105 grader ved tung kjøring.

 

Jeg bruker den medfølgende viften som fulgte med prosessoren. PCen har vært i bruk med denne prosessoren i 18 måneder og det er kun i det siste den har begynt å gå over 100 grader.

 

Viften ser ut til å virke. Sensoren viser at viften kjører på rundt 2800RPM når prosessoren er på sitt varmeste. Kan dette indikere på at prosessoren begynner å slites ut eller at viften og/eller flaten mellom prosessoren og kjøleribben til viften begynner å bli dårig?.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg åpnet opp PCen og tok en titt på kjøleren på CPUen. Den var litt støvete, men ellers ikke noe mer løs enn tidligere (to av festene har alltid vært litt løse). Etter å ha slått på PCen og åpnet nettleseren gikk PCen på 60% av CPUen hele tiden. CPU temperatur gikk opp til 102 grader. Det er hovedsakelig operapluginwrapper/med Flash) som bruker så mye CPU.

 

Selv om Flash bruker 50-60% av CPUen burde ikke det få CPUen til å bli så varm. Var nødt til å drepe prosessen med Flash og nå er temperaturen på CPUen rundt 80 grader. Virker som 80 grader nå er normal hviletemperatur nå for tiden.

 

 

 

 

Tror kanskje jeg skal investere i en litt mer kraftig CPU og hovedkort. Hovedkortet var ikke spesielt billig, men kjøpte den billigste CPUen jeg kunne finne. Kjøleribben var vanskelig å få festet til og med da jeg bygde PCen.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt av kjøleren, fjernet alt av støv på kjøleribben, skifte til ny kjølepasta (fjern den gamle grundig fra cpu og kjøler først) og montere den skikkelig på plass igjen. Kjøleren er noe herk å feste på socket 775, men den skal ikke være løs slik som du beskriver.

 

Hvilket program bruker du til å lese av temperatur? 105 grader høres absurd høyt ut på en Core2..

Endret av iskaldcola
Lenke til kommentar

Jeg ville tatt av kjøleren, fjernet alt av støv på kjøleribben, skifte til ny kjølepasta (fjern den gamle grundig fra cpu og kjøler først) og montere den skikkelig på plass igjen. Kjøleren er noe herk å feste på socket 775, men den skal ikke være løs slik som du beskriver.

 

Hvilket program bruker du til å lese av temperatur? 105 grader høres absurd høyt ut på en Core2..

Har ikke noe ekstra kjølepasta utenom den som kom med CPUen. Er det noe spesielt kjølepasta jeg trenger å kjøpe? Kanskje denne http://www.netshop.n...gram-32678.aspx

Det var et skikkelig slit å få festet kjøleren når jeg bygde PCen. Fikk ikke ordentlig fast alle 4 festene. Virket som om ikke alle gikk nedi hullene. Satt fast 2 fester og de andre 2 vil ikke festes ordentlig, løste så alle opp igjen å festet de andre først og da ville ikke de andre festene sitte ordentlig. Prøvde tilogmed å sette festene fast det ene hjørnet og så deretter det motsatte hjørnet og så de andre på samme måte. Til slutt gav jeg opp og lot det være.

 

 

 

Bruker vanlig sensorprogramvare under Linux, men jeg har også sett i BIOS når temperaturen er på sitt verste og der er den også ekstremt høy. Kan det være noe galt med selve sensoren? Hvor høyt kan temperaturen gå før CPUen blir ødelagt?

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Byttet kjøler og det ble en stor forvandling. Fra 105 grader til litt over 40 grader nå ved intensiv CPU bruk. Installerte en Cooler Master Hyper 212.

 

En ting jeg lurer på: Hvordan klarte prosessoren og hovedkortet for den saks skyld å overleve en temperatur på 105 grader? På spesifikasjonene til prosessoren står det at den takler opp til 78 grader.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...