Gå til innhold

Ekstremt interessant nettside om fremtiden for alle som bryr seg

Narsissisten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor seriøst skal man ta ting som står på denne siden?

In 2020, mobile phones are becoming available with the option of texting by thought power alone.*

A sensor-mounted headset is worn by the user. This contains brain-machine interface technology, which analyses brain waves and converts them into digital signals.*

Jeg har litt vanskeligheter med å tro at vi er der allerede (om ni år..), men jeg vet jo at det forskes på og at teknologien går rimelig raskt forover.

Lenke til kommentar

Hvor seriøst skal man ta ting som står på denne siden?

In 2020, mobile phones are becoming available with the option of texting by thought power alone.*

A sensor-mounted headset is worn by the user. This contains brain-machine interface technology, which analyses brain waves and converts them into digital signals.*

Jeg har litt vanskeligheter med å tro at vi er der allerede (om ni år..), men jeg vet jo at det forskes på og at teknologien går rimelig raskt forover.

Tror vi har vært der i en stund! Teknologi som lar mennesker som er lam/paralysert kjøre biler eller skrive meldinger har lenge vært ute, og det hadde ikke overrasket meg om vi har kommet mye lengre nå.

Lenke til kommentar

Fram-tilbake med en rullestol, ja, men å formulere ord og setninger? Vi er da ikke i nærheten av å kunne lese tanker ordrett, er vi?

EDIT: Om det som menes med sitatet over er at man skal kunne sende humørmeldinger (som smilies ol) med tankene, så blir det ganske mye enklere å overbevise meg. Men på det nivået hadde jo denne kommunikasjonsmåten fortsatt vært ubrukelig.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Så klart er den ikke. Men det er mye interessant og delvis fiksjonelt.

Leste gjennom alt i dag, og jeg må si at enkelte ting kom vel tidlig, og andre ting litt seint. Uansett var jeg veldig oppslukt! :D

Skulle gjerne lest mer om det negative teknologien kan føre med seg.

Ser for meg en slags cyber-krigføring, da man faktisk merker litt av dette i dag også. Samt nye typer datavirus med all den datateknologien som de predicter. Som gjerne sprer seg gjennom alt, f.eks nanobotene som menneskene benytter seg av.

Kunne tenkt meg litt mer detaljer mot slutten der, litt mer om evolusjon og hvordan mennesket dør ut, eller om det enda finnes liv mot universets slutt. Helt annet enn menneskeliv så klart.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Folk som Michio Kaku har jo i noen år nå beskrevet den nåværende utviklingen til mennesker som den viktigste i verdens historie. Dette fordi det er i de neste tiårene vi møter utfordringen som går ut på om vi ødelegger oss selv, eller om vi med suksess klarer å fjerne kritikkverdige forhold på planeten vår og forflytte oss ut i rommet.

-I sammenheng med kommentaren på negative sider ved teknologi.

Lenke til kommentar

Jeg syns det ble ganske deprimerende der i slutten. Hvis vi nå kommer oss helskinnet til 2200, kommer vi etterhvert til et nivå der økonomi er utdatert; roboter gjør absolutt alt av arbeid og menneskene kan bare kan kose seg i VR-maskinene sine. Du skaper deg et VR liv som er helt fantastisk fordi du er rett og slett gud. Du skaper mennesker som du lever sammen med i kanskje hundre år, men du vet innerst inne at de bare er 1er og 0er (eller om det er kvantecomputere så er det vel annerledes?). Det hadde nok vært (ufattelig) kult i hundre år eller to, men kan du komme over det faktum at alle du kjenner og har kjent i flere hundre år, ikke er ekte? Dessuten så er alle dyr og planter som har brukt flere hundre millioner år på å utvikle seg borte vekk i løpet av noen få hundre år. Jeg vet ikke om jeg ville levd i en slik verden, selv om det som sagt hadde vært så ekstremt ufattelig fantastisk kult og gøy og spennende at om jeg hadde kunnet oppfatte det nå, bare i ett sekund, så ville jeg ligget i fosterstilling resten av livet.

Lenke til kommentar

Hvordan vet du at du ikke lever i en slik verden?

I det øyeblikk vi blir i stand til å simulere en bevissthet som "tror den lever", kan vi ikke lengre være sikre på at vi ikke selv er en simulering. Kanskje en simulering inni en simulering inni en simulering.. inni evige lag av simuleringer.

Lenke til kommentar

Utruleg interessant, men eg synest framtida verker trist eg. Utryddelse av biomangfoldet, virtuell verkelegheit, virtuell reising, generelt isolering og lite sosialisering med andre ekte mennesker. Ikkje noko for min del.

Men er sida nede no?? Eg hadde jo berre komt til år 2050!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...