Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei

Lenge har jeg slitt med sjalusi og hatt den ekle følelsen i 4-5 uker til jeg klarte å finne ut hvorfor. Jeg var sjalu men da jeg fant ut hvorfor så forsvant sjalusi følelsen i meg med en eneste gang.

Jeg er vant med dårlig selvbilde så er ikke det jeg tenker mest på da jeg har alt for mye andre ting å tenke på fortiden.

Etter en episode så følte jeg meg null verdt og da ble selvbildet mitt ødelagt og da er det vanskelig å tro at man kan være elsket og da er lett å tru at man ikke er den "beste" lenger.

Høres nok rart ut men når man ikke føler seg noe verdt så er det vanskelig å tro at man er elsket og det skaper sjalusi men da jeg fant ut det så forsvant det så jeg har tillitt til jenta mi.

Håper noen skjønner detta eller kanskje noen kan hjelpe meg å forklare hvis dere skjønner det? Det rabler bare mer og mer for meg så sliter med å forklare men håper dere skjønner.

Veit ikke om folk forstår meg helt. Hvordan tolker dere det?

Følelsen av sjalusi gjikk helt bort fordi jeg fant ut hvorfor. Når man er sjalu så viser det at man ikke har tillitt. Jeg fikk det bedre på alle måter da jeg fant ut det(håper det også at jeg kan stole på følelsene min også) eller er jeg heeeelt bak mål?

Endret av trespiser
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å forstå hva det er du mener eller vil frem til, fordi du skriver ting i et avsnitt som ikke henger sammen med det du skriver i det neste avsnittet. Forstår du selv hva du mener?

Du forventer forståelse, men du glemmer å nevne hva det var du fant ut som gjorde at sjalusien forsvant. Det ville vært mye lettere å hjelpe deg hvis du var litt mindre forvirrende i språket.

Det virker som om at du allerede har løst problemet ditt. Tar jeg feil?

Sjalusi kommer fra følelsen du har for en annen person, ikke fra mangel på selvtillit hos deg selv.

Lenke til kommentar

Altså

Når man ikke føler seg verdig på grunn av dårlig selvbilde så er det ikke lett å tro at man er elsket

Jo, jeg har løst mitt problem men det er vel ingen som kan hjelpe meg med å tolke det og finne en måte å forklare det på slik at hvem som helst kan forstå det?

Jeg har mye dårlig selvbilde fra før så jeg har blitt vant til det så er ikke noe jeg tenker over at jeg har og den er veldig sårbar hos meg og etter et midlertidig "samlivsbrudd" som ikke er over enda så har det ført til at jeg har fått dårlig selvbilde.

Jeg kom over en artikkel som hjalp meg mye og med en gang jeg leste den så forsto jeg hvorfor og jeg kaller det "falsk sjalusi"

Det var dette jeg leste for å forstå meg selv og da jeg leste det så innså jeg med en gang hvorfor og en av mine værste følelser noen gang forsvant og jeg var sterkt letta i mange timer etterpå og fikk det mye bedre med meg sjøl.

Her:

Sjalusi kommer som oftest av lav selvfølelse, og det er den som er sjalu sitt ansvar å jobbe den bort! Det er viktig å skille mellom berettiget mistanke og oppførsel hos partneren som trigger usikkerhet, og sjalusi som en fantasi som har flyttet inn i hodet vårt og gjør at vi ser partneren og verden igjennom stygge, grønne "sjalusibriller"

Lenke til kommentar

hei, jeg må si at jeg er enig i det du skriver, for jeg har opplevd det samme.. og jeg vet som du vet at dette skyldes dårlig selvbilde, men problemet mitt er at jeg har blitt skuffa flere ganger at dette med selvbildet er blitt umulig å "reparere".rett og slett. så sjalusien henger med meg som en god venn :(

Lenke til kommentar

hei, jeg må si at jeg er enig i det du skriver, for jeg har opplevd det samme.. og jeg vet som du vet at dette skyldes dårlig selvbilde, men problemet mitt er at jeg har blitt skuffa flere ganger at dette med selvbildet er blitt umulig å "reparere".rett og slett. så sjalusien henger med meg som en god venn :(

Det er godt å høre at jeg ikke er den eneste! Hadde litt angst for å lese den nye posten her så brukte litt tid men godt å få lest det!

Veldig trist å høre om at selvbildet ditt ikke kan repareres. Veit ikke hva slags venner du har osv men for å få godt selvbilde må du også ha gode venner som styrker deg og som liker å være venn med deg for den du er som er ekte og ærlige og når folk ikke er det så merker man det meget fort(det merker i hvertfall jeg med en gang)

selvbildet mitt er fortsatt dårlig men da jeg fant ut hvorfor og skjønte det var på grunn av dårlig selvbilde og selvfølelse så forsvant det helt ut i fra meg på det sekundet jeg forsto det selv om jeg har dårlig samvittighet. Kan godt si at jeg var "besatt" av sjalusi!

Du burde kanskje oppsøke hjelp dersom selvbildet ditt ikke kan repareres! Gjør det du vil og prøv å like deg sjøl for hvem du er så kan du alltid leve med dårlig selvbilde for du kan bli vant til det og finne måter å leve med det på.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Men jeg skjønner ikke poengteringen av falsk sjalusi. Sjalusi i seg selv er jo bare en følelse, en som enten kan forsterkes, være nøytral eller forsvinne. Det er jo alltid noe som utløser sjalusi og som kan fjerne det. Enten det er det ene eller det andre

sjalusi kan bli plagsomt når det blir for mye av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...