Bleenda Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Jess, da har vi fått en innleveringsoppgave (gammel eksamen). Jeg må ærlig innrømme at samfunnøkonomi virkelig ikke er min type fag, jeg finner det særdeles lite interessant. Men tilbake til oppgaven, jeg har egentlig ingen ide på hvordan jeg skal angripe den! Den lyder som følger : Oppgåve 1 Noreg har hatt ein ganske sterk økonomisk vekst i byrjinga av dette århundre. Veksten har vore sterkare i Noreg enn i mange andre OECD-land. • Gjer greie for kvifor den økonomiske veksten i Noreg har vore sterk i perioden 2004–2007. • Ta utgangspunkt i dagens økonomiske situasjon og drøft korleis ein kan nå målet om økonomisk vekst samtidig som ein tek omsyn til miljøet. Oppgåve 2 Sentralbanksjef Svein Gjedrem meiner at høg bruk av oljepengar kan ta knekken på industrien. Sjå vedlegg 1 i førebuingsdelen. • Gjer greie for kva som kan liggje til grunn for Gjedrems utsegn om at høg bruk av oljepengar kan ta knekken på norsk industri? • Ta utgangspunkt i dagens økonomiske situasjon og vurder verkemiddel som kan øke norske bedrifters konkurranseevne i dag og i framtida. Noen godhjertede som kunne feks nevnt noen stikkord, aktuelle modeller, eller komme med innspill om hvordan dem ville angrepet oppgaven? Vedlegg er linket under. Vedlegg til forberedelse - eksamen vår 2010.docx Endret 8. februar 2011 av iNzzain Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Hvilket nivå er dette? Og hvilke modeller har du lært? Det ser veldig ut som de forventer at du skal bruke en AS/AD-modell. Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 VG3 Studie-spesialiserende. AD/AS har vi lært.. (om det var den du mente) Har store problemer med å skjønne sammenhengen (personlig tror jeg ikke det er noen) i faget.. Så et par pekepinner på hvor jeg skal begynne samt hvilke modeller som kan være essensielle... Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Om du kaller det AS/AD eller AD/AS er ikke så viktig, men det er den du skal bruke, ja. Hva har du lært om ekspansiv og kontraktiv finans- og pengepolitikk i en AS/AD-ramme? Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 Øhm, ja ordene vekker noe men stopper der ja. Det er sånt jeg må lese meg til underveis. Er mer noe sånt som : oppg 1 : Bruk AD/AS Konjunkturer osv osv Om du hadde orka : ) Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) I oppgave 2 del 1 så kan du trekke inn hollandssyken og evt. oljemodellen. Endret 8. februar 2011 av Xmir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå