T.O.E Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Er det på nyere pc'r egentlig noen grunn til å skru dem av, og ikke sette dem i ventemodus? Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Er det på nyere pc'r egentlig noen grunn til å skru dem av, og ikke sette dem i ventemodus? Det har ikke noe og si om du setter de i dvale noen dager på rad, men den skal alltid skrus av med jevne mellomrom. Det er fordi pc'en alltid vil ha sikkerhetsoppdateringer, etc som skal installeres. Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 Er det på nyere pc'r egentlig noen grunn til å skru dem av, og ikke sette dem i ventemodus? Det har ikke noe og si om du setter de i dvale noen dager på rad, men den skal alltid skrus av med jevne mellomrom. Det er fordi pc'en alltid vil ha sikkerhetsoppdateringer, etc som skal installeres. Men det får du jo uansett notifikasjoner om gjør du ikke? Så er det ikke bare å vente med å skru av til du får de notifikasjonene? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Er det på nyere pc'r egentlig noen grunn til å skru dem av, og ikke sette dem i ventemodus? Det har ikke noe og si om du setter de i dvale noen dager på rad, men den skal alltid skrus av med jevne mellomrom. Det er fordi pc'en alltid vil ha sikkerhetsoppdateringer, etc som skal installeres. I en del operativsystemer trenger man ikke restart for å oppdatere. Det kan være en fordel med Windows å restarte en gang i blant om man har Vista eller eldre, da minnehånteringen ikke er helt god og ting ender opp som sirup. Dvalemodus/hibernate skur av pc-en, men lagrer alt i minnet på harddisk og starter opp igjen slik du skrudde den av. Ventemodus/sleep setter bare pcen i strømsparende modus, skrur av harddisker osv., men har fortsatt alt i minnet. Da kan den starte opp fort, men bruker fortsatt litt strøm. Om du ikke har en grunn til ikke å sette den i ventemodus, ville jeg brukt det. Evt. dvale om du vil ha den helt avskrudd. Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Er det på nyere pc'r egentlig noen grunn til å skru dem av, og ikke sette dem i ventemodus? Det har ikke noe og si om du setter de i dvale noen dager på rad, men den skal alltid skrus av med jevne mellomrom. Det er fordi pc'en alltid vil ha sikkerhetsoppdateringer, etc som skal installeres. I en del operativsystemer trenger man ikke restart for å oppdatere. Det kan være en fordel med Windows å restarte en gang i blant om man har Vista eller eldre, da minnehånteringen ikke er helt god og ting ender opp som sirup. Dvalemodus/hibernate skur av pc-en, men lagrer alt i minnet på harddisk og starter opp igjen slik du skrudde den av. Ventemodus/sleep setter bare pcen i strømsparende modus, skrur av harddisker osv., men har fortsatt alt i minnet. Da kan den starte opp fort, men bruker fortsatt litt strøm. Om du ikke har en grunn til ikke å sette den i ventemodus, ville jeg brukt det. Evt. dvale om du vil ha den helt avskrudd. Pc'n min har bare alternativet "sleep" utenom å slå av. Er det dvale eller hvilemodus? Har os windows 7 x64 Endret 8. februar 2011 av T.O.E Lenke til kommentar
007CD Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Det beste for en datamaskin, altså da ikke for bærbare da disse har ofte hetetokt på gang er å få stå å gå 24/7. Nedkjøling og oppvarming er hva som tærer mest på brikker, og oppstart fra kald tilstand sliter en del på harddisker, men får de gå og holde en konstant temperatur, da slipper du en del fremtidige RMAer av komponenter og du kan øke levetiden. En restart i ny og ne er sundt, grunnet at du holder tempen men får tømt RAMen for skrot som Windows liker å kaste inn dit. Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 kan du gi noen linker som støtter opp under det du sa nå? Det har jeg aldri hørt før! Lenke til kommentar
007CD Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Vell, slitasje delen har vi allerede sett skader som kan fremkomme, da spesielt med 8800 kort, finnes en tråd her på forumet hvor litt ble kartlagt, og de fleste som hadde 8800 kort som røk skjedde etter 2 år og disse skrudde av maskinene over natta. I tilegg har jeg selv kjørt en periode med avskruing over natta, men det ble en del RMA av dette, harddisker, skjermkort som jeg husker fra toppen av hodet akkurat nå. Selve vitenskapen bak dette som er hva du søker, kan du lese om du titter på Charlie sin NV bashing artikkel, han går litt drastisk til verks, men du kan i allefall forstå prinsippet bak det. Her er Inquirer artikkelen som strekker seg over flere deler: http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1004378/why-nvidia-chips-defective Denne oppvarming og nedkjølingen som gjør at det utvider og trekker seg sammen var også det som gjorde at Xbox 360 hadde RROD i sin tid, med litt hjelp av elendig design fra Microsoft i samme slengen. Problemet med 360 var at brikken var varm, og plassert midt på kretskortene inne i maskinen med en del vekt på toppen og liten støtte så kortet ble presset nedover når det ble varmt og oppover når den kjølnet. Etter en periode gav loddingene til brikken opp og mistet kontakten og da fikk man RROD problemet, tror VR-Zone hadde en artikkel om hvordan 360'n var oppbygget innvendig i sin tid hvor dette problemet ble ganske åpenbart. Feilen MS hadde gjort var også at de ikke hadde avstivet den heller, om du ser på ett hovedkort eller skjermkort til PC hvor det er en del varme så er det forsterking på baksiden for å motvirke at kortet kan bøye seg, i tilegg plasseres sjelden varme komponenter midt på, men ut mot ett hjørne hvor det er mye stivere. Endret 8. februar 2011 av 007CD Lenke til kommentar
vannslangen Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Hm har nå skrudd av pc'en min hver natt så lenge jeg har hatt pc, aldri røket en komponent i mine maskiner. Støvsuger de derimot med jevne mellomrom. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Da har du hatt flaks så langt eller ikke hatt PC så veldig lenge. Moderne komponenter har også dårligere levetid enn før. Lenke til kommentar
vannslangen Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Holt på aktivt med pc og splling i sikkert 15 år, har en c2d 6750 3-4 år gammelt selvbygg nå. Tror det er værre å la de stå på så harddisker går 365 dager i året, vil tro de er komponenten som evt kneler først siden de har roterendes deler. Selv om jeg aldri har opplevt en harddisk havarere heldigvis. Har 4 av dem i maskinen nå, med maange tusen timer på telleren :-) Lenke til kommentar
007CD Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Ah, bare 4 disker da ser du ikke mye til det. Har verll rundt... 15 som snurrer her og det med kontinuerlig gange av harddisker er toppers. Jevnfør med Google sine tester hvor også temperatur på diskene er en faktor i tilegg til god PSU som Nizzen kan bekrefte. Han har enda flere disker i konstant operasjon. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Det du sier er altså at det er irrelevant for vanlig bruk, ikke sant? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Vell du ser mye mer til død hardware jo mer du har, det sier seg selv. Men at du vil se dette under normalt bruk er helt klart, og at folk har sett det vet vi allerede Xbox 360 RROD skjedde av samme årsak som gjør at disker, HK og spesielt NV skjermkort fra 8800 til og med GT2xx er svært utsatt. Bærbare maskiner er vell untaket, disse har jo ett varmeproblem og har godt av å få avkjølt seg i ny og ne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå