Hdktxd Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 I går fikk jeg et stort virus. Når jeg i dag logger meg inn på pcen er det bare skjermbildet som viser og jeg kan bare styre med musa. Ingenting funker. Som sagt er det bare skjerbildet som viser og ikke noe annet. Startmenyen vises ikke og heller ikke noen programmer. Ingenting skjer når jeg trykker på noe med tastaturet. Viruset har all makt. Hva kan jeg gjøre? Hjelp!!! Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Hvordan vet du at du faktisk har et virus? Anntar du det bare? Høres ut som om explorer.exe (programmet som viser brukergrensesnittet) ikke starter riktig. Forsøk å trykke CTRL+ALT+DEL og og gå til task manager og velg file - new task - og skriv explorer.exe (og trykk enter) for å prøve å starte explorer.exe GUI manuellt. Alternativt kan du forsøke å komme inn på maskinen via safemode (F8 under uppstart) for å se om du får noen bedre respons. -Stigma Lenke til kommentar
Hdktxd Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 Grunnen til at jeg vet at jeg har et virus er at jeg scannet med virusprogrammet jeg har før dataen gikk av og fant et virus. Jeg prøvde å slette det, men det kunne ikke slettes pga, det sto at det var skrivebeskyttet. Og du har helt rett. Viruset befant seg i mappen explorer.exe. Siden det ikke funket å slette viruset prøvde jeg å gå til mappen manuelt. Den kunne ikke slettes eller åpnes. Rett etterpå skrudde pcen seg av og dataen funker ikke lenger som den skal. Skal forsøke noen av forslagene dine. Takk for svar. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Høres da ut som du kan evt. ha slettet noe som trengs for GUIet skal fungere skikkelig. En system repair via oppstartsCD er da en løsning, da det vil resintallere alle de kritiske systemkomponentene. På de nyere windows versjonene som vista og win7 er dette ikke så vanskelig, en det er litt mer knotete på winXP og eldre. -Stigma Lenke til kommentar
Fenderking Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 vil anbefale deg å laste ned avg virusprogramm etter du har fått fiksa maskinen, det er gratis og veldig godt virusprogram Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå