Gå til innhold

Kalorier og trening.

Anbefalte innlegg

Jeg jogget 3000 skritt hvis Ipod skritt telleren min er rett, og det stod jeg hadde brent 100 kalorier. Jeg trur skritt-telleren er feil, fordi jeg jogget minst 3 kilometer eller mer ! Men ihvertfall, så så jeg på en oreos pakke, der det stod "1 oreos = 52 kal". Ka faen ??? " 2 oreos, og den treninga jeg hadde var bortkasta ! Jeg lurer bare på hvor mye brenner kroppen i vanlig forbrenning, og hvor mye burde jeg trene hver dag ? Jeg bruker og jogge annenhver dag og styrke trening annen hver dag der jeg trener bryst og magemuskler. Hvor mye kal bruker jeg opp på styrketreningen ? Og en annen ting: sterk mat, gir det deg bedre forbrenning ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du jogger i ca 20 minutter (som er et veldig rolig tempo for 3km), og du veier 75kg, så vil du forbrenne ca 200 kcal. For en mer nøyaktig kalkulering må du ha kroppsvekt og puls gjennom økten, men det er i hvert fall et estimat.

Småspising av kaker, kjeks og sjokolade er nettopp grunnen til at mange ikke lykkes i sine dietter. Man er ikke ærlig med seg selv og tenker at en kjeks her og der ikke betyr så mye, men det er jo nettopp det det gjør, for slike ting er kaloribomber, og man kunne spist mye god mat for det samme antall kcal.

Treningen i seg selv er ikke bortkastet, men dersom man vil ned i fett%, så gjør man det jo bare mye hardere enn det det egentlig er.

Hvor mye man forbrenner på en styrketrening kommer helt an på intensitet og varighet. Det som er bra med styrketrening når man skal slanke seg, er at det bygger muskler og dermed også ivaretar mye av styrken slik at man får en bedre kroppssammensetning.

Du bør trene hele kroppen og ikke bare bryst og mage. Det du gjør nå er tulletrening, så sett i gang med knebøy, rygghev, tåhev, utfall osv. Mistenker at du driver med hjemmetrening, men dette er øvelser som er ikke noe problem å gjøre. Gå på nrk.no/puls og sjekk ut Yngvars treningstips for mer hjelp.

Sterk mat kan dempe sultfølelsen og få deg til å drikke mer vann, men det er ikke noe du bør fokusere på. Vanlig mat holder i massevis.

Lenke til kommentar

Hvis du jogger i ca 20 minutter (som er et veldig rolig tempo for 3km), og du veier 75kg, så vil du forbrenne ca 200 kcal. For en mer nøyaktig kalkulering må du ha kroppsvekt og puls gjennom økten, men det er i hvert fall et estimat.

Småspising av kaker, kjeks og sjokolade er nettopp grunnen til at mange ikke lykkes i sine dietter. Man er ikke ærlig med seg selv og tenker at en kjeks her og der ikke betyr så mye, men det er jo nettopp det det gjør, for slike ting er kaloribomber, og man kunne spist mye god mat for det samme antall kcal.

Treningen i seg selv er ikke bortkastet, men dersom man vil ned i fett%, så gjør man det jo bare mye hardere enn det det egentlig er.

Hvor mye man forbrenner på en styrketrening kommer helt an på intensitet og varighet. Det som er bra med styrketrening når man skal slanke seg, er at det bygger muskler og dermed også ivaretar mye av styrken slik at man får en bedre kroppssammensetning.

Du bør trene hele kroppen og ikke bare bryst og mage. Det du gjør nå er tulletrening, så sett i gang med knebøy, rygghev, tåhev, utfall osv. Mistenker at du driver med hjemmetrening, men dette er øvelser som er ikke noe problem å gjøre. Gå på nrk.no/puls og sjekk ut Yngvars treningstips for mer hjelp.

Sterk mat kan dempe sultfølelsen og få deg til å drikke mer vann, men det er ikke noe du bør fokusere på. Vanlig mat holder i massevis.

For det første, jeg er 14 år og kommer ikke inn på et treningstudio. For det andre, jeg bor langt bort i gokk, og det er ca. 1 times kjøring til nærmeste treningstudio. For det tredje, så har jeg prøvd å trene alt det andre en gang, vet du va som skjedde ? jeg gadd ikke. Jeg er en simpel kar, jeg trener det jeg har lyst til. Sånn som du beskriver trening, blir det som matte o.O. Just saying.

Jeg veier ikke mer enn 50 kg, og er 175 cm høy, og i veldig god form. Jeg trener derimot for å ikke ende opp feit, som faren min. ^^

Endret av En_annen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, da får du holde på sånn som du gjør, og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du spurte om hjelp heller med det svaret du serverte.

Siden du kun er 50kg kan du nok kjøre på med Oreos med god samvittighet.

Høres ut som du vil ha best utbytte ved å bare holde deg i aktivitet sånn som du allerede gjør, men det er tull å ikke inkludere hele kroppen i styrketreningen. Når du har blitt eldre og har noen mål med treningen kan du heller sette deg inn i alt dette.

Lenke til kommentar

Vel, da får du holde på sånn som du gjør, og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du spurte om hjelp heller med det svaret du serverte.

Siden du kun er 50kg kan du nok kjøre på med Oreos med god samvittighet.

Høres ut som du vil ha best utbytte ved å bare holde deg i aktivitet sånn som du allerede gjør, men det er tull å ikke inkludere hele kroppen i styrketreningen. Når du har blitt eldre og har noen mål med treningen kan du heller sette deg inn i alt dette.

yo takk for det modne svaret 'a man ;-) Fint du forstår

Lenke til kommentar

Trener du ikke hele kroppen ender du opp med f. eks mindre muskler i ryggen enn foran og på sikt kan det gi deg skader og plager.

Mange gutter og menn syns det er kjedelig eller meningsløst å trene bein, så de ender opp med å se ut som kyllinger. Jeg syns ikke det er særlig tiltrekkende å se en fyr på stranda med DEN overkroppen, og så ser beina ut som de har sittet i rullestol hele livet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...