Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

14 mbit/s = 100 KB/s?!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rundt 200-250 KB

 

Ok. Da er det noe som ikke stemmer med nettet ditt. Du skal få ca 1,5-2MB/s fra den serveren med 14Mbit/s linje.

 

Jeg ville gjort som Ar`Kritz sier, altså ringe Telenor og forklare at du har lave/varierende hastigheter under filoverføring, og spørre om de kan overvåke/undersøke litt på linjen din.

Lenke til kommentar

Skal ringe dem i morgen etter skolen. Snakket med dem i dag også, men da mente de at alt var som det skulle og sa at jeg fikk den hastigheten jeg skal ha. Og det kan det egentlig virke som også når jeg streamer ting, men nedlastningene går altså ikke kjapt i det hele tatt.

 

Men jeg forstår ikke hvordan jeg kan ha fire forskjellige nedlastninger, hver på 400 KB/s, men når jeg fjerner tre av dem laster jeg fortsatt ned i 400 KB/s. Det er rett og slett ingen logikk i det..

Lenke til kommentar

Problemet ligger ikke hos Telenor hvis du måler 11-16 på Nettfart.no, med mindre du får latterlige pingtider og forespørsler når du pinger noe.

 

 

Kjør -> cmd -> ping -t smtp.online.no

 

bare et eksempel :-)

Jeg får 7ms på min fiber-linje, du vil sannsynligvis få noe mer, men kan være du kommer helt ned i 7ms også. Du bør ikke ligge mer enn 40, og hvis det varierer mye, og kommer opp i flere hundre, er det bare å ringe Telenor og be om at de skrur ned linja di litt, så vil du oppleve den hastigheten du får tildelt :-)

Lenke til kommentar

Problemet ligger ikke hos Telenor hvis du måler 11-16 på Nettfart.no, med mindre du får latterlige pingtider og forespørsler når du pinger noe.

 

 

Kjør -> cmd -> ping -t smtp.online.no

 

bare et eksempel :-)

Jeg får 7ms på min fiber-linje, du vil sannsynligvis få noe mer, men kan være du kommer helt ned i 7ms også. Du bør ikke ligge mer enn 40, og hvis det varierer mye, og kommer opp i flere hundre, er det bare å ringe Telenor og be om at de skrur ned linja di litt, så vil du oppleve den hastigheten du får tildelt :-)

 

 

19-21 ms

Lenke til kommentar

Det er også stor sannsynlighet her for at det kan være noe som surrer på pcen din , lurt å få sjekket nettverksaktivitet i samme slengen i tilfelle du har fått noe dritt som ligger og tar båndbredde i bakgrunnen.

 

Antar du har både branmur og antivirus oppe og går og at disse er oppdatert?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Mulig det er et dumt spørsmål, men siden det ikke så ut som andre som har spurt om dette: Jeg regner med du bruker kabel, og ikke trådløst ?

Lenke til kommentar

Her er det en del ting vi må få oppklart FØR vi går noe videre:

 

DSL sync hastigheten din er fin, men du sier hastighet varierer. Kan du først og fremst få bekreftet at DSL sync hastigheten din ikke varierer noe betydelig? (altså sjekk det i ruteren et par ganger mens du opplever problemer). Jeg anntar dette ikke er problemet, men sjekk likevel.

 

Er du koblet til via kabel eller trådløst? Dette er HELT kritisk å vite. Den aller aller mest typiske feilkilden for "dårlig insternetthastighet" og "ustabil linje" er faktisk feil på eget trådløst nettverk. Dermed er dette det FØRSTE du bør sjekke. Slå av det trådløse nettet og koble PC rett inn i ruteren du fikk av din ISP. Vedvarer problemet nå?

 

Drit opp i alle nedlastinger og streaming av video og slikt. Det er bar en håndfull steder der du kan regne med å få full hastighet på ting og det er UIO sine servere osv. Forhold deg til pålitelige hastighetstester som tptest.se og/eller speedtest.net (til en relevant server). Disse skal i værste tilfelle bare variere med noen prosent om alt ellers fungerer bra. Hvis man begynner å ta med i regnestykket at man får dårlig torrent hastgheter eller at youtube hakker så bare introduserer du unødvendige og upålitelige fakorer inn i regnestykket og gjør at det er umulig å konkludere med noe som helst.

 

Selvfølgleig må alle nedlastingsklienter, torrents osv. være avslått under testing eller blir jo alle tall feile naturligvis.

 

For å utelukke at DSL sync er korrekt men at du får mye pakketap som resulterer i variabel praktisk hastighet, så kjør denne kommandoen fra CMD:

 

ping www.vg.no -t -l 1000 > pakketaptest.txt

 

La den kjøre en stund og legg filen (eller copypaste innholdet) inn på forumet.

 

Jeg mistenker som sagt her at problemet er mye enklere enn det du tror, og at det er godt mulig at du har byttet ISP uten å ha noen "grunn" for det...

 

Avventer svar på disse spørsmålene før vi går noe videre. Jeg kan best hjelpe om du kan besvare alle spørsmålene punktvis.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Nå har Telenor opprettet en sak, og jeg skal få svar innen Fredag kl. 20:00. Kan poste den magiske løsningen på mysteriet når de finner den. Så kan kanskje andre slippe dette problemet fra helvete :p

 

Men tusen takk for alle innspill, godt og vite at det finnes et forum hvor så mange engasjerer seg i forskjellige saker, bare for å være hyggelige. Tusen takk!

Lenke til kommentar

Nå har Telenor opprettet en sak, og jeg skal få svar innen Fredag kl. 20:00. Kan poste den magiske løsningen på mysteriet når de finner den. Så kan kanskje andre slippe dette problemet fra helvete :p

 

Men tusen takk for alle innspill, godt og vite at det finnes et forum hvor så mange engasjerer seg i forskjellige saker, bare for å være hyggelige. Tusen takk!

 

 

Jaja, for all del...

 

Bare innse at du har nå lempet en sak i Telenors hender uten å faktisk sjekke det mest grunnleggende av mulige feil som kan ligge i ditt eget nettverk. Vi har så langt jeg ser enda ikke en gang fått avklart av deg om du bruker trådløst nettverk - noe som er den aller mest typiske grunnen for slike problemer.

 

Bli nå bare ikke sur og gretten om Telenor kommer tilbake til deg med en (korrekt så langt de kan se) konklusjon som sier "neida, alt fungerer fint her" og ingenting endrer seg fordi feilen for eksempel ligger i ditt eget lokale nettverk.

 

Nå vet jeg selvfølgelig ikke hva du evt. allerede har feilsøkt med Telenor support får den ble feilmeldt - kanskje de har avdekket noe der som faktisk indikerer en linjefeil som ikke resten av oss har fått kjennskap til. Jeg synes bare det rett og slett blir litt teit å fremstå som sint og frustrert i første post, for så å tydeligvis ikke være villig til å teste selv de mest grunnleggende tingene som du selv faktisk har annsvar for skal fungere fra din side før du klager det inn til ISP - på tross at du fikk flere detaljerte instruksjoner på hva du kunne undersøke fra brukerene her...

 

Jeg har ihvertfall en policy på at om jeg skal klage eller bruke andre slike rettigheter/privilegier så utelukker jeg så godt jeg kan på forhånd at ikke problemet ligger under mitt annsvarsområde.

 

Sorry å være bitchy, men det virker bare som du først spør om hjelp - så får flere lange og detaljerte svar - og så sier til deg selv "neeeh... gidder ikke, jeg ringer og klager i stedetfor". Da virker det som du bare kastet bort folks tid fra starten av.

 

Just my impression...

 

-Stigma

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har Telenor opprettet en sak, og jeg skal få svar innen Fredag kl. 20:00. Kan poste den magiske løsningen på mysteriet når de finner den. Så kan kanskje andre slippe dette problemet fra helvete :p

 

Men tusen takk for alle innspill, godt og vite at det finnes et forum hvor så mange engasjerer seg i forskjellige saker, bare for å være hyggelige. Tusen takk!

 

 

Jaja, for all del...

 

Bare innse at du har nå lempet en sak i Telenors hender uten å faktisk sjekke det mest grunnleggende av mulige feil som kan ligge i ditt eget nettverk. Vi har så langt jeg ser enda ikke en gang fått avklart av deg om du bruker trådløst nettverk - noe som er den aller mest typiske grunnen for slike problemer.

 

Bli nå bare ikke sur og gretten om Telenor kommer tilbake til deg med en (korrekt så langt de kan se) konklusjon som sier "neida, alt fungerer fint her" og ingenting endrer seg fordi feilen for eksempel ligger i ditt eget lokale nettverk.

 

Nå vet jeg selvfølgelig ikke hva du evt. allerede har feilsøkt med Telenor support får den ble feilmeldt - kanskje de har avdekket noe der som faktisk indikerer en linjefeil som ikke resten av oss har fått kjennskap til. Jeg synes bare det rett og slett blir litt teit å fremstå som sint og frustrert i første post, for så å tydeligvis ikke være villig til å teste selv de mest grunnleggende tingene som du selv faktisk har annsvar for skal fungere fra din side før du klager det inn til ISP - på tross at du fikk flere detaljerte instruksjoner på hva du kunne undersøke fra brukerene her...

 

Jeg har ihvertfall en policy på at om jeg skal klage eller bruke andre slike rettigheter/privilegier så utelukker jeg så godt jeg kan på forhånd at ikke problemet ligger under mitt annsvarsområde.

 

Sorry å være bitchy, men det virker bare som du først spør om hjelp - så får flere lange og detaljerte svar - og så sier til deg selv "neeeh... gidder ikke, jeg ringer og klager i stedetfor". Da virker det som du bare kastet bort folks tid fra starten av.

 

Just my impression...

 

-Stigma

 

Jeg brukte altså tre timer av tirsdagen på feilsøking. Jeg hadde ikke ringt telenor om det ikke var siste utvei. Har også prøvd det som blir foreslått her på forumet, problemet er at det ser ut som alt er som det skal så langt jeg kan se, bare at.. det ikke er det :p Så nei, jeg er ikke giddaløs, og jeg setter stor pris på at du svarer utfyllende og prøver å hjelpe. Men tro meg, nå har jeg prøvd ALT og verken jeg eller telenor har en anelse om hva problemet er. Men dere kan glede dere til fredag (sammen med meg) så skal jeg poste løsningen så snart den blir funnet!

 

Takk for all hjelp! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...