Andreas-fox Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Har tidenes mest irriterende problem med bredbåndet. Helt til i går hadde jeg Next 2 fra Nextgentel. Grunnen til at jeg sa opp dette var at hastigheten på bredbåndet gikk fra 2 MB/s til 100 KB/s. Next 2 skal i følge Nextgentel selv være på 20 Mbit/s. I går fikk jeg telenor. De gode nyheten er at jeg nå kan se Youtube igjen, uten å vente 5 år først. Problemet er at hastigheten på nedlastninger fortsatt er like lav. I følge bredbåndstester har jeg ca den hastigheten jeg skal ha (12-15 Mbit/s), men nedlastningene er altså fortsatt ufattelig lave. Noen som helst idé om hva dette kan være? Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Da er det vel en stor sannsynlighet for at det er de du laster ned fra som har begrensinger?! I en test så laster du jo ned data (Bilde ell) så det er tydelig at du oppnår gode hastigheter hos disse. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Hvor laster du ned fra? Tjeneren og/eller dens nettilgang kan i mange tilfeller være flaskehalsen, noe jeg kjenner så altfor godt til selv siden jeg har et temmelig bredt bredbånd. Det hjelper ikke om du har 14 Mbps om tjeneren ikke kan levere mer enn 800 kbps. Lenke til kommentar
vannputtern Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Hva er det du laster ned som tar så lang tid? Hvis det er torrents kommer det ann på seeders o.l, men hvis det f.eks er microsoft office rett fra siden dems burde den lastes ned kjappere (men de har også begrensninger på farten) Endret 8. februar 2011 av vannputtern Lenke til kommentar
Andreas-fox Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 Det er egentlig samme hvor jeg laster ned fra, den høyeste hastigheten er litt over 300 KB. Hvis dere har en nettside som dere selv laster ned fra med stor hastighet (openoffice.org, cnet.com etc.) kan dere poste nedlastningshastigheten så jeg kan sammenligne? Som et eksempel kan jeg si at fra Openoffice.org lastet jeg ned i ca 320 KB/s. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) edit Endret 8. februar 2011 av Kakeshoma Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 OpenOffice.org : 1.6MB/sec har Loqal 12Mbps/6Mbps Lenke til kommentar
UaeX Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Prøv å se hva du klarer når du laster ned en iso fra ubuntus nettside. Har vært oppe i 2,5mb/s når vi hadde 19-20 mb/s linje. Lenke til kommentar
Fish Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Har 20/1, men det betyr ikke at jeg laster ned med 20 mb/s Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Det er egentlig samme hvor jeg laster ned fra, den høyeste hastigheten er litt over 300 KB. Hvis dere har en nettside som dere selv laster ned fra med stor hastighet (openoffice.org, cnet.com etc.) kan dere poste nedlastningshastigheten så jeg kan sammenligne? Som et eksempel kan jeg si at fra Openoffice.org lastet jeg ned i ca 320 KB/s. På det meste kom jeg opp i rundt 6 MB/s fra no.OpenOffice.org, men for det meste rundt 4 MB/s. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Har 20/1, men det betyr ikke at jeg laster ned med 20 mb/s Nei, med litt overhead må du kanskje avskrive en mb eller to i sekundet, med mindre du bor langt unna sentral og får dårligere hastighet pga det da. TS, har du testet i en annen nettleser? Restartet router? Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Altså, jeg sitter på 30/30-linje og nedlastninger fra noen steder kan gi meg 200kpbs istedetfor de 3,8-4mbps jeg pleier ha. 20.000 seeds er ingen stopp for dårlige hastigheter, selv om det bare er 10.000 leeches :-) Lenke til kommentar
DarkZhade Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 "Grunnen til at jeg sa opp dette var at hastigheten på bredbåndet gikk fra 2 MB/s til 100 KB/s. " hvis du laster på 2MB/s så hadde du jo det du skulle. Lenke til kommentar
Andreas-fox Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 Jeg sa ikke opp bredbåndet da det var 2 MB/s, jeg sa det opp når det gikk fra 2 MB/s til 100 KB/s. Men er det noen som har noen anelse om hva problemet faktisk kan være? I følge Telenor er jeg 494 meter fra nærmeste sentral, noe som altså ikke skulle ha noe å si. Har testet i forskjellige nettlesere, både med og uten kabeltilkobling. Fra Openoffice hadde jeg ca 300 KB/s mens Horrorbyte her altså hadde 4 MB/s, med andre ord er det ikke nettsidene sin feil. Det er rett og slett grenseløst irriterende dette problemet Lenke til kommentar
Andreas-fox Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 Prøv å se hva du klarer når du laster ned en iso fra ubuntus nettside. Har vært oppe i 2,5mb/s når vi hadde 19-20 mb/s linje. Fra Ubuntu har jeg en hastighet på i underkant av 150 KB/s. Med andre ord, ræva hastighet Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Jeg sa ikke opp bredbåndet da det var 2 MB/s, jeg sa det opp når det gikk fra 2 MB/s til 100 KB/s. Men er det noen som har noen anelse om hva problemet faktisk kan være? I følge Telenor er jeg 494 meter fra nærmeste sentral, noe som altså ikke skulle ha noe å si. Har testet i forskjellige nettlesere, både med og uten kabeltilkobling. Fra Openoffice hadde jeg ca 300 KB/s mens Horrorbyte her altså hadde 4 MB/s, med andre ord er det ikke nettsidene sin feil. Det er rett og slett grenseløst irriterende dette problemet Steg1: Sjekk hva din DSL sync hastighet faktisk er (altså hastigheten inn til selve ruteren). Denne kan du sjekke ved å logge inn på ruterens webgrensesnitt. For en 20Mbit linje skal den ideelt sett være rundt 24-25.000 mbps (du får bare ca 80-85% av sync hastigheten i praktisk hasthget pga overhead på TCP, som er den mest brukte protokollen på internett). Hvis DSL sync hastghet er riktig er det lite sansynlig at feilen er på selve linjen, og feilen er da ansynligvis på ditt eget nettverk. Mest typisk er dårlig trådløst forbindelse. Test på www.tptest.se både med kabel (rett i ruter fra PC) og med trådløst for å se om det er noen forskjell. Torrent eller nedlastinger fra vilkårlige sider er IKKE gode indikatorer på hva din hastighet faktisk er. TPtest.se er dog en ok indikator selv om denne også vil variere noen prosent fra eller til. Er DSL sync hastigheten betydelig feil dog så er det feil på linjen som NGT har annsvaret for - og da tar du kontakt med dem for å ordne opp i det. Begynn der - raporter tilbake med hva du finner - så får du videre hjelp. PM meg om jeg ikke svarer innen rimelig tid i trådsen (skal prøve å holde den åpen i nettleseren en stund). -Stigma Lenke til kommentar
srbz Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 http://speedtest.net/ Hva oppnår du der? Lenke til kommentar
Andreas-fox Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 http://speedtest.net/ Hva oppnår du der? 11,28 får jeg der. Men det varierer fra 10-16. Lenke til kommentar
Andreas-fox Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 Jeg sa ikke opp bredbåndet da det var 2 MB/s, jeg sa det opp når det gikk fra 2 MB/s til 100 KB/s. Men er det noen som har noen anelse om hva problemet faktisk kan være? I følge Telenor er jeg 494 meter fra nærmeste sentral, noe som altså ikke skulle ha noe å si. Har testet i forskjellige nettlesere, både med og uten kabeltilkobling. Fra Openoffice hadde jeg ca 300 KB/s mens Horrorbyte her altså hadde 4 MB/s, med andre ord er det ikke nettsidene sin feil. Det er rett og slett grenseløst irriterende dette problemet Steg1: Sjekk hva din DSL sync hastighet faktisk er (altså hastigheten inn til selve ruteren). Denne kan du sjekke ved å logge inn på ruterens webgrensesnitt. For en 20Mbit linje skal den ideelt sett være rundt 24-25.000 mbps (du får bare ca 80-85% av sync hastigheten i praktisk hasthget pga overhead på TCP, som er den mest brukte protokollen på internett). Hvis DSL sync hastghet er riktig er det lite sansynlig at feilen er på selve linjen, og feilen er da ansynligvis på ditt eget nettverk. Mest typisk er dårlig trådløst forbindelse. Test på www.tptest.se både med kabel (rett i ruter fra PC) og med trådløst for å se om det er noen forskjell. Torrent eller nedlastinger fra vilkårlige sider er IKKE gode indikatorer på hva din hastighet faktisk er. TPtest.se er dog en ok indikator selv om denne også vil variere noen prosent fra eller til. Er DSL sync hastigheten betydelig feil dog så er det feil på linjen som NGT har annsvaret for - og da tar du kontakt med dem for å ordne opp i det. Begynn der - raporter tilbake med hva du finner - så får du videre hjelp. PM meg om jeg ikke svarer innen rimelig tid i trådsen (skal prøve å holde den åpen i nettleseren en stund). -Stigma DSL Up 19207 kbps / 869 kbps Så innhastigheten skal være mer en god nok. Har oppdaget noe ennå artigere nå foresten. Laster jeg ned openoffice kan jeg få ca. 3-400 KB/s. Laster jeg ned openoffice, avast, et par .iso-filer etc. på en gang, laster alle disse i ca. 3-400 KB/s. Hvordan er dette mulig? Kan også streame youtube-videoer i 1080p, uten buffering. Dette stemmer vel ikke overens med nedlastningshastigheten (på filer som openoffice altså)? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Hastigheten kan gjerne være litt for høy eller for lav, men variere mye skal den helst ikke gjøre. Det kan tyde på at det er en jordingsfeil på telefonlinja. Jeg foreslår at du følger Stigma's forslag om å logge inn på Telenor-boksen og følge med litt på linja der. Du kan også ringe Telenor og be dem kikke litt. Det er greiere for dem enn for NGT, siden det er Telenor som eier linjenettet i Norge. Bare minn dem på at linja ikke nødvendigvis er 100% selv om de ikke måler brudd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå