Gå til innhold

Hva synes dere om å selge reklameplass på gravsteiner?

Gjest Slettet+56132

om reklamefinansierte gravstøtter og kirkegårder  

58 stemmer

1. 1. Ville du ha hatt reklame på din gravstøtte for å støtte din familie og kirkegård?

• Ja, jeg vil ha reklame på baksiden av gravstøtten
      7
    • Nei, jeg er ikke interessert i å ha reklame på gravstøtten
      51
    • Vet ikke, må se om alle andre gjør det først
      0
  2. 2. Har du troen på denne forretnings modellen?

• Ja, reklamefinansierte kirkegårder har potensial
      5
    • Nei, dette har ingen fremtid
      48
    • Vet ikke, klarer ikke å spå fremtiden
      5

Anbefalte innlegg

En av de verste ideer jeg har hørt, men jeg kan ta en titt på de økonomiske aspektene til ideen din. Nå la oss si at dette blir en realitet og hver gravplass har rundt 50 reklameskilt. Hvor færre reklameskilt det er, hvor mer penger får familien. Hvor mye penger vil det gi til de avdøde. Ikke mye, fordi på en populær gravplass vandrer det kanskje 10000-50000 mennesker iløpet av et år. 1000 vil legge merke til skiltet og kanskje 10 ender opp med å kjøpe produktet som ikke ville ha kjøpt det uansett. Dette er kanskje 500 kroner i inntjening for eieren av graven og vil ikke være nok penger til en gravstein som koster 10000 kroner.

Og for min del mener jeg slike reklameskilt er stygge som fy og har ingenting på en gravplass å gjøre. Det er ingenting bedre enn store reklameskilt og de legger folk merke til.

Det er heller ikke riktig at reklame fører til økonomisk vekst. Reklame kan føre til at folk blir mer informerte om produkter, men å ha masse ressusser invistert i reklame er bortkastet. Og da spesielt i reklame som koster mye å drive, og dette er en slik type reklame. Noen må passe på at reklameskiltene blir vedlikeholdt og synlige og det går ressusser i å vedlikeholde gravene som eierene kunne ha gjort selv.

TV-reklame krever langt mindre ressusser og hovedkostnadene ligger enten i å betale for dyr sendetid (penger som går rett til TV-stasjonen) og eventuelt i dyre ansatte (som går rett til de ansatte). Altså, det blir ikke kastet bort ressusser som kunne ha blitt brukt på andre ting. En annen billig måte å reklamere for som krever lite ressusser, er plakater. De vil bli sett av langt flere mennesker, men krever sannsynligvis mindre ressusser enn en grav. Faktisk din ide vil redusere norges levestandar.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reklame på gravsteiner er ikke noe nytt. Det har vel eksistert i mange ulike former gjennom historien.

Virkelig? Jeg har sett mange graver i mitt liv (i mange land), men jeg har aldri lagt merke til en grav med reklame. Tviler ikke på at det finnes, men det er ikke særlig vanlig.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hvis du virkelig mener dette er noe ¨å satse på kan du gå inn her, og høre med de 100 øverste om de er interessert i å kjøpe reklameplass på din gravsten.

Da får du en pekepinn på om dette er noe å satse på eller ei.

Edit: Det som ikke ville forundra meg, var om den norske stat innførte "reklameskilter" på gravene til folk som dør av tobak med teksten; Denne mannen røyket 20 om dagen" eller noe.

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

For det første så er min målgruppe passerende fotgjengere som går gjennom eller forbi kirkegården og da vil de se reklamen, til og med biler kan se den dersom hastigheten er lav nok. Resten av familien til den avdøde vil se reklamen, pluss alle de som går på gudstjeneste vil se reklamen. Så du undervurderer kraftig hvor mange som ser reklamen. For at reklamen skal ha en optimal effekt så er vi avhengig å av å forandre formasjonen til gravene og selve kirkegårdene, altså de nye. Det beste er om kirkegårdene er lange og tynne, fordi da kan fotgjengere og bilister se reklamen langs kanten på kirkegården, mens fotgjengere som bruker kirkegården som gjennomgang vil se reklamen som er i midten i denne lange tynne kirkegården.

Nesten hele baksiden av gravsteinen kan ha en TV-skjerm av lav kvalitet, disse styres av en server som driver en reklamefilm, pluss at den avspiller noen bilder av det avdøde mennesket. All reklamen kan altså styres fra en database på et kontrollsenter. Man trenger ikke folk som skal bytte reklameplakat og drive med vedlikehold, alt skjer automatisk. Vi kan spare strøm ved å fjerne de små gatelysene på kirkegården hvor TV-skjermene sender ut lys. Vi kan spare enda mer ved å la TV-skjermene være styrt av en sensor som slår av strømmen til skjermene når det er ingen folk på eller i nærheten av kirkegården.

For å starte opp dette prosjektet så trengs det investorer. Vi trenger sikkert 10-20 forskjellige kirkegårder med 30-40% av gravene med reklame. Dette kan anskaffes ved at folk signerer en kontrakt, når vi når kvoten så installeres skjermene. Da ser folk at dette fungerer og flere og flere vil slutte seg til prosjektet etterhvert.

Edit: Glemte å nevne at Internett kommer gjennom en liten mottaker, på lik linje med en mobiltelefon som får sitt Internett, det vil i praksis fungere på samme måte, eller at kirken har en ruter som vi kabler alle gravsteinene trådløst til, slik at de kan motta sin reklame via nett.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Det kan godt hende dette fungerer godt i din fantasi, men jeg foreslår at du hører med noen bedrifter om dette er noe de vil. Det er liksom det det handler om, du må få folk til å kjøpe reklameplass.

Jeg tror brorparten av den norske befolkning hadde blitt provosert av å se reklame for gilde grillpølser i levende bilder på gravstener. Derfor vil markedsføringen virke mot sin hensikt, folk vil ikke kjøpe produktene, men heller mislike merkevaren.

Kan godt hende jeg tar feil, men hvis du virkelig har trua på dette er det vel bare å kjøre igang en markedsundersøkelse?

Edit: Det lukter litt troll av dette Tricell, hvis jeg hadde kommet på en ide jeg mente var helt fantastisk, hadde ikke jeg gått ut med det på ett forum....

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar

HA HA HA !!

Jada, la oss bygge om hele forbanna kirkegården fordi din reklame må få bli sett av forbipasserende og bilister som kjører så sakte at de er en fare for trafikken. :!:

TV-skjermer bak på gravstøttene ? Dette tar jo helt av snart.. :thumbup:

Skal vi ikke lage kirkegården slik at de blir seende slik ut da?;

shibuya.jpg

Avstemningen sier også sitt, nesten ingen er interressert i idèen din, og det med god grunn.

En ting skal du ha; det skal ikke stå på fantasi iværtfall!

Takk for en god latter :)

Edit:

Trollur Leifur.

Wood_Troll.jpg

Endret av XanderZ
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For det første så er min målgruppe passerende fotgjengere som går gjennom eller forbi kirkegården og da vil de se reklamen, til og med biler kan se den dersom hastigheten er lav nok. Resten av familien til den avdøde vil se reklamen, pluss alle de som går på gudstjeneste vil se reklamen. Så du undervurderer kraftig hvor mange som ser reklamen. For at reklamen skal ha en optimal effekt så er vi avhengig å av å forandre formasjonen til gravene og selve kirkegårdene, altså de nye. Det beste er om kirkegårdene er lange og tynne, fordi da kan fotgjengere og bilister se reklamen langs kanten på kirkegården, mens fotgjengere som bruker kirkegården som gjennomgang vil se reklamen som er i midten i denne lange tynne kirkegården.

Nesten hele baksiden av gravsteinen kan ha en TV-skjerm av lav kvalitet, disse styres av en server som driver en reklamefilm, pluss at den avspiller noen bilder av det avdøde mennesket. All reklamen kan altså styres fra en database på et kontrollsenter. Man trenger ikke folk som skal bytte reklameplakat og drive med vedlikehold, alt skjer automatisk. Vi kan spare strøm ved å fjerne de små gatelysene på kirkegården hvor TV-skjermene sender ut lys. Vi kan spare enda mer ved å la TV-skjermene være styrt av en sensor som slår av strømmen til skjermene når det er ingen folk på eller i nærheten av kirkegården.

For å starte opp dette prosjektet så trengs det investorer. Vi trenger sikkert 10-20 forskjellige kirkegårder med 30-40% av gravene med reklame. Dette kan anskaffes ved at folk signerer en kontrakt, når vi når kvoten så installeres skjermene. Da ser folk at dette fungerer og flere og flere vil slutte seg til prosjektet etterhvert.

Edit: Glemte å nevne at Internett kommer gjennom en liten mottaker, på lik linje med en mobiltelefon som får sitt Internett, det vil i praksis fungere på samme måte, eller at kirken har en ruter som vi kabler alle gravsteinene trådløst til, slik at de kan motta sin reklame via nett.

Nå snakker jeg om en normal kirkegård og de fleste baksider av graver kan ikke se av fotgjengere og ihvertfall ikke av bilister. Så 1000 personer er ganske optimistisk. Lykke til med å forandre kirkegårder sånn at baksidene blir mer synlige. Det vil sikkert bli populært og billig! :ermm:

Ok, de tiltakene du snakker om vil sende kostandene i taken. Plakater er langt billigere enn TV-er og spesielt sensorer som skal oppdage om folk er på graven eller ikke. Det er ikke strømmen som er problemet her, men TV-en. Ikke bare koster en veldig billig TV rundt 1000 kroner, men denne TV-en din skal tåle snø og kaldt vær. Og de skal ha internettsenderer i tilegg? Hvor dyrt vil dette bli?

Det vil ihvertfall bli så dyrt at det ikke vil være lønnsomt for bedriftene å betale for en slik TV og betale for en gravstein og vedlikehold. TV-er kan knuse, bryte sammen, bli tagget på, skrapet opp, og stjålet. Det siste vil være et problem, så du må bruke noe ekstra penger på å bolte TV-ene fast.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det er bare noe du tror, jeg driter oppi det døde mennesket når jeg passerer en kirkegård. Ser jeg et produkt som jeg ønsker på en hektisk hverdag via en reklame annonse fra en kirkegård så kjøper jeg produktet uavhengig av av de døde menneskene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Nei det må ikke være TV-skjermer. Reklame plakater er det beste alternativet, samme plakater som er på butikkvegger. Nye graver på plasserer på en smart måte, og nye kirkegårder må ha smart utforming. Og da vil alle baksider på gravsteiner vende mot ytterkantene og mot veier og dermed blir reklamen synlig.

Lenke til kommentar

Ok, jeg var med på ideen i starten, fordi jeg ikke blir "fornærmet" av den, men jeg skjønner selvfølgelig at den ikke er lønnsom i det hele tatt. Tror bare du må gi deg nå. Som sagt, Gilde vil ikke at folk skal assossiere deres grillpølser med kirkegården, og tre fjerdedeler av befolkningen vil sannsynligvis synes at bare ideen om slik reklame er forkastelig, noe som fører til at folk unngår, heller enn oppsøker, produktene det reklameres for. Med tv-skjermideen må du som sagt ha en skjerm som tåler nordiske forhold, de må sikres mot tyveri, vedlikeholdes pga tagging og annet, kostnader for sensorer og internettmottaker samt at du vil bygge om på halve gravplassen. Ideen har ingen fremtid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hvis vi hadde brukt TV skjermen, så ville det ha vært en tynn flatskjerm som er helt inntil graven, den er gjerne 50cm x 50cm. Det vil ikke være mellomrom mellom TV'en og gravsteinen. TVen er av samme art som en dårlig skjerm på en bilettautomat for eksempel på Bybanen.

Lenke til kommentar

Reklame behøver ikke å selge et materielt produkt. Reklame kan være å vise frem logoen til en bedrift.

Gravstein er noe som er bundet til det religiøse, men også religiøse organisasjoner sprer reklame.

post-118993-0-50363300-1297374154_thumb.jpg

Gamle runesteiner fra gammel tid sier mye spennende.

Gripsholm-runesteinen i Sverige:

Tola lot denne steinen reise etter sønn Harald, Ingvars bror.

De dro som menn

fjernt etter gull

og østerled

gavmildt matet ørnen

De dro sørover

til Serkland

Dette er først og fremst historie, men jeg aner et visst snev av reklame for sin familie og derfor også seg selv. Husk at hver familie eller husstand var en bedrift på den tiden.

Oddernes kirke i Kristiansand har en runestein med følgende inskripsjon:

Eyvind gjorde denne kirken – gudsønn til Olav den hellige – på sin odel

På den tiden dette ble skrevet var enhver tilknytning til Olav den hellige unektelig god reklame!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...