Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Pc vil ikke boote, mistenker det er for mye tekst paa clipboardet

Anbefalte innlegg

Hei! En kompis skulle laane pcen og lime inn en historie i Word, etter han hadde gjort det begynte pcen og oppfore seg merkelig i noen minutter, for skjermen plutselig ble blaa og pcen slo seg av. Naar jeg naa prover aa boote opp pcen vil den ikke, er stuck der det staar Starter Windows. Bruker Windows 7. Jeg mistenker at det ligger mye tekst paa clipboardet, som deretter forhindrer pcen aa starte. Noen som vet hva jeg skal gjore?

Bruker for oyeblikket Ubuntu Desktop paa minnepenn. Det stotter ikke norske tegn, og derfor har det blitt mange merkelige tegn i innlegget. Men haper det er lesbart! Skal endre til norske tegn saa fort jeg faar mulighet pa en annen data.

Endret av EmilFabian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Argh, fungerer ikke med verken Sikkermodus eller Sist fungerende konfigurasjon. Får ikke reinstallert pcen heller siden Samsung har lagt inn recoveryfilene i egen HDD partisjon, jeg må si de tenkte langt når de kom med den løsningen der. Verste av alt er at det er skolepcen min, og den skulle gjerne vært iorden til imorgen.... I've got a big problem! :hmm:

Lenke til kommentar

Får ikke reinstallert pcen heller siden Samsung har lagt inn recoveryfilene i egen HDD partisjon, jeg må si de tenkte langt når de kom med den løsningen der. ..

Som man vanligvis får beskjed om at å ta backup av på CDer når maskinen startes første gang og påminnelser senere (og alle dropper). I tillegg¨er partisjonen tilgjenglig via egne funksjonstaster ved oppsrat. Med andre ord: ikke dumt i det helle tatt.

Men siden dette er en skole-PC kan hele logikken til Samsung være overstyrt (ikke Samsungs skyld). Og detet ville ikke hjulpet - du ville evt. fått inn et originalt operativsystem uten annen programvare og normalt uten mulighet til pålogging til skolens datasystem samt at egne datafiler normalt ville vært tapt.

Lenke til kommentar

Du kan ihvertfall utelukke clipboard problemet - for det slettes ved reboot.

Det vi helst skulle visst var hva den error koden på bluescreenen var for noe - ellers blir det mye gjetting.

Jeg ville sett på muligheten til å kjøre en system repair for å reparere alle kritiske systemfiler dersom værken safemode eller last known good configuration får deg inn i windows. Det burde i de fleste tilfeller rette det meste som ikke har hardware-relatert ihvertfall.

Som aller siste fallback mulighet kan du jo bare ta vare på filene dine fra Ubuntu live og kjøre en full reinstall selvfølgelig, men det blir jo gjerne å skyte spurv med kanon. Har du dog ikke tid til å feilsøke problemet så er det jo en mulighet...

-Stigma

Lenke til kommentar

Hele skolesystemet er internettbasert (wlan), så jeg har bare konfigurert den som privat-pc. Har backup av enkelte filer (oppgaver osv), så det er forsåvidt greit. Bare jeg får den til å fungere med Win 7 igjen så er jeg egentlig fornøyd :)

Slik ser det ut:

2zp185c.jpg

Slik står den bare, kan gjerne stå slik i et par timer

mvkdpd.jpg

Og slik står den under recovery.

Endret av EmilFabian
Lenke til kommentar

Som aller siste fallback mulighet kan du jo bare ta vare på filene dine fra Ubuntu live og kjøre en full reinstall selvfølgelig..

Det har jeg gjort, men som du ser i posten over så henger recovery-veiviseren seg ved start.. :dontgetit:

Det hadde sikkert hjulpet veldig mye bare å gi oss navn og nummer på modellen.

Laptopen er en Samsung R620 :)

Endret av EmilFabian
Lenke til kommentar

Som aller siste fallback mulighet kan du jo bare ta vare på filene dine fra Ubuntu live og kjøre en full reinstall selvfølgelig..

Det har jeg gjort, men som du ser i posten over så henger recovery-veiviseren seg ved start.. :dontgetit:

Høh? hva har recovery veiviser med å hente ut filene dine å gjøre? Jeg er overrasket om du kunne kjøre noe sånt fra Ubuntu uansett. Har du quotet feil del av innlegget mitt nå eller?

-Stigma

Lenke til kommentar

Har du quotet feil del av innlegget mitt nå eller?

-Stigma

Hehe, var bare meg som misforsto innlegget ditt litt. Har bootet opp Ubuntu desktop via minnepenn og overført filene jeg trenger, så filene på harddisken er det bare å glemme. Viktigste er at jeg får pcen til å fungere igjen. Men sikkerhetskopi av operativsystemet mitt ligger jo på en egen harddiskpartisjon, og det virker som den er defekt. Så her sitter jeg uten OS! :thumbdown:

Er det evt. mulig å brenne W7 på DVD (sikkerhetskopi) fra en annen pc og bruke serialnummeret til pcen min under installasjonen? Kanskje det hadde fungert?

Endret av EmilFabian
Lenke til kommentar

Har du serialen din så trenger du jo bare en CD å installere fra, så kan du bruke den serialen videre. Hvis du ikke har en CD så kontakt leverandør, eller evt. finn en clean versjon på nettet (dog dette er litt gråsone lovling selv om du har en gyldig key, og man bør være forsikt med at man tar ned et image som faktisk er clean og umodifisert - checksum er lurt å sjekke for sånt).

Du kan nok neppe brenne ut en windows install CD fra den backup tingen på harddisken - der ligger det nok bare et system image som brukes for å skrive over systempartisjonen din slik at den blir som da maskinen var ny. Ved mindre du får recoveryprogrammet til å fungere så kan du nok neppe bruke det til noe nyttig. Det sagt så bør evt. feil i windows være helt seperat fra evt. problemer du har med recovery programmet da det (anntar jeg?) booter opp for seg selv uten å referere til den nåværende installasjonen du har på maskinen. Evt. snakk med din leverandør for å troubleshoote hvorfor dette recovery programmet ikke fungerer. Jeg har ingen innsikt i hvilken software de bruker, så jeg kan ikke hjelpe særlig i forhold til den problemstillingen.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Men sikkerhetskopi av operativsystemet mitt ligger jo på en egen harddiskpartisjon, og det virker som den er defekt. Så her sitter jeg uten OS! :thumbdown:

Hvis både windows og recovery-partisjonen henger seg under boot så begynner det å lukte defekt harddisk ganske lang vei.

Lenke til kommentar

Men sikkerhetskopi av operativsystemet mitt ligger jo på en egen harddiskpartisjon, og det virker som den er defekt. Så her sitter jeg uten OS! :thumbdown:

Hvis både windows og recovery-partisjonen henger seg under boot så begynner det å lukte defekt harddisk ganske lang vei.

Mulig det... :hmm: Hva gjør jeg videre nå da? :ermm:

Lenke til kommentar

For å oppklare litt - booter du recovery fra en CD eller fra en partisjon?

Normalt (fra min erfaring) bootes det som regel fra en CD som benytter seg av informasjonen på backup partisjonen, men jeg har ikke hørt om at man booter denne partisjonen direkte. Mulig at det bare er anderledes enn jeg er vandt med selvfølgelig. Skulle jo tro at selve recovery programmet ihvertfal skulle starte opp, bad harddrive eller ikke.

-Stigma

Lenke til kommentar

Det er en indikasjon på feil på disk kanskje, men langt fra noe konklusivt bevis. Jeg hadde ikke sendt noe sånt i retur uten å test litt mer.

Du burde, om disken er skadet eller ei, kunne kjøre produsentens egne testverktøy fra en bootddisk for å kunne kjøre en mer grundig scan.

Hvis du hadde discen å boote fra hadde jeg som sagt forsøkt en system repair, men det krever jo at du har en DVD å boote fra (og kopiere uskadete filer fra).

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...