KoKo_ Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Hei! Jeg bor på Gjøvik, men skal etablere meg i Trondheimsområdet. Vil gjerne bo i enebolig, men da regner jeg med at jeg må ut av selve byen, og kanskje ut til en nabokommune (Har ikke 4++ mill for å kjøpe hus). Noen tanker for og i mot de forskjellige kommunene rundt Trondheim? Regner med å få jobb i Trondheim, så det bør være praktisk å pendle f eks. Noen "møkkakommuner" eller steder man bør unngå? Takk for alle store og bittesmå råd og tips! Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Spongdal eller Klett ville jeg valgt. Eventuelt Heimdal. I klæbu blir det så kaldt. Eller så kan du se i andre retning av byen, nordover. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Heimdal, Tiller, eventuelt Flatåsen. Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Prøv Mongstad, du. Det er jo omtrent den artigste plassen i hele landet. 1 Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Jepp, de har fornøyelsespark og badeland. Som skal slås sammen i 2012. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Mongstad? aldri hørt om. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Her bor mine foreldre Liten ulykke i Mongstad PIR: Venninner: Endret 8. februar 2011 av ikkespisgress 2 Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Hoppsann. Mente egentlig Namsos i posten min over. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 9. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2011 Takk for tips, men hva med begrunnelser? Hva med steder som man helst bør unngå? (Merk at jeg er på utkikk etter enebolig, ikke rekkehus eller leiligheter) Lenke til kommentar
Subishi Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Nå bor ikke jeg i det området, men jeg kjenner det godt. Om du skal pendle inn til Trondheim bør du først og fremst sjekke ut Melhus, Klæbu, Malvik, Skaun. Det blir litt hipp som happ hva du velger. Melhus blir litt for åpent for min smak. Men det er jo utvikling i kommunen. Klæbu har meg bekjent vært en kommune uten særlig utvikling de siste årene. Mye problematikk rundt dårlig økonomi, overfylte skoler og stor kvikkleire-rasfare. Malvik har nok litt dyrere boligpris. Ligger nære sjøen, så vær forberedt på litt slaps og sludd! Men desto tidligere vår og finere sommer! Skaun er jo et fint område, nærme sjøen og mye trivelige folk. Vil nok tro du får mest for penga i Skaun, men der blir det desto mer bompenger. Du bør veie opp hva du er villig til å betale, med den tiden du bruker på å pendle, og ikke minst kostnaden rundt dette. Ikke bekymre deg for at barna dine havner i et rusbelastet område med mye kriminalitet iallefall. Spør hvilken som helst ungdom og du vil få som svar at alle disse områdene er svært rusbelastet, noe som selvfølgelig bare er tull. Ellers kan du sende meg PM om du lurer på noe mer eksakt. 1 Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Nå bor ikke jeg i det området, men jeg kjenner det godt. Om du skal pendle inn til Trondheim bør du først og fremst sjekke ut Melhus, Klæbu, Malvik, Skaun. Det blir litt hipp som happ hva du velger. Melhus blir litt for åpent for min smak. Men det er jo utvikling i kommunen. Klæbu har meg bekjent vært en kommune uten særlig utvikling de siste årene. Mye problematikk rundt dårlig økonomi, overfylte skoler og stor kvikkleire-rasfare. Malvik har nok litt dyrere boligpris. Ligger nære sjøen, så vær forberedt på litt slaps og sludd! Men desto tidligere vår og finere sommer! Skaun er jo et fint område, nærme sjøen og mye trivelige folk. Vil nok tro du får mest for penga i Skaun, men der blir det desto mer bompenger. Du bør veie opp hva du er villig til å betale, med den tiden du bruker på å pendle, og ikke minst kostnaden rundt dette. Ikke bekymre deg for at barna dine havner i et rusbelastet område med mye kriminalitet iallefall. Spør hvilken som helst ungdom og du vil få som svar at alle disse områdene er svært rusbelastet, noe som selvfølgelig bare er tull. Ellers kan du sende meg PM om du lurer på noe mer eksakt. Takk for et meget informativt innlegg! Hva med bydelene i Trondheim, kan du litt om de også? (Ikke områder som koster skjorta for en enebolig) Lenke til kommentar
Subishi Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Det handler jo litt om hvor du får deg jobb da. Du bør være klar over at i en by som Trondheim, så handler det mer om hvor du bor enn hvor "langt unna" du bor. Om du bor litt utenom byen så trenger det ikke nødvendigvis ta så veldig mye lengre tid enn om du bor i et veldig trafikkbelastet område i byen. Vil tro du får mest for pengene i Tiller eller Heimdalsområdet. Ellers kan du jo sjekke Bynesset/spongdal/Trolla om du ikke må bo midt i byen. Personlig hadde jeg sett rundt Ranheim om jeg var deg. Veldig fint der om sommeren, mildere, mer landlig men likevell rett ved byen. Ellers så er Risvollan en favoritt. Rekkehus til overkommelige priser, med parkeringskjeller, veldig gode planløsninger og fin avstand til byen. Byåsen, Lade, Tyholt, Steinan, Jakobslia, Charlottenlund er vell de dyrere områdene i byen, selv om du sikkert kan finne noe overkommelig der også. Hold deg unna Saupstadringen, Kattem, Kolstad, Flatåsen, Romolslia om du ikke er veldig tollerant ovenfor rusmisbrukere, kriminelle, innvandrerghettoer osv. Endret 18. februar 2011 av Subishi 1 Lenke til kommentar
storken Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Bor selv i Malvik, boligprisene varierer veldig. Do's and dont's: Hommelvik ligger utenfor (mot Stjørdal) Malvik, og er et høl, utbygging oppi Svebergmarka kommer til å tilføre området noen millioner de neste årene - så prismessig sett er det sikkert ikke dumt. Men, miljøet er ikke det store. Barneskole og kommunebygg her. Du var ikke interessert i å bygge nytt, men skulle du det ville Svebergmarka ha vært et bra alternativ. Rivende utvikling og spådd til å bli det neste etableringsområdet for nye bedrifter i Trondheim. Svebergmarka ligger nært E6, og vil gi gode kommunikasjonsmuligheter innover med buss. Smiskaret ligger omtrentlig midt mellom malvik sentrum og Hommelvik, noe dyrere boligpriser - skal selv leie ut hus her etterhvert. I umiddelbar nærhet til et treningsstudio. Bussmulighetene er helt greie, men du må kanskje påberegne 5 minutter gåtid til busstoppen. Det går buss via E6 tidlig på morran, men ellers bare fra gamleveien hit. Vikhammer er malviks sentrum, her ligger videregående, ungdoms og barneskole samt noen butikker. + fotballbane. I umiddelbar nærhet er Saksvik og Hundhammaren. Felles for alle er at bussforbindelsene er greie og godt miljø. Bare buss fra gamleveien. Vikhammeråsen er vel den dyreste plassen i Malvik-regionen. Jævlig klima der på vinteren (snø fyker fra jorder og sperrer alt av vei en del ganger), men fint sted på sommeren. Veien opp dit er også en utfordring på vinteren. Dårligere bussmuligheter, må påberegnes 10-15 min gåtur til busstopp, men du kan velge om du vil ta E6 eller gamleveien. Innover mot Trondheim finner du Ranheim, men miljøet der er også så som så. Her havner du innenfor bomringen. Kommunikasjonsmessig er Trondheim et lite helvette, men veiene bygges ut. Jeg vil selv si at siden mot Klett/Melhus er hakket værre, er ikke rent sjelden det står en trailer som ikke kommer seg opp klettbakkene. Fra Malvik bruker det tette seg rundt IKEA/avkjørselen fra omkjøringsveien inn mot Trondheim, men ikke i så stor grad. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 6. april 2011 Forfatter Del Skrevet 6. april 2011 Takk for gode tips, alle tipsene blir notert! Flytter ikke før til høsten når vi har fått jobb. Så blir det en vurdering i forhold til hvor jobbene er og i forhold til tipsene vi får Er i utgangspunktet mest innstilt på sørsiden av Trondheim pga familie, men ingenting er bestemt. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Hva enn du gjør, hold deg langt unna Skaun. Verre sted er det vanskelig å oppdrive. Ellers er Orkdal et alternativ, men jeg er generelt skeptisk til hele mølja. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2011 Hei! Nå har jeg fått jobb, og aksepterer 99% sikkert. Jobben ligger utenfor bykjernen (SINTEF NBL), øst for Tiller/Heimdal ved Nidelva. Ser fortsatt etter enebolig, og har funnet ut at Klæbu er et ganske mye billigere alternativ enn Tiller/Heimdal, og også merkbart billigere enn Melhus? Fra tidligere tips i denne tråden "Klæbu har meg bekjent vært en kommune uten særlig utvikling de siste årene. Mye problematikk rundt dårlig økonomi, overfylte skoler og stor kvikkleire-rasfare". Bør jeg tenke meg om et par ganger til før jeg kjøper i Klæbu? Andre gode alternativer i en 20-30 minuttersradius fra her? Kart til min jobb Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Ville heller kjøpt på Bratsberg. Nærmere jobben din og byen + at du slipper bom. Og enda mer landlig enn Klæbu. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 Ville heller kjøpt på Bratsberg. Nærmere jobben din og byen + at du slipper bom. Og enda mer landlig enn Klæbu. Sikkert ikke dumt det, men det skal jo finnes aktuelle boliger til salgs der også. Områder man bør styre unna? Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Hva med Trondheim sør? Som kjent er det mange som blør for Trondheim sør. Ser ikke så verst ut der altså. Rolig strøk, et lite stykke unna byen. Ikke hus, primært leiligheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå