grOnN* Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Som emne sier, kjøpte en ny skjerm, hentet den ut fra posten den 19.1, har bare brukt den til skjerm ting, ingen rulling ned trapper, fallskjermhopping eller noen annen form for ekstremsport. Den er nå ødelagt, tar ikke inn strøm , lukter litt svidd. Sender da en mail til nettbutikken, de vil da sende den på reparasjon. Hadde ikke tenkt meg å vente på reparasjon av en skjerm etter under 1 mnd. Har jeg ingen krav på et nytt produkt eller heving av kjøp, lignende ? Behandlingstid hos Infocare er ikke akkurat i turbomode. Det vil da si at jeg ikke har noen dataskjerm på min 1 mnd hvis inforcare lever opp til rykte sitt. Det skal også sies at denne skjermen koster 1200,- Noen som vet hvilke rettigheter jeg har rundt dette ? Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Hva har du krav på hvis varen har en mangel? Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er i utgangspunktet du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner). Men selgeren kan kreve å få reparere varen hvis: * Reparasjon kan skje "uten nevneverdig ulempe" for kjøper (for eksempel retting i løpet av et par dager), og reparasjonen gjør at varen blir så god som ny (for eksempel sko som blir sterkere enn før). * I tilfeller der reparasjon kan skje "uten nevneverdig ulempe”, skal det lite til før selgers kostnader anses urimelige (for eksempel hvis innkjøpspris for ny vare er 3 ganger høyere enn reparasjonskostnadene). * Det medfører en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert, slik som biler og motorsykler. * Det er umulig å fremskaffe en ny tilsvarende vare, for eksempel når varen ikke lenger produseres. Uavhengig av om selgeren skaffer en ny vare eller retter mangelen kan du kreve at dette gjøres kostnadsfritt, det vil si at du får dekket alle omkostningene du har hatt for å få mangelen utbedret. To sjanser til å rette samme feil Merk deg at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Prisavslaget skal tilsvare reduksjonen i varens verdi. Er varen bare verdt halvparten så mye med mangelen, kan du kreve et prisavslag på 50 %. Hvis mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren mens selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen. Dersom du har lidd et økonomisk tap, kan du i tillegg i en del tilfeller kreve erstatning fra selgeren. Merk deg at du plikter å begrense tapet, og at du ikke får erstattet tap i næringsvirksomhet. http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk/viewNG?section=hva_har_du_krav_paring_hvis_varen_har_en_mangel#hva_har_du_krav_paring_hvis_varen_har_en_mangel Endret 8. februar 2011 av Itspersonal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå