Gå til innhold

Hente formel fra annen celle i Excel

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har møtt på et problem i Excel som jeg ikke klarer å finne ut av. Oppsettet jeg har laget består av over 30 ark, og skal være en mal som blir brukt i forbindelse med vurderingsarbeid. Ved hjelp av HVIS-formler tilpasser alle arkene seg ut fra hvilken informasjon som blir plottet inn i det første arket. Det jeg derimot ikke får til er følgende:

- En formel må tilpasset hver enkelt prøve som skal vuderes. Denne kan se sånn ut: =A5+B5+H5+R5+B9+C9+...osv. Jeg ønsker å automatisk hente denne formelen (ikke resultatet) til de resterende 30 arkene, slik at jeg slipper å kopiere og lime inn tilpasningen for hvert enkelt ark. Cellene formelen skal henvise til er selvsagt de samme på hvert av arkene, men de vil inneholde ulike verdier.

Lar dette seg gjøre i Excel? Håper noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg forstår deg rett så gjør du rett som det er en manuell jobb i Ark1 som du vil skal gjentas i Ark2...Ark30 ?

Det enkleste er i så fall å merke alle arkene (Klikk Ark1, Shift og klikk Ark30) før du begynner. Alt du så gjør av endringer og innskrivninger og formatering og alt mulig i Ark1 blir gjort i alle de merkede arkene.

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår deg rett så gjør du rett som det er en manuell jobb i Ark1 som du vil skal gjentas i Ark2...Ark30 ?

Det enkleste er i så fall å merke alle arkene (Klikk Ark1, Shift og klikk Ark30) før du begynner. Alt du så gjør av endringer og innskrivninger og formatering og alt mulig i Ark1 blir gjort i alle de merkede arkene.

HTH. Beste hilsen Harald

Takk for tipset Harald. Dette fungerer jo fint, men jeg skulle gjerne brukt en formel på ark 2-30 som automatisk hentet den formelen jeg fører inn på det første arket. Finnes det en formel som er brukbar?

Lenke til kommentar

Nei, umulig dessverre. En formel kan bare gjøre en eneste ting; hente et resultat til den cella formelen selv bor.

Får jeg spørre hva som ikke funker tilfredsstillende med løsningen jeg foreslo?

Det eneste som ikke er optimalt med dette, er at jeg ønsker å dele denne vurderingsmalen med andre. Det hadde da vært et lite hakk enklere å bruke den hvis man kun trengte å fylle inn informasjon på det første arket. Hvis det derimot ikke er mulig, må jo din løsning være den beste. Takker og bukker!

Lenke til kommentar

Man kan få en makro (et stykke programmeringskode) til å sette inn formler her og der. Det er i så fall en "klikk her"-løsning som krever en del struktur og orden både i filen(e) og i hodet på brukerne.

Men absolutt mulig. Det er bare innmari vrient å vite hva som er hensiktemessig sånn fra utsiden.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...