Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Selge bil som ikke er EU godkjent (begjært avregistrert)

Andre2k

Anbefalte innlegg

Hei! Ønsker å selge bil som ikke er EU godkjent (begjært avregistrert) for å få noen kroner mer for den en vrakpant. Denne har skilter og er kjørbar, men er begjært avregistrert. Dette opplyser jeg selvsagt om i salgs annonsen. Hvordan blir det med omregistrering til kjøper når den ikke er EU godkjent? Bør jeg avskilte den før salg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

husk årsavgift for 2011, for å slippe unna må bilen leveres høgger`n før 20. mars

Det stemmer.

Dersom bilen har skilter per 1.januar, men ikke er vraket innen 21.mars, må du betale årsavgift.

Dersom skiltene er levert inn før 31.desember, slipper du å vrake bilen i tillegg til at du slipper årsavgift.

Kilde: http://toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=194976&epslanguage=no&parentid=63513

Lenke til kommentar

Hvordan blir det med omregistrering til kjøper når den ikke er EU godkjent? Bør jeg avskilte den før salg?

For omregistrering har det ingen praktisk betydning. Ny eier må i alle tilfeller betale omregistreringsavgift, ordne forsikring, samt sørge for å få bilen EU godkjent før han får registrert den på seg.

Du bør levere inn skiltene, og når du gjør dette tilbyr trafikkstasjonen gratis oppbevaring av skiltene i inntil 6mnd. Ny eier kan da få dem ut igjen uten å betale noe, så fort det nevnt over er i orden.

Om du derimot ikke levere dem inn, men feks politiet finner bilen parkert og tar skiltene, så påløper det et "påskiltningsgebyr" som nå er på ca 1200 kroner.

Det er vel bare potensielle ulemper, og ingen fordeler, med å ikke levere inn skiltene. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...