Baklengs Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Hei, som tittelen sier vurderer jeg å studere siving. Det jeg egentlig lurer på er hvordan lønnen varierer mellom alle de forskjellige veiene du kan gå innenfor en 5, års mastergrad. Hva er best? dårligst betalt? Hvilke realfag må du ha? Og til slutt hvilke fag må du ha for å studere medisin? Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Hvis du vurderer Siving må du ikke finne på å velge retning kun etter hva forventet lønn er når du er ferdig med endt mastergrad. Det er et såpass tungt studie at du ikke kommer deg gjennom med mindre du velger noe du faktisk er interessert i. Så vidt jeg husker fra når jeg selv søkte(går 4. år Energi og Miljø) måtte man ha det som den gangen het 2FY og 3MX, med 4 eller bedre i 3MX. Håkon Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 http://www.tu.no/karriere/article114103.ece Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Alt innen oljeindustrien er som regel godt betalt, så Petroleumsteknologi er noe du bør vurdere. Skal studere det selv . Alle ingeniørs utdannelser krever spesiell studiekompetanse (realfag), med R1, R2 og Fysikk 1. Skal du studere ved NTNU kreves det at du i tillegg har minst karakteren 4 i R2. Du kan lese mer om de forskjellige utdannelsene og kravene på samordnaopptak.no . Lenke til kommentar
Tegocalderon Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Alt innen oljeindustrien er som regel godt betalt, så Petroleumsteknologi er noe du bør vurdere. Skal studere det selv . Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Hadde sikkert vært en idè å nevne hva den grafen viser. Regner med det viser peak-oil og en prediksjon for fremtidig oljeutvinning? Husk at gass vil vare en god stund etter at oljen er tom. Håkon Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 (endret) Uansett om "peak gas" kommer noen år senere er det ingen tvil om at trenden er at forbruket kommer til å overstige utvinningen. Eneste grunner til at jeg tror at jobben din er sikret om du utdanner deg innen petroleum er at en stor andel av de som jobber innen petroleum er ganske gamle. Et generasjonsskifte er nødvendig. Uansett vil jeg ikke anbefale petroleum. Det finnes mange gode grunner til ikke å utdanne seg innen petroleum. Det er ikke bare miljømessige grunner. Hvis lønn virkelig er så høyt på dagsorden for deg vil jeg heller anbefale deg i noen sektorer innen for Bygg. F.eks Vann- og miljø eller geomatikk. Endret 10. februar 2011 av Kubjelle Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Dersom både olje og gass skulle ta slutt i de nærmeste hundre årene, vil ingeniørene som er de siste som har jobb, ettersom "roughneck"enes jobb blir automatisert. Som petroleumsingeniør har du også mulighet til å jobbe offshore, noe som er både spennende og lønnsomt. Lenke til kommentar
Tegocalderon Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 (endret) Grafen viser norsk olje produksjon ja, glemte visst å nevne det, beklager Poenget mitt er at du skal jobbe til du blir noen og seksti, og du kan prøve å skissere den kurven fram til 2065 og se hvor du ender opp. Endret 10. februar 2011 av Tegocalderon Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Grafen viser norsk olje produksjon ja, glemte visst å nevne det, beklager Poenget mitt er at du skal jobbe til du blir noen og seksti, og du kan prøve å skissere den kurven fram til 2065 og se hvor du ender opp. Som sagt, selv om olje er på vei ned er det fremdeles store mengder gass igjen. Og det at det blir mindre olje vil medføre høyere oljepriser. Dette igjen vil gjøre det lønnsomt å utnytte felter som i dag ikke er lønnsomme. Det finnes fortsatt mye olje, men mange av feltene ligger dypt og langt nord, og det gjør utvinning kostbar og vanskelig. Utvinning i arktis og på dypt vann er forskningsfelter der det stadig gjøres fremskritt, og det er nettopp her man trenger ingeniører innenfor petroleum og andre relaterte retninger. Mener ikke å være udelt positiv til oljevirksomheten her, men det er viktig å merke seg at det ikke er en industri som kommer til å forsvinne med det første. Håkon Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Alt innen oljeindustrien er som regel godt betalt, så Petroleumsteknologi er noe du bør vurdere. Skal studere det selv . Hadde nylig gjesteforelesning av en forsker hos SINTEF og han sa at det var vanskelig å vite når oljen kom til å ta slutt. Mange land har løyet om oljereservene sine, slik at de får eksportert mer. Har forøvrig lastet opp Powerpoint presentasjonen for de som måtte lure. 02+Energi-Lovvik.pdf Lenke til kommentar
Tegocalderon Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Time will tell Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå