tomsi42 Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Jeg forstår ikke hvorfor man tester med høy ISO i godt lys? Det gir da ingen mening. Det er i dårlig lys hvor du vil se støyen... Nei, det er egentlig når du undereksponerer på høy ISO at du ser støyen Lenke til kommentar
Epp Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Jeg forstår ikke hvorfor man tester med høy ISO i godt lys? Det gir da ingen mening. Det er i dårlig lys hvor du vil se støyen... Nei, det er egentlig når du undereksponerer på høy ISO at du ser støyen Joda, men om du putter et kamera på stativ og setter det i et mørkt rom med begrenset lys og så tester iso, så ser man mye klarere hvordan støyen utvikler seg i min erfaring. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Kan det stemme at bilde av jassisten (undergrunnen) er tatt med F/2 ? Ser ut til at det meste er i fokus? (Sitter på en dårlig skjerm nå, så tar forbehold) Har x100 så stor dybdeskarphet? Sjekket med en bedre skjerm, men klarer ikke å se at det er tatt med f/2. Trodde x100 hadde en 1.6x crop og stor brikke, så forstår ikke helt dette. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Kan det stemme at bilde av jassisten (undergrunnen) er tatt med F/2 ? Ser ut til at det meste er i fokus? (Sitter på en dårlig skjerm nå, så tar forbehold) Det kan fint stemme det - i følge dofmaster, så har en 1.5x crop sensor med 23mm objektiv ca 10m med skapt område når avstand til motivet er 7 meter. Synes det rimer ganske bra med dette bildet. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Det kan fint stemme det - i følge dofmaster, så har en 1.5x crop sensor med 23mm objektiv ca 10m med skapt område når avstand til motivet er 7 meter. Synes det rimer ganske bra med dette bildet. Jeg kan ikke tenke ikke i dag... Selvsagt. Har lekt for mye med DOFen til DP2en i det siste. Ok, kaffekopp nr 3 nå, kanskje man våkner da... Lenke til kommentar
# offline Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 .... a few issues during the X100 field test like:- The X100 does not offer an automatic extension on the screen when operating the focus ring in manual mode. - Shutter speed is limited to values between 1 / 30 and 1 / 1000 second in Aperture Priority modes - very slow buffer KILDE Lenke til kommentar
Epp Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 .... a few issues during the X100 field test like:- The X100 does not offer an automatic extension on the screen when operating the focus ring in manual mode. - Shutter speed is limited to values between 1 / 30 and 1 / 1000 second in Aperture Priority modes - very slow buffer KILDE auda! det var da en merkelig begrensing skulle tro de ikke ville selge kameraet Lenke til kommentar
telealf Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 (endret) Jeg forstår ikke hvorfor man tester med høy ISO i godt lys? Det gir da ingen mening. Det er i dårlig lys hvor du vil se støyen... Nei, det er egentlig når du undereksponerer på høy ISO at du ser støyen Joda, men om du putter et kamera på stativ og setter det i et mørkt rom med begrenset lys og så tester iso, så ser man mye klarere hvordan støyen utvikler seg i min erfaring. Enig i dette med undereksponering / støy. Og erfaringsvis virker det som det blir mer støy ved mindre lys? Så mitt spørsmål er: Blir det mer støy ved mindre lys gitt at alle annet er konstant? Alstå blir det a) mer støy ved lengre lukkertid / mindre lys, og b) mer støy ved åpnere blender / mindre lys. For begge gjelder samme ISO, motiv og belysning, bare mindre lys. Edit: typos Endret 1. mars 2011 av telealf Lenke til kommentar
kaian Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Så mitt spørsmål er: Blir det mer støy ved mindre lys gitt at alle annet er konstant? Alstå blir det a) mer støy ved lengre lukkertid / mindre lys, og b) mer støy ved åpnere blender / mindre lys. For begge gjelder samme ISO, motiv og belysning, bare mindre lys. Støy er kort for signal/støyforhold. Signal/støyforholdet blir dårligere når iso øker. Forholdet er tydeligst der det er lite signal, altså i de mørkeste delene av bildet (stilleste partiene av melodien på CD). Så, det eneste som gjelder er å skru iso opp, og ha mørke partier i bildet. Og bildet må være korrekt eksponert for å bli representativt. Så, nei, det blir ikke mer støy ved lengre lukkertid/mindre lys eller ved åpnere blender/mindre lys. Det blir mer støy ved høyere iso. Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 .... a few issues during the X100 field test like:- The X100 does not offer an automatic extension on the screen when operating the focus ring in manual mode. - Shutter speed is limited to values between 1 / 30 and 1 / 1000 second in Aperture Priority modes - very slow buffer KILDE Ok. Kan noen fortelle meg hvilke kameraer som har "automatisk forlengelse av bildeskjermen" naar man fokuserer manuelt? Interessant ogsaa hvordan man skal forestille seg en slik forlengelse. Litt mer seriöst. Ovenfor illustrerer hva jeg ikke liker med 43 rumors (sony alpha rumors, k rumors and mirrorless rumors). Personen mangler litt spraak-kunnskaper. Etter hva jeg vet er det en som ikke har engelsk som morsmaal. Ting blir derfor feil sitert, feil forstaatt, og feil videreformidlet. Her blir det slaatt stort opp, hvordan et kamera oppfører seg med beta firmware. Blir litt mye Ken Rockwell over det. Av og til noen fornuftig - Men mest stöy, for aa generere side-visninger. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Ok. Kan noen fortelle meg hvilke kameraer som har "automatisk forlengelse av bildeskjermen" naar man fokuserer manuelt? Interessant ogsaa hvordan man skal forestille seg en slik forlengelse.Google translate ftw... Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Ok. Kan noen fortelle meg hvilke kameraer som har "automatisk forlengelse av bildeskjermen" naar man fokuserer manuelt? Interessant ogsaa hvordan man skal forestille seg en slik forlengelse.Google translate ftw... Jo takk. Jeg skjønte den. ;~) Det var det de sto naar man oversatte den spanske(?) teksten. Og 43fyren stoler tydeligvis mye paa google. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Det er vell snakk om digital zoom når man bruker MF. Slik det er på Olympus PEN, Panasonic G og Samsung NX. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Ok. Kan noen fortelle meg hvilke kameraer som har "automatisk forlengelse av bildeskjermen" naar man fokuserer manuelt? Interessant ogsaa hvordan man skal forestille seg en slik forlengelse.Google translate ftw... Jo takk. Jeg skjønte den. ;~) Det var det de sto naar man oversatte den spanske(?) teksten. Og 43fyren stoler tydeligvis mye paa google. I følge min kone som kan spansk så står det at i manuell modus når man fokusere med fokusringen, får man ikke automatisk en forstørrelse av bilde på skjermen (slik som Olympus og andre kamera har for at en skal kunne se når man treffer fokus) Men jeg stusser på hvorfor man i firmware 0.69 begrenser hastigheten fra 1/30 til 1/1000. Skal ikke kameraet slippes snart? Hvorfor tester man da ikke hele område som kan brukes? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Kan jo være en skrivefeil det også? kanskje det er fra 30 til 1/1000? AtW Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 I følge min kone som kan spansk så står det at i manuell modus når man fokusere med fokusringen, får man ikke automatisk en forstørrelse av bilde på skjermen (slik som Olympus og andre kamera har for at en skal kunne se når man treffer fokus) Men jeg stusser på hvorfor man i firmware 0.69 begrenser hastigheten fra 1/30 til 1/1000. Skal ikke kameraet slippes snart? Hvorfor tester man da ikke hele område som kan brukes? Takker. Var ca det jeg trodde, med lit kamera kunnskap, og litt språk kunnskap. Og jeg er sikker på at de fleste her, som leste m43, skjønte hva som var ment. Det jeg reagerer på, er mer, hvordan det som blir postet 43rumors.com blir videre formidlet. Nevnte eks, viser at grunnet manglende språk forståelse og kamera forståelse, at det ikke er noe optimal kilde. ;~) I forhold til firmware 0.69, finner jeg det og merkelig. Hvilken Firmware hadde Akam, naar de testet kamera? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 1. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2011 (endret) Hvilken Firmware hadde Akam, naar de testet kamera? Fant ikke noe sted det var opplyst, dessverre. Endret 1. mars 2011 av Aetius Lenke til kommentar
Epp Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Kan jo være en skrivefeil det også? kanskje det er fra 30 til 1/1000? AtW Tror ikke det utifra originalartikkelen. Men det er da også rart at det ikke er 1/4000? Ser ikke noe grunn til at det skal være en begrensing... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Kan jo være en skrivefeil det også? kanskje det er fra 30 til 1/1000? AtW Tror ikke det utifra originalartikkelen. Men det er da også rart at det ikke er 1/4000? Ser ikke noe grunn til at det skal være en begrensing... Skal jeg gjette vil jeg tro det har noe med den bejublede leaf-shutteren å gjøre. AtW Lenke til kommentar
Epp Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Skal jeg gjette vil jeg tro det har noe med den bejublede leaf-shutteren å gjøre. AtW Hvorfor har da kameraet en hastighet på hele 1/4000? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg