Gå til innhold

Hvordan sette opp en Minecraft-server og andre serverrelaterte spørsmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vis jeg spiller på samma maskin som jeg kjører minecraft serveren på vil det bli lagg da?

 

Hva er specsa dine? Jeg kan hoste server for 8 folk (høyeste antallet jeg har prøvd) og spille på den samtidig uten lagg. Specs under og jeg har en 8/2 internettlinje :)

Lenke til kommentar

Hvis den uansett står på hver dag og bare skrus av om natten vil jeg ikke si at det er mer skadelig å la den stå på. Bruker han den bare et par ganger i uken sparer det nok litt på levetiden til maskinen.

 

Det er vel hovedsaklig harddisker og vifter som slites da det er de som beveger seg i maskinen.

Lenke til kommentar

Alt har en levetid og mindre det blir brukt hvor lengre er den levetiden. Det var kanskje et problem før i tiden, men i dag er levetiden såpass høg på alle datadelene at det er faktisk sjeldent noe bryt sammen uten det er en produksjonsfeil/menneskelig feil.

 

Det som er viktig når maskinen står på 24/7 er bra kjøling og rensing av støv. Helst ha støvfilter der mine støv samler seg inni maskinen.

Lenke til kommentar

Tenkte å legge til litt shell script siden jeg er den eneste som er på skolen i dag...

 

#!/bin/sh

if ps ax | grep -v grep | grep Minecraft_Mod.jar > /dev/null
then
  echo "Minecraft Kjører allerede"
else
  echo "Minecraft Kjører ikke. Vi starte den nå!"
  java -Xms1024M -Xmx1024M -jar minecraft_server.jar nogui
fi

 

Sette du en crontab på denne for at den skal kjøre hvert 5 minutt. Vil den sjekke hvert 5 Minutt om serveren kjører eller ikke.

 

Crontaben blir sjåene noe slik ut:

 

0,5,10,15,20,25,30,35,40,45,50,55 * * * *

Lenke til kommentar

Takker for svar, Lange. Men tror jeg heller venter til 1.6 ;)

 

Nytt spørsmål:

Jeg trenger en/flere plugin(s) som gjør at ingen andre enn meg selv har tilgang til mine kister. Jeg vil også gjerne ha mulighet til å selge/kjøpe ting. Har sett litt på iConomy og iConomyChestShop. Jeg kommer til å installere sistnevnte, men usikker på hva iConomy inneholder. Så om noen kan hjelpe meg litt med å forklare det, hadde det vært supert :D

Lenke til kommentar

Har dere noen anbefalinger til nettsider hvor man kan hoste en minecraft server?

 

Jeg har sett litt på

 

servercraft.org

fragnet.net

 

Lyst på noe mer og velge mellom.

Eller bør jeg velge fragnet.net som jeg får med 10 slots med mumble eller teamspeak 3?

Lenke til kommentar

Har dere noen anbefalinger til nettsider hvor man kan hoste en minecraft server?

 

Jeg har sett litt på

 

servercraft.org

fragnet.net

 

Lyst på noe mer og velge mellom.

Eller bør jeg velge fragnet.net som jeg får med 10 slots med mumble eller teamspeak 3?

 

Ser ikke grunnen til man skal betale for en 10 slots server når det kan hostet på en egen maskin. Dem som ikke har kapasitet til å hoste en server er det beste å kjøpe selvsagt. Hvorfor det kun er RAM dem selge etter er svært merkelig der jeg har fint klart å ha 25 spillere inne på 512 MB ram. (Variere selvsagt på world size osv) Der CPU er også svært viktig. Den oss fragnet høres ikke gale, men igjen kan det hostet selv gratis vist du har maskin ledig istedenfor betale 200 kr måned.

 

Server location er heller ikke gale siden du kan velge Sverige der normal latency er alt fra 10-60 ms.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har dratt fram en gammel maskin jeg hadde stående som skal kjøre minecraft server.

 

Den har følgende specs:

AMD Athlon 64 3700+ 2.2Ghz

1GB RAM

250GB HDD

nVidia 8800GT

 

Serveren kjører helt fint, vi er to stk inne akkurat nå. Minne ligger på 651MB mens CPU hopper opp og ned fra 20-100%.

 

Et problem jeg har oppdaget er at dersom du ikke har vært på serveren før, så tar det ufattelig lang tid å laste inn verdenen. Dette er ikke et serverproblem, for det tar like lang tid dersom jeg hoster med min gamer pc. Noen som vet hvorfor det tar så lang tid?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...