Gå til innhold

Hvordan sette opp en Minecraft-server og andre serverrelaterte spørsmål


Anbefalte innlegg

Jeg greier å lage en server og alt går fint, men når jeg skal connecte så kommer jeg ikke inn.

Jeg kommer ikke engang inn med "localhost".

Jeg prøvde å gjøre samme prosessen hos en venn og da funket det fint.

 

Vet ikke om det har noe å si men jeg kjører 32bit Java på 64bit pc.

 

Takker for alle svar :cool:

Endret av abacuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått til bukkit og pluginsa og masse nå :D Så veldig hjelpsom tutorial detta her! Takker for det :D Men ett par ting jeg lurte på:

 

1. Når jeg slår av server og på igjen, må jeg skrive save-all eller save-on først for å sikre meg at ikke noe av det jeg har gjort går tapt? Eller skal det vel lagres av seg selv?

 

2. Noen som har en god og enkel plugin for beta, som man kan bruke til å sette opp "blacklist/whitelist" på items og block og sånt. Slik at f.eks ops ikke kan spawne gold ore, osv.

 

3. Har sett noen servere som har flere "ranker" som Guest, da du ikke kan gjøre noe, builder da du kan bygge, også op, admin, osv. Noen som har en plugin for dette?

 

 

 

Det var det jeg egentlig lurte på ... Takker for svar :)

 

1. Du bør ordne en plugin som save-all iblant.

 

2. Sjekk ut bukkit.org

 

3. Hardwork er vel den eneste fullferdige pluginen som gjør alt dette, ellers må du kjøre flere plugin som støtte dette litt. Du finner dem på bukkit.org

 

Jeg greier å lage en server og alt går fint, men når jeg skal connecte så kommer jeg ikke inn.

Jeg kommer ikke engang inn med "localhost".

Jeg prøvde å gjøre samme prosessen hos en venn og da funket det fint.

 

Vet ikke om det har noe å si men jeg kjører 32bit Java på 64bit pc.

 

Takker for alle svar :cool:

 

Kan du legge inn hva du har skrevet i

 

server.properties?

Lenke til kommentar

3. Hardwork er vel den eneste fullferdige pluginen som gjør alt dette, ellers må du kjøre flere plugin som støtte dette litt. Du finner dem på bukkit.org

Har dere eget brukersystem på Hardwork som fikser dette? Eller modifisert Permissions/Groupmanager? Spør av ren nysgjerrighet, lurer på hvordan dere med en såppas stor størrelse gjør ting :p

Lenke til kommentar

3. Hardwork er vel den eneste fullferdige pluginen som gjør alt dette, ellers må du kjøre flere plugin som støtte dette litt. Du finner dem på bukkit.org

Har dere eget brukersystem på Hardwork som fikser dette? Eller modifisert Permissions/Groupmanager? Spør av ren nysgjerrighet, lurer på hvordan dere med en såppas stor størrelse gjør ting :p

Hardwork har skrevet sine plugins selv. Dette fordi: mer kontroll, mer ytelse, lettere å finne feil, kan gjøre som dem vil og slipper å vente på update av plugins.

Lenke til kommentar

Har bare basic innstillinger, ingenting endret..

 

For sikkerhetsskyld poste du den så ser vi kjapt om det er noe feil. Java 32/64 bit skal ikke være problemet, men java 32 bit kan kun bruke 1,5 GB RAM mens java 64 bit kan bruke mye mer.

 

Hva nettverkskort har du? Har du prøvd å connecte med lokal ip som viser med ipconfig?

Lenke til kommentar

Har bare basic innstillinger, ingenting endret..

 

For sikkerhetsskyld poste du den så ser vi kjapt om det er noe feil. Java 32/64 bit skal ikke være problemet, men java 32 bit kan kun bruke 1,5 GB RAM mens java 64 bit kan bruke mye mer.

 

Hva nettverkskort har du? Har du prøvd å connecte med lokal ip som viser med ipconfig?

 

Server properties:

 

#Minecraft server properties

#Fri Apr 01 15:14:40 CEST 2011

level-name=world

hellworld=false

spawn-monsters=true

online-mode=true

spawn-animals=true

max-players=20

server-ip=

pvp=true

level-seed=

server-port=25565

white-list=false

spawn-protection=16

 

 

Nettverkskortet jeg har er: Acer Nplify 802.11b/g/n

 

Og ja jeg har prøvd å connecte til lokal ip

Lenke til kommentar

Noen som har en god og enkel plugin å sette opp som gjør slik at man kan "eie" et område, og gjøre slik at andre ikke kan bygge der?

 

Towny har noe slik. Tru det finnes to andre plugins, men kan ikke navne på dem.

 

Har forresten oppdatert førsteposten og lagt til Mac OS X Guide for oppsett av server.

 

Vist noen kan teste den hadde det vert greit. Jeg tok meg tiden til det i forrige uke på Mac Lab vi har på skolen og skreiv kort ned notater hvordan jeg satt det opp.

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

Liten sak,

 

jeg satt opp server på macen min rett før du skrev denne,

istede for å

cd ~/Desktop/Minecraft

 

Måtte jeg ta for å komme til riktig mappe.

cd desktop
cd minecraft

 

 

 

Og det er egentlig like så greit å bruke dette scriptet, som kan kjøres automatisk for å oppdatere serveren:

curl -O http://ci.bukkit.org/job/dev-CraftBukkit/promotion/latest/Recommended/artifact/target/craftbukkit-0.0.1-SNAPSHOT.jar
mv craftbukkit-0.0.1-SNAPSHOT.jar CraftBukkit.jar
echo "cd ~/Desktop/Bukkit\ Server
java -Xincgc -Xmx[RAM]M -jar CraftBukkit.jar" >LaunchServer.command
chmod +x LaunchServer.command
echo "Open LaunchServer.command with TextEdit, and replace [RAM] with:
512 or 1024 or  1536 or 2560 or 3072 or 5120
That is the ram amount the server will have.
512=512MB;  1024=1GB;  1536=1.5GB;  2560=2.5GB;  3072=3GB;  5120=5GB
It is good to update your server at least once per week." >README.txt
open -a TextEdit LaunchServer.command

 

Om du legger det i samme mappe du skal ha serveren, så funker det fjell! :)

Lenke til kommentar

Skal fikse den første. Bruke så og si aldri Mac.

 

Edit:

 

Ehm Er du helt sikker på den ikke funger? Jeg skrev den slik i notatene

 

Edit:

 

Ser ingen grunn til å bruke den siste. Du kan korte den ned enormt og mye unødvendig tekst der og du blir ikke forklart hva dem gjør.

 

F.eks lage den en readme.txt fil som er helt unødvendig.

 

 

Edit again:

 

La til hvordan du kan laste ned siste Recommended eller Dev Build av Craftbukkit.

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

Nettverkskortet jeg har er: Acer Nplify 802.11b/g/n

Og ja jeg har prøvd å connecte til lokal ip

 

Tja, ser ingen direkte feil i oppsettet. Hva skrives i server consolen når du starte serveren?

Consolen:

 

2011-04-04 17:27:12 [iNFO] Starting minecraft server version Beta 1.4

2011-04-04 17:27:12 [iNFO] Loading properties

2011-04-04 17:27:12 [iNFO] Starting Minecraft server on *:25565

2011-04-04 17:27:12 [iNFO] This server is running Craftbukkit version git-Bukkit-0.0.0-613-g75788f6-b618jnks (MC: 1.4)

2011-04-04 17:27:12 [iNFO] Preparing level "world"

2011-04-04 17:27:12 [iNFO] Preparing start region

2011-04-04 17:27:13 [iNFO] 144 recipes

2011-04-04 17:27:13 [iNFO] Done (0,093s)! For help, type "help" or "?"

Lenke til kommentar

Så vennen min kan ikke joine. Timed out får han. Jeg joiner med localhost. Så da er det vel rutern da? Porter. Men utorrent sier porten er åppe. Likevel bytter jeg til en port jeg vet jeg har port forwards før. Men da kan ikke ikke joine selv en gang? HALP MEH Pwease!

 

Ok, fant ikke ut av det, men åpna rutern og da funka ihvertfall external ip.

Endret av Lange
Lenke til kommentar

Så vennen min kan ikke joine. Timed out får han. Jeg joiner med localhost. Så da er det vel rutern da? Porter. Men utorrent sier porten er åppe. Likevel bytter jeg til en port jeg vet jeg har port forwards før. Men da kan ikke ikke joine selv en gang? HALP MEH Pwease!

 

Bytte du porte må du huske å skrive inn porten.

 

Vist porten er 1337:

 

127.0.0.1:1337

 

Edit:

 

Konge det fikset seg :=)

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

Prøver her og, etter et mislykket forsøk i Minecrafttråden. På serveren min er det enomrt med slimes. Ekempelvis har jeg et stort flatt rom, noen blokker over lava og omtrent vær gang jeg går ned er det en eller to slimes der.

 

Kjører Bukkit, om ikke nyeste er det en av de siste recommended builds. HAr også noen plugins, kan det være de eller er dette riktig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...