danno_O Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Her er en PC jeg satt sammen istad. Det begynner å bli en del år siden jeg bygget en PC nå og jeg lurer derfor på om det er noe jeg har glemt? Kan dere også se om dette er en PC som det går an å ha noen år? Hvis noen har en bedre skjerm (må være 24") til omtrent samme pris tar jeg gjerne imot forslag. Takker for all hjelp. Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) Bytt i7 prosessoren med Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500k den er mye bedre og billigere. i7 prosessorene generelt er ikke verdt pengene. Men da må du ha LGA 1155 socket som ikke er til salgs for øyeblikket på grunn av en liten feil, men er sikkert mulig for deg også å få et fra komplett om du spør eller kjøper det et annet sted. Da kan du også skifte til 8GB RAM istedenfor også. Du trenger ikke 12GB RAM, du får i realiteten ikke bruk for mer enn 4-6GB RAM. Endret 7. februar 2011 av Heradon Lenke til kommentar
danno_O Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 Bytt i7 prosessoren med Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500k den er mye bedre og billigere. i7 prosessorene generelt er ikke verdt pengene. Men da må du ha LGA 1155 socket som ikke er til salgs for øyeblikket på grunn av en liten feil, men er sikkert mulig for deg også å få et fra komplett om du spør eller kjøper det et annet sted. Ok. Hva er den store forskjellen mellom i5 og i7? Takk for svaret Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Bytt i7 prosessoren med Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500k den er mye bedre og billigere. i7 prosessorene generelt er ikke verdt pengene. Men da må du ha LGA 1155 socket som ikke er til salgs for øyeblikket på grunn av en liten feil, men er sikkert mulig for deg også å få et fra komplett om du spør eller kjøper det et annet sted. Ok. Hva er den store forskjellen mellom i5 og i7? Takk for svaret Sammenligner du i5 2500k og i7 2600k som er de to beste prosessorene. Forskjellen er minimal, du zipper sikkert filer noen nanosekunder fortere med i7 2600k enn i5 2500k. Jeg hadde ikke betalt 1000kr mer for det, da man ikke vil merke noe forskjell under gaming. Lenke til kommentar
Philophobe Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) Bytt i7 prosessoren med Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500k den er mye bedre og billigere. I teorien et bra råd, men du får jo ikke tak i hovedkort til sandy bridge på månedsvis nå etter intels lille chipset-fadese... Edit: @op 2500k passer kun i hovedkort med socket 1155 Endret 7. februar 2011 av Philophobe Lenke til kommentar
danno_O Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) Sammenligner du i5 2500k og i7 2600k som er de to beste prosessorene. Forskjellen er minimal, du zipper sikkert filer noen nanosekunder fortere med i7 2600k enn i5 2500k. Jeg hadde ikke betalt 1000kr mer for det, da man ikke vil merke noe forskjell under gaming. Ok. Tror du den kan vare noen år sånn den blir seende ut da? Edit: Så at det var feil socket nå. Er det hovedkortet som mangler da? Når kommer de til å komme tilbake da? Endret 7. februar 2011 av danno_O Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Du kan ikke ha det hovedkortet du har nå på grunn av feil socket. Uansett bytt RAM'n til denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597381 Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) Sammenligner du i5 2500k og i7 2600k som er de to beste prosessorene. Forskjellen er minimal, du zipper sikkert filer noen nanosekunder fortere med i7 2600k enn i5 2500k. Jeg hadde ikke betalt 1000kr mer for det, da man ikke vil merke noe forskjell under gaming. Ok. Tror du den kan vare noen år sånn den blir seende ut da? Edit: Så at det var feil socket nå. Er det hovedkortet som mangler da? Når kommer de til å komme tilbake da? Kommer sent i Februar eller tidlig April tenker jeg. Det er ikke umulig å ringe komplett og spørre etter dem eller kjøpe det fra en annen leverandør. Siden det er en defekt på hovedkortet LGA 1155 som er ute nå, får du RMA garanti. Som betyr at du får pengene igjen eller byttet til et som ikke er defekt senere Endret 7. februar 2011 av Heradon Lenke til kommentar
danno_O Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) Du kan ikke ha det hovedkortet du har nå på grunn av feil socket. Uansett bytt RAM'n til denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597381 Sånn da? Og så venter jeg på at det kommer tilbake hovedkort med den socket'en? Endret 7. februar 2011 av danno_O Lenke til kommentar
fflex Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) EDIT: jeg blingsa. Spesiell grunn til at du vurderer H50 som CPU kjøler? Har du planer om å overklokke noe særlig? Støyfanatiker? Kunne vurdert å droppe den i første omgang kanskje, og heller lagt mer penger i grafikkortet - feks et GTX 570 / HD6970. Endret 7. februar 2011 av fflex Lenke til kommentar
Philophobe Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Det funker, men ser ikke ut som socket-1155 blir tilgjengelig igjen før i april, og da kommer etter sigende amds nye bulldozer arkitektur også så jeg ville sett det litt an. Ingen vits å kjøpe en haug med deler du ikke kan bruke ennå i alle fall Lenke til kommentar
danno_O Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 Western Digital Green er uegenet som OS-disk, den blir for treg rett og slett. Ville vurdert å enten ha den som en lagringsdisk, og da hatt en SSD til OS. Eller rett og slett byttet den fra Green series til Black. Spesiell grunn til at du vurderer H50 som CPU kjøler? Har du planer om å overklokke noe særlig? Støyfanatiker? Kunne vurdert å droppe den i første omgang for å skaffe deg en en ordentlig SSD disk, eller lagt mer penger i grafikkortet - feks et GTX 570 / HD6970. Sånn da? Jeg tenker det kortet holder foreløpig, og det går vel sikkert an å kjøpe et til om nødvendig. Har ingen planer om å overklokke. Vil egentlig bare ha en litt stille PC som det går an å spille på. Tror du det er dumt å ha den CPUkjøleren? Det funker, men ser ikke ut som socket-1155 blir tilgjengelig igjen før i april, og da kommer etter sigende amds nye bulldozer arkitektur også så jeg ville sett det litt an. Ingen vits å kjøpe en haug med deler du ikke kan bruke ennå i alle fall Nei, sikkert ikke dumt å vente hvis det likevel kan komme nye og bedre ting i april. Merker jeg har falt helt ut av alt som heter socket'er. Henger ikke helt med lenger Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Western Digital Green er uegenet som OS-disk, den blir for treg rett og slett. Ville vurdert å enten ha den som en lagringsdisk, og da hatt en SSD til OS. Eller rett og slett byttet den fra Green series til Black. Spesiell grunn til at du vurderer H50 som CPU kjøler? Har du planer om å overklokke noe særlig? Støyfanatiker? Kunne vurdert å droppe den i første omgang for å skaffe deg en en ordentlig SSD disk, eller lagt mer penger i grafikkortet - feks et GTX 570 / HD6970. Sånn da? Jeg tenker det kortet holder foreløpig, og det går vel sikkert an å kjøpe et til om nødvendig. Har ingen planer om å overklokke. Vil egentlig bare ha en litt stille PC som det går an å spille på. Tror du det er dumt å ha den CPUkjøleren? Det funker, men ser ikke ut som socket-1155 blir tilgjengelig igjen før i april, og da kommer etter sigende amds nye bulldozer arkitektur også så jeg ville sett det litt an. Ingen vits å kjøpe en haug med deler du ikke kan bruke ennå i alle fall Nei, sikkert ikke dumt å vente hvis det likevel kan komme nye og bedre ting i april. Merker jeg har falt helt ut av alt som heter socket'er. Henger ikke helt med lenger Det kommer hele tiden bedre utstyr sånn vil det alltid være LGA 1155 som også kalles for Sandy Bridge kan senere oppgraderes til Ivy bridge som er enda bedre igjen, men denne teknologien kommer ikke før i 3 kvartal om man skal tro ryktene. Ja, som Phil sier drop Green Caviar hdd. Faktisk burde du gå for 2 HDD Denne burde du ha OS på SSD disken. Da vil Windows loade på noen få sekunder. Her er det plass til favoritt spil også. Spill vil loade maps fortere, og du vil få bedre FPS. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601325 Denne kan brukes for lagring av film osv. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491821 Endret 8. februar 2011 av Heradon Lenke til kommentar
danno_O Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Det kommer hele tiden bedre utstyr sånn vil det alltid være LGA 1155 som også kalles for Sandy Bridge kan senere oppgraderes til Ivy bridge som er enda bedre igjen, men denne teknologien før i 3 kvartal tenker jeg. Ja, som Phil sier drop Green Caviar hdd. Faktisk burde du gå for 2 HDD Denne burde du ha OS på SSD disken. Da vil Windows loade på noen få sekunder. Her er det plass til favoritt spil også. Spill vil loade maps fortere, og du vil få bedre FPS. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601325 Denne kan brukes for lagring av film osv. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491821 Ok, fiksa litt igjen nå. Tenker hele CPU/Hovedkort-delen må tas på nytt i mars/april da pengene faktisk ikke triller inn før da. Endret 8. februar 2011 av danno_O Lenke til kommentar
IskaldCola Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Hva er poenget med å anbefale to små disker i stedet for en stor Green disk? Green-disken vil være mye mer stillegående og sannsynligvis ikke spesielt mye tregere pga større plass => data ligger lagret tettere på platene. Min 2TB WD Green står hastighetsmessig ikke noe tilbake for WD 640GB 7200rpm som jeg også har i maskinen. Ellers er nok dette den raskeste SSD'en i prisklassen rundt 2000,-. Spesielt hvis trådstarter kjøper et HK med et bra SATA 6Gb/s chipset (ikke marvell, jmicron osv) Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Ser bra ut det der nå. Jeg tror faktisk Radeon 6950 som du har valgt, lett kan oppgraderes til Radeon 6970. Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Hva er poenget med å anbefale to små disker i stedet for en stor Green disk? Green-disken vil være mye mer stillegående og sannsynligvis ikke spesielt mye tregere pga større plass => data ligger lagret tettere på platene. Min 2TB WD Green står hastighetsmessig ikke noe tilbake for WD 640GB 7200rpm som jeg også har i maskinen. Ellers er nok dette den raskeste SSD'en i prisklassen rundt 2000,-. Spesielt hvis trådstarter kjøper et HK med et bra SATA 6Gb/s chipset (ikke marvell, jmicron osv) Vel med SSD starter OS og programmer langt fortere. Du slepper den ventingen som ofte MAC brukere pleier på prakke ned på oss som bruker Windows. Den SSD disken jeg henviste til har langt bedre skriverhastighet. 500GB er bare halvparten så stort som 1TB så den er jo forsåvidt ikke liten diskplass. Green er faktisk en del tregere. Black er det som er å foretrekke, men om du skal bare lagre en masse film kan man jo forsåvidt bruke Green for plassens skyld. Endret 8. februar 2011 av Heradon Lenke til kommentar
danno_O Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 Ser bra ut det der nå. Jeg tror faktisk Radeon 6950 som du har valgt, lett kan oppgraderes til Radeon 6970. Slik! Also: 2000 poster! Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Ser bra ut det der nå. Jeg tror faktisk Radeon 6950 som du har valgt, lett kan oppgraderes til Radeon 6970. Slik! Also: 2000 poster! Gratz Vel ja, tenkte egentlig at du kunne kjøpe 6950 og så oppgradere den ved å flashe bios manuelt. Det er nok lurt å kjøpe 6970 da du slepper risken med å flashe biosen og høy temperatur Lenke til kommentar
IskaldCola Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Joda, men to av de diskene koster like mye som en Green på 2TB, så det er heller den du må sammenligne med i såfall. Green 2TB ligger på 80-110 MB/s ved kopiering av store filer, og det er jo ikke direkte tregt. Det eneste minuset er at de raskt går i sleep/strømsparingsmodus, slik at du av og til må vente litt på at den skal spinne opp igjen. Det er en av grunnene til at den ikke er anbefalt som OS-disk. En 7200 på samme størrelse vil jo være raskere, men koster litt mer samt bråker mer. Eneste grunnen jeg ser for å kjøpe to disker må være for å bruke en som backup i tilfelle havari eller bruke de i RAID. C300 og Sandforce-baserte SSD'er (som Corsair F120 som du anbefalte) er de raskeste man får i den prisklassen i dag. C300 raskere på random og seq. lesing, mens F120 er raskere på sekvensiell skriving. Ellers er det mye det samme. Jeg ville bare lufte et alternativ for TS. Edit: Skal sies at maskinen ser veldig bra ut, ikke noen punkter å pirke på der. Som Heradon sier så går det ann å kjøpe HD6950 og låse opp shaderne til samme antall som HD6970, men det tryggeste er vel å kjøpe en 6970 mtp. varme/stabilitet. Endret 8. februar 2011 av iskaldcola Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå