Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skole på lørdager? Elevenes rettigheter

Anbefalte innlegg

Heisann! Har kommet opp i en situasjon som jeg mener er veldig urettferdig for meg og andre elever i klassen.

Vi var så "heldige" at vi startet 3 dager senere etter sommerferien. Dette fordi skolen ikke var ferdig bygget på denne tiden.

Nå har vi fått beskjed om at disse tre dagene må vi jobbe tilbake på. Og dette på lørdager.

De snakker om at vi har krav på et bestemt antall timer i året. Men arbeidet som gjøres på lørdagene er helt irrelevante.

Den ene lørdagen er det snakk om å bistå med hjelp under UKM (UKM holdes på skolen)

Her er det snakk om alt fra å ordne med lys til å lage pølser.

En annen lørdag er det en happening som skjer med regi fra skolen, der hele befolkningen i kommunen er invitert til diverse konkurranser, underholdning osv. Her vil vi hjelpe unger med ansiktsmaling og lage pølser.

I fjor hadde vi også denne "happeningen". Da fikk vi en fri dag fra skolen mot at vi jobbet på denne lørdagen (frivillig om man ville ha fri eller jobbe)

Jeg lurer egentlig på om det er noe regler for dette. Når vi har fått "fri" fra skolen der grunnen til fridagene ligger er skolens ansvar.

Jeg hadde forstått det hvis vi hadde blitt enige. Men da vi ikke fikk noe valg til å velge å være på skolen eller ha "fri".

Er vi pålagt å bruke tre lørdager på å selge pølser? Fordi skolen ikke var klart når den skulle, slik at vi fikk noen "fri" dager?

Sorry for skriveleifer, skylder på dysleksien.

Takk for alle svar.

Endret av JiGGe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hørtes nå litt pussig ut. Du kan ikke få fravær i f.eks. norsk hvis det aldri var noen norsktime...

Off-topic: Jeg hadde aldri dratt på skole på en lørdag med mindre det var i forbindelse med høyere utdanning.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Dere blir "tvunget" til å være på skolen, for å "jobbe inn" tapt læretid? Og denne tiden dere tar igjen har dere ikke faglig undervisning? Si at du gjerne møter opp, så sitter du på klasserommet og gjør lekser. Litt repetisjon har du alltid godt av. :)

Hvis dere møter opp flere kan dere jo også spleise på pizza som dere koser dere med som en pause underveis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...