Gå til innhold

Utleie av mange leiligheter


HoZZy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vær oppmerksom på at når du leier ut mer enn 4 enheter regnes det som næringsinntekt, ikke kapitalinntekt. Er du gift tror jeg du kan ha 8.

 

Slik jeg har forstått næringsinntektbiten, dette er meget mulig jeg har forstått feil og vil gjerne ha rettelser om noen vet bedre:

 

Du får et fradrag i bunnen på kapitalinntekter som skattes 28%. Resten vil bli skattet som personinntekt, altså komme på toppen av din vanlige lønn.

 

Som sagt, har en mistanke om at sannheten er mer nyansert enn det jeg skriver her, så man må gjerne rette på meg.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått næringsinntektbiten, dette er meget mulig jeg har forstått feil og vil gjerne ha rettelser om noen vet bedre:

 

Du får et fradrag i bunnen på kapitalinntekter som skattes 28%. Resten vil bli skattet som personinntekt, altså komme på toppen av din vanlige lønn.

Det er noenlunde riktig forklart. All næringsinntekt (dvs leieinntekter minus driftsutgifter og avskrivning) beskattes med 28%, i tillegg beregnes det en personinntekt (personinntekt=næringsinntekt minus et skjermingsfradrag, hvor dette fradraget er lik bokført verdi av driftsmidler ganget med en skjermingsrente, for tiden på 2,2%) som det svares trygdeavgift og toppskatt av.

Det du kaller "fradrag i bunnen" er altså skjermingsfradraget, som er 2,2% (for tiden) av verdien investert i driftsmidlene.

 

Eksempel: Leiligheter bokført til 10 millioner, årlig driftsoverskudd (næringsinntekt) 500.000.

-Skjermingsfradrag 10 mill x 2,2%=220.000.

-Næringsinntekt med 28% skatt: 500.000

-Personinntekt med 11% trygdeavgift: (500-220) =280.000. Kun personinntekten gir pensjonspoeng!

Ingen toppskatt siden personinntekten her er under toppskatt-grensa, men dette ses jo også i sammenheng med eventuelle andre lønnsinntekter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...