Gå til innhold

Lett tilgjengelig bekymringsknapp?

Anbefalte innlegg

Etter en del år som bruker på forumet har jeg sett det har vokst seg stort, og bredden av innlegg her har økt voldsomt, hvilket er utrolig positivt :-)

Samtidig med dette har jeg også sett at det i enkelte kategorier forekommer innlegg fra fortvilede mennesker som definivt trenger mer hjelp enn det både forumet og vi brukere kan bidra med, og noen ganger synes jeg det dreier seg om såpass graverende ting at forumet burde ha lett tilgjenglige "Bekymringsknapper" for både trådstarter og andre som finner meldingene så bekymringsfulle at det ikke holder med ordinære "Moderator" tilnærmelser og korreksjoner.

Nå vet jeg ikke hvordan forumledelsen håndterer varslinger om overgrep, psykisk terror, og andre ting som kan dukke opp. Det kan selvsagt hende at de har et system som takler slike saker allerede, men dette er i så fall lite offentlig kjent.

Når det er sagt har jeg selvsagt full tillit til at forumledelsen slår ned på problemer med de midler de har til rådighet.

Dessverre er ikke det alltid nok, og mennesker som har slike problemer som nevnt over, eller som f.eks. i Alvdal saken, stoler ikke på noen og har ingen å forholde seg til og er livredde...

Som norges største forum utfordrer jeg dere å finne en løsning hvor det vil være enkelt å rapportere slike saker til offentlige myndigheter og/eller hjelpeinnstanser som virkelig kan gjøre noe for vedkommende.

Kan for eksempel enkelte brukere fra seriøse innstanser som politi, helsevesen, private organiasjoiner etc. godkjennes av forumet og merkes på en slik måte at om de tar kontakt med en person som trenger hjelp, på PM eller i tråden, vet den som trenger hjelp at de er seriøse og at de kan kontaktes under full anonymitet?

Kan det legges opp en lett tilgjengelig "Bekymringsnapp" som sender en melding med en link til tråden til en døgnvakt i forumet som vurderer den og eventuelt sender den videre til rette instans mer eller mindre umiddelbart slik at den som trenger hjelp får en tilbakemelding om at det finnes noen som kan hjelpe og noen og snakke med hvis man trenger det?

Sparker ballen videre... Jeg synes det er viktig og jeg både kjenner til tilfeller personlig og har fått spørsmål fra andre forumbrukere som bryr seg om medmennesker her.

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Synes dette virker som et veldig godt forslag, men samtidig klarer jeg ikke å la være å tenke på konsekvensene av omfattende misbruk, eller trolling om du vil, av dette eventuelle varslingssystemet. :hmm:

Lenke til kommentar

Tenkte på det jeg også, men så lenge det går i gjennom forumet og det går klart frem at IP adressen til varsleren er logget og vil bli overlevert videre i fall misbruk tviler jeg på at det vil bli et stort problem... Forumet her har god snøring på brukerene sine og med en ekstra advarsel om hva misbruk kan innebære tror jeg de fleste vil betenke seg i forhold til "trolling"...

Det viktigste er uansett etter min mening at det finnes en kort vei til å varsle og en snarvei til hjelp om det virkelig trengs.

Forøvrig så er det jo ikke snakk om at man klikker en knapp og sekundet etter står noen på døren med en arrestordre, men å få noen med adekvat kompetanse til å ta en titt i linken og ta sine egne avgjørelser om hva som eventuelt måtte være nødvendig av tiltak.

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...