Januar333 Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) Bilde sier vel sitt Lurt på om det finnes noen bokser eller kontakter som gjør at det ser litt greit og pent ut, eller er det like greit med "sukkerbiter"? noe man ta hensyn til når man kobler dette sammen? Kan også nevnes at kabelen ifra telenettet har følgnede "tråder\ledninger", hvit, oransj, gul, blå, grå og mange røde Så lenge at det ikke er mulig å ødelgge noe så vil jeg prøve dette selv Endret 7. februar 2011 av freddy85 Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) Siden at det er så mange røde vil det si at jeg f.eks kobler 3 par på hver og enkel av de kontakte.. alltså bruka alle 6 ledningene i hver kontakt? Endret 7. februar 2011 av freddy85 Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Grunnen til at du har så mange røde er fordi du har en 10-parskabel, og den ene tråden i hvert par er rød. Anbefaler at du lar dette utføres av fagfolk. Det offentlige telenettet er spenningsbelagt med en driftsspenning på rundt 40-50 Volt. Kan vel også si at denne 10-parskabelen er teleoperatørs eiendom (mest sannsynlig Telenor), og skal bare røres av Telenor, eller personer som jobber på oppdrag fra Telenor (Relacom, Eltel, Sønnico). Teleoperatørs ansvar strekker seg til og med første telefonkontakt i boligen. Dvs at hvis du skal mekke noe selv, skal det gjøres etter dette punktet. Men som sagt, overlat dette til fagfolk, da det ikke virker som at du veit hva du driver med, og kan ende opp med å lage mer trøbbel enn nytte. 1 Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) Hei, ja jeg har funnet ut at det er en rød i hvert par. Var det jeg trudde først å, men ble litt i tvil ette å ha lest på div sider jeg googlet opp og de forskjellig farge kombinasjonene som sikkert heller blir brukt innad i huset enn kabelen ifra telenettet. Hvis jeg f.eks tar par 1 blå\rød og putter de i de midterste pinnene i en rj11(3 og 4) for så å skjøte den på den ene ledningen som går opp til annen etasje, er det da noe risiko? editer denne posten også, Du sier at det går 50v gjennom de ledningen, ser at isolasjoene er fjernet på samtlige ledninger(ikke jeg som har gjort), er det da fare for noe kortslutning? Dessuten med tanke på hvor tynne\spinkelig og lange de er så kan det vel neppe være snakk om noe styrke. uansett kommer til å følge rådet ditt så dråpper hele greia Endret 8. februar 2011 av freddy85 Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Svaret er: Krone/LSA Plint. Har du lest deg frem til hva som er Par1, Par2 osv. ? Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 Nei, vet ikke par rekkefølgen på den spesefikke kablen.. har ikke peil om rekkefølgen er viktig engang. dog så er det mulig at par1 - rød\blå par2 - rød\oransj Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Kan være litt viktig å vite hvilke tråder som har hvilke par, og hvilke par som er aktive, slik at du vet hvilke tråder som må kobles videre til dine 2 interne tlf. linjer Edit: Du kan lese litt her: http://web2.gyldendal.no/elektro/old/docs/filer160407/kapittel_2_LR.pdf Fargekoder: http://www.draka.no/draka/Countries/Draka_Norway/Languages/Norsk/Navigation/Produkter/Teknisk_info/fargekoder_svakstromskabler146200.pdf Endret 8. februar 2011 av BearCat Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 Var jo kjempe bra skrivi de pdf fila Kan ikke se at det er noe spenning i noen av para egentlig, Uansett mulig jeg fikser en montør Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå