Gå til innhold

sport og idretter i vikingetiden?

THETHINKER

Anbefalte innlegg

lurer på om noen vet hvor mange og hvilke typer idretter som vikingene holdt på med i vikingetiden. jeg leser i "kongesagaen av snorre" og der blir det ofte nevnt forskjellige folk som var den beste eller den fremste i sport og idretter men det står ikke hva de forskjellige sportene og idrettene er det eneste jeg har lest er at øksekasting, spydkasting og bryting ble regnet som idretter og lurer på om noen vet om flere og gjerne hvor du/dere har funnet det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lurer på om noen vet hvor mange og hvilke typer idretter som vikingene holdt på med i vikingetiden. jeg leser i "kongesagaen av snorre" og der blir det ofte nevnt forskjellige folk som var den beste eller den fremste i sport og idretter men det står ikke hva de forskjellige sportene og idrettene er det eneste jeg har lest er at øksekasting, spydkasting og bryting ble regnet som idretter og lurer på om noen vet om flere og gjerne hvor du/dere har funnet det.

Har lest også at de drev med en type ball sport som var ganske voldelig, men har ikke funnet ut noe navn på den. (med voldelig mener jeg at noen av deltagerne døde)

Lenke til kommentar

Har lest også at de drev med en type ball sport som var ganske voldelig, men har ikke funnet ut noe navn på den. (med voldelig mener jeg at noen av deltagerne døde)

Du tenker nok på knattleikr, som betyr ballspill.

How the game was played

Today no one knows the game's exact rules but there is some information.[1]

We know that:

Players were divided into teams.

A hard ball was hit by a stick.

The players could also use their hands.

Body contact was allowed in the fight for the ball where the strongest had the best chance to win.

It was a spectator game, with tournaments drawing huge crowds from all over Iceland.

Intimidation was a vital ingredient, several wars of words have been recorded in the old sagas.

The game demanded so much time that it was played from morning to night.

There was a captain on each team.

There were penalties and a penalty box.

It is conjectured by some that:

The playing field was lined, usually played on a flat ice‐covered surface. (Though bumpy land‐based ice, svell, is mentioned too.)

The Vikings may have used tar and sand under the soles of their boots for traction.

http://en.wikipedia.org/wiki/Knattleikr

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...