linnka Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Hei jeg har et spørsmål ang dimensjonering av en kurs. Kurs 1: Består av: Lys 230V 3,83A 60W Dobbel stikkontakt 230V 16A 3680W Ringeanlegg 8V 0,53A 15W Totalt 20,36A 3755W Isolasjonsmateriale PVC Ledermateriale Cu Ref inst. met. A1 Antall strømførende ledere 2 korreksjonsfaktor Temperatur (30oC) = 1,00 korreksjonsfaktor Nærføring = 1,00 Ib = 3,83A+16A+0,53A = 20,36A Hva gjør jeg feil her? Hvordan finner jeg belastningsstrømmen i denne kursen? Skal jeg ikke ta med stikkontakten siden den ikke har en fast last? In = 16A Har valgt 16A sikring pga. ?? Iz = Iz(avlest)*Kt*Kn = 19,5*1,0*1,0 = 19,5A Har valgt 2,5mm2 kabel pga. ved referanseinstalasjonsmetode A1, har denne kabelen en strømføringsevne på 19,5A noe som etter korreksjonsfaktorene er trekt passer til størrelsen på vernet og forbruket. Ib ≤ In ≤ Iz 20,36A ≤ 16A ≤ 19,5A Ib = 3,83A+16A+0,53A = 20,36A Hva gjør jeg feil her? Hvordan finner jeg belastningsstrømmen i denne kursen? Skal jeg ikke ta med stikkontakten siden den ikke har en fast last? Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) Tror ikke denne passer inn i dette forumet. Prøv å få den flyttet til elektronikk forumet. https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=339 For øvrig så er stikkontakter ingen fast last. Man kan plugge i hva som helst av belastninger i en stikkontakt. Men i stikkontakt kurser så er det maks belastning og kortslutningsstrøm til kablene som forsyner stikkontakten(e), som er dimensjonerende for sikringen. Pga at man kan koble til en hvilken som helst last. Også en som ville gitt et større strømtrekk enn kablen ville tåle. Derfor må sikringen løse ut, hvis det blir koblet til en for stor last. Vanlige stikkontakter er godkjent for maks 16A belastning gjennom kontakten. Så da må kursen dimensjoneres for maks 16a. En veldig bra tråd om dimensjonering fant jeg ved et søk i forumet. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1039525&st=0&p=12476858&fromsearch=1entry12476858 Endret 7. februar 2011 av Arteju Lenke til kommentar
linnka Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 Tusen takk for et godt svar. Forstår jeg deg riktig om det er best at i Ib≤In≤Iz for en slik kurs er det i grunn bedre jo likere In og Iz er for å få riktig utslag etter kabelens strømføringsevne? Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Ikke helt med på hva du mener? Ib MÅ VÆRE < In <Iz. Ellers er det ikke lovlig. Sagt På Godt Norsk Belastningen Ib må være mindre enn Sikringen In, som må være mindre enn kablens tåleevne Iz. Belastningen Ib bør være litt mindre enn kablens Tåleevne Iz. Særlig hvis det er snakk om kontinuerlig belastning. Det er et dårlig anlegg, og sliter unødvendig på kablen om man har en kontinuerlig belastning som ligger nær kablens tåleevne. På en 16A kurs er det vanlig med 2,5mm2 så sant minste kortslutningsstrøm, ik2p min, i siste punkt på kursen er høy nok til at vernet løser ut momentant ved kortslutning. Og det ikke er andre faktorer som trekker ned kablens strømføringsevne. Som feks omgivelses temperatur. Men alt må vurderes i tillegg. Selv om noe er lov. er det ikke nødvendigvis bra. Om man hadde en kurs med belastning 15A kontinuerlig 24t i døgnet. Og en kabel som i de gitte omgivelser tålte 16A. Så hadde det vært lovlig om alle andre krav også er tilfredsstilt. Men det hadde ikke vært en bra installasjon. Det hadde slitt unødig på kablen å alltid gå nær maks tåleevne. Derfor hadde det vørt fornuftig å gå opp et hakk i kvadrat. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Belastningen Ib må være mindre enn Sikringen In, som må være mindre enn kablens tåleevne Iz. Belastningen Ib bør være litt mindre enn kablens Tåleevne Iz. Det er et dårlig anlegg, og sliter unødvendig på kablen om man har en kontinuerlig belastning som ligger nær kablens tåleevne. Nå vet jeg fra før at du har peiling, men gikk det litt fort i svingene her? (mtp på Ib og In) =) Og det ikke er andre faktorer som trekker ned kablens strømføringsevne. Som feks omgivelses temperatur. En "ikke" som snek seg inn? =) Den kan jo både trekke opp og trekke ned strømføringsevnen. For å gi et praktisk eksempel på strømføringsevne og vern så kan du se på karakteristikken til dette vernet. http://download.hager.com/Hager.no/files_download/Bedienungsanleitungen/Auto.pdf Hvis du ser på den termiske utløsingen I2 så ser du at du kan belaste sikringen med godt over In i en gitt tidsperiode. Hadde du brukt en kabel med strømføringsevne (Iz) rett over In, så ville dette påført kabelen unødvendig slitasje - og mest sannsynelig gitt anlegget mindre levetid enn hva man opprinnelig kunne oppnådd. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Haha Staving og formulering er ikke alltid like lett når man er i dårlig form og ikke får sove Lenke til kommentar
V_B Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Haha Staving og formulering er ikke alltid like lett når man er i dårlig form og ikke får sove Ja, jeg var så sikker på at du viste bedre enn dette Fort gjort med litt skrivefeil. Lenke til kommentar
linnka Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 Dette var greit nok det :-) tusen takk for godt svar! Jeg lurer derimot på en annen ting. Hvordan bestemmer jeg hvilket Overspenningsvern jeg skal bruke på en installasjon? Jeg skal jobbe på et IT nett og OS skal beskytte stikkontakter brytere lys og en liten motor på et lite anlegg bestående av kun 3 sikringer. Lenke til kommentar
linnka Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 Her er forresten min foreløpige vurdering av OS, men jeg klarer ikke finne ut hvilke tall jeg skal se etter på OS, bare om det er nødvendig å ha eller ikke :S Overspenningsvern Risikovurdering for valg av OS: Sannsynlighet for at det oppstår atmosfæriske overspenninger eller koblingsoverspenninger ved å kartlegge for eksempel: forventet tordenværshyppighet Lav Foranliggende luftledningsnett Lav meteorologiske forhold Middels topografiske forhold (fjell, daler, sjøer) Nerme sjøen store belastningsvariasjoner Uvisst start og stopp av store motorer og andre induktive belastninger Ikke aktuelt Konsekvenser av eventuelle overspenninger ved for eksempel å vurdere: installasjonens karakter Lite anlegg & fordeling spenningsnivå og følsomhet for installert utstyr OK fare for liv og helse Lav ved normal drift verdi av installert utstyr Se Mat. Liste kostnader ved driftsstans som følge av overspenning Minimale I tillegg til dette vil jeg ta hensyn til at det anbefales sterkt å installere overspenningsvern i de aller fleste installasjoner [§25] (side 62 i montørhåndboka) Min konklusjon for å velge å bruke Overspenningsvern eller ikke vil bli å drøfte med kunden hva som er ønskelig med tanke på priser, samt henvise til anbefalinger og risikovurdering for OS. I dette prosjektet vil jeg velge at kunden ønsket å bruke Overspenningsvern. Valg av overspenningsvern: Side 63 i montørhåndboka viser en tabell over ønskelig beskyttelsesnivå ved forskjellige utstyrstyper. Jeg velger å bruke beskyttelses nivå III som er etter fordelingstavler, kabler, brytere, stikkontakter, motorer, fast tilkoblet lys og varmeutstyr. Dette overspenningsvernet har et beskyttelsesnivå på 4kV For IT-system skal overspenningsværnet være beregnet for en driftspenning som minst tilsvarer installasjonens driftspenning (230V) Velger et Overspenningsvern med beskyttelsesnivå: og tennspenning: Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Hei. Overspenningsvern er et sted hvor jeg er sørgelig uoppdatert. Vil anbefale deg å lage en post på elektronikk forumet. Ser ikke ut som noen moderatorer har tenkt å flytte denne tråden over der.. Mange fagfolk som sikkert fortsatt driver med bolig installasjon i elektronikk forumet. Er 10år siden jeg satt på skolebenken å drev med dokumentering av anlegg. Overspenningsvern var ikke veldig vanlig heller da. På steder som var lite utsatt husker jeg at vi kun installerte et "mellom" vern i sikringsskapet. Og gjerne et lokalt "finvern" til datamaskin ol ute i stikk kontakten Hva som er praksis nå, tør jeg ikke uttale meg om. Lenke til kommentar
linnka Skrevet 12. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2011 Hehe jeg fant søren ikke elektronikkforumet, men nå er fagprøven over og den gikk veldig så fint :-) Vil bare takke for alles engarsjemang, og spesielt til Vegpeg som delte sin forberedelse. Den har vært til stor hjelp Fikk 45 sider dokumentasjon på 2 lys 2 stikk 1 ringeanlegg og 1 motorstyring. Du kan si det sånn at til tross for at min læretid har vært bort i mot ubrukelig, har dette forumet og venner og kjente vært til utrolig stor hjelp Tusen takk Elektriker checkin out ;D Lenke til kommentar
V_B Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 Takk så mye. Bra å høre at folk får brukt for den! Men til det viktigste, gratulerer så mye med fagbrevet! Tenker at det var mange kilo som ble borte fra skuldrene dine nå. Lenke til kommentar
Blax Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 OS skal vel alle nye innstallasjoner ha? Står ikke det i nye NEK'n? Lenke til kommentar
linnka Skrevet 28. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2011 takk for det Vegpeg ;-) største lettelsen noen sinne :-) Blax ; jeg gikk forresten opp etter 2006 håndbøkene, så det står bare det som jeg har skrevet der omtrentlig, men kan godt være du har rett ang 2010 utgavene :-) Takk likevel! Lenke til kommentar
teedotgeee Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) berekne belastningsstrøm Ib kalkulator (3fas og 1/2fas: http://mundheim.com/php/form.php Endret 11. september 2011 av teedotgeee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå