Gå til innhold

Lukkede hodetelefoner til rundt 2000kr. Til musikk.


Erlendz

Anbefalte innlegg

Har hatt Sennheiser HD590 siden 2004. Er veldig fornøyd med de, men skulle gjerne hatt en mer lukket løsning. Er ganske håpløst å høre på musikk når samboeren ser TV noen meter unna. Har dessuten en jobb som gjør at jeg må jobbe mye foran PC-en på kveldstid. Lukkede hodetelefoner hadde gjort dette mye lettere både for meg og samboer. Leker derfor litt med tanken på å bytte ut mitt trofaste HD590 med noe nytt.

 

Det skal sies at jeg ikke betaler mye penger kun for å få lukkede hodetelefoner. Hvis jeg først skal bruke penger på dette vil jeg også ha bedre lyd. Nå vet ikke jeg hvor fort teknologien utvikler seg på denne fronten, men det har sikkert kommet noen nyheter de siste sju årene?

 

Jeg skal koble hodetelefonene rett i min 27” iMac. Dette er selvsagt ikke optimalt, men det har fungert strålende med mine HD590. Eventuelt har jeg en gammel forsterker stående.

 

Skal bruke hodetelefonene til musikk. Jeg hører på metal, post rock, prog rock og klassisk. Stort sett fra mp3-format.

 

Hadde i utgangspunktet sett for meg en pris på rundt 2000kr. Kan godt betale mer hvis det vil gi en bedre lydopplevelsen til mitt bruk.

 

Får jeg en bedre lydopplevelse fra iMac-en min enn den jeg har med HD590? Hvis ja, hvilke hodetelefoner bør jeg kjøpe?

 

Takk!

 

Edit: Er DENON AH-D2000 et godt valg?

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I stedet for Beyerdynamic DT770Pro som mange på forumet anbefaler, bør du se på Audio-Technica ATH-M50. Koster nesten det samme som DT770Pro men er lydmessig i en annen klasse.

M50 ble kåret til årets hodetelefon av L&B og fikk selvfølgelig en god test.

 

Denon AH-D2000 er lukkede men isolerer lite og lekker mye lyd ut. I tillegg koster dem godt over 2000 som trådstarter oppgir som budsjett.

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Hvis vi glemmer budsjettet, er Denon AH-D2000 et godt kjøp? At de lekker lyd ut gjør ikke noe, men hvor godt isolerer de lyd utenfra i forhold til åpne hodetelefoner som mine HD590? Hvordan er eventuelt AH-D5000 i forhold? Da både i forhold til lyd og isolasjon. Forelsket meg litt da jeg var innom hifiklubbens nettside i går kveld.

Endret av qweac
Lenke til kommentar

AH-D2000 er et veldig god kjøp. Bedre lyd for rundt 3000 får man ikke (i Norge).

D5000 og D7000 er ennå bedre, men for meg var ikke forskjellen i lyd stor nok for å forsvare prisdifferansen.

 

Men D2000/D5000/D7000 isolerer lite og lekker mye lyd (nesten som en åpen konstruksjon). Jeg kan lett høre hva fruen ser på TV der jeg sitter ca. 3 meter fra. Må ha musikken ganske høyt for å overdøve, noe som da blir bemerket... Med DT770Pro eller M50 hører jeg ikke TVn eller fruen :)

Lenke til kommentar

Det var litt nedtur å høre, bar1. Er det AH-D2000 du har? Ifølge headphonereviews.org har ATH-M50 isolasjon på 10DB og AH-D5000 har 12DB. Dette er kanskje noe helt annet? Jeg har ikke peiling på sånt.

 

Noen andre hodesett som har lydkvaliteten til AH-D2000, kan kjøres rett på iMac-en og som har bedre isolasjon?

Lenke til kommentar

Det var litt nedtur å høre, bar1. Er det AH-D2000 du har? Ifølge headphonereviews.org har ATH-M50 isolasjon på 10DB og AH-D5000 har 12DB. Dette er kanskje noe helt annet? Jeg har ikke peiling på sånt.

 

Noen andre hodesett som har lydkvaliteten til AH-D2000, kan kjøres rett på iMac-en og som har bedre isolasjon?

Ja, har D2000, DT990Premium, DT770Pro 80 og 250, ATH-M50 (rett og krøll) og diverse Sony. Har et lite lydstudio.

De jeg bruker hjemme er D2000 og M50. Hvis TVn står på eller annen "støy" tar jeg alltid M50.

 

Grafen fra HeadRoom viser at DT770Pro isolerer bedre enn M50 som igjen er bedre enn D5000. Er mer enn 10dB forskjell ved enkelte frekvenser...

 

http://graphs.headphone.com/graphCompare.php?graphType=6&graphID[]=2231&graphID[]=1683&graphID[]=1473

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...