Gå til innhold

Surround, noen som har erfaring?


Anbefalte innlegg

Litt offtopic, men jeg prøver.....trenger sårt noen anbefalinger. Jeg skal ha meg surround i stua. Budsjett 15000 kr. (komplett dvd, forsterker og høyttalere.)

 

Jeg har kikket litt på Hifiklubben.no og funnet interessante ting der. Noen som har erfaring med Celestion Soundstyle AVP305 høyttalersystem? Jeg vil ha god lyd samt design. Tenkte å kombinere dette med NAD L70 DVD/CD-receiver.

 

Veldig takknemlig for tips av dere som sitter med gode erfaringer innen hifi her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dette tilfellet er det best at du stoler på deg selv, stol på ørene dine. Gå inn til en hi-fi butikk og la de sette opp et anlegg etter ditt budsjett. Test flere høyttalere og forsterkere, de pleier å være så kjekke at du virkelig får hørt hva som passer deg. Bare du kan avgjør hva som er godt nok for deg ;)

Slik gjorde jeg det, det tok litt tid... Men de på butikken var meget hjelpsomme, og jeg klarte å sette sammen et anlegg etter hvert. Jeg fikk god rabatt etter de hadde satt det opp. Sjekk om du og klarer å få rabatt.

Lenke til kommentar

har en NAD C370 forsterker (2x125w 8Ohm) den låter veldig bra den, spiller litt gitar og har en Marshall avt2000 eller hva den nå het, den har 2x12" Celestion høyttalere, veldig bra lyd av dem også, gå på hifiklubben og få dem til å finne fram et oppsett etter ditt budsjett, så ber du om å få høre på det.

Lenke til kommentar

Du får nok anbefalt noe bra i butikken. Denon, Nad, B&W, Dali for eksempel.

Men jeg har litt erfaring med celestion, men ikke hifi-høyttalere. Har et sett PA-høyttalere fra celestion. De er veldig billige, og dermed også veldig dårlige. Dårlig konstruksjon og dårlig lyd osv. I tillegg ble diskantene sprengt, og det har tatt fire måneder, men jeg har enda ikke fått nye. Nå er det ikke HIFI-klubben jeg har kjøpt de hos, eller kjøper deler til, men jeg ville holdt meg unna det merket. Mulig at HIFI-produktene er bedre og kortere leveringstid på deler, men jeg tar ikke den sjansen! :)

 

Ellers råder jeg deg til å tråle bruktmarkedet etter f.eks. Denon 3801,3802,2802 o.l. Og er du ute etter god lyd, ville jeg vurdert å legge mer penger i anlegget, for eksempel ved å først kjøre stereo, og kjøpe flere høyttalere etter hvert når du får råd. På den måten kan du kjøpe en rå forsterker og noen rå høyttalere nå. Og jeg synes BRA stereo lyd (også ved film) er bedre enn et middels surround-anlegg. Det er helt utrolig hvor kult et bra stereo-anlegg kan låte på film, så lenge høyttalerene er bra plassert. Man får faktisk inntrykk av at lyder kommer bakfra også med 2 høyttalere... Uansett, det var mine tips..

Lykke til, og du blir nok fornøyd med et anlegg til 15000 uansett. Husk det er mange penger å spare på å kjøpe brukt!

Lenke til kommentar

Celestion Soundstyle AVP305 er nærmest udugelig som høyttaler i en hjemmekino. De har prioritert en bestemt kundegruppe, nemlig de som setter design foran lydkvalitet (og ikke minst kvantitet). Høyttalerne funker helt greit på rolig musikk, enkel pop, ballader, visesang, jazztrio ol.

 

Til 15000 kr er det litt vanskelig å få 5/6 høyttalere, forsterker og dvd med bra design OG god lyd. Du må nok enten velge halvgrei lyd og greit design, eller halvgreit design og grei lyd. Eventuelt bra lyd og råttent design.

 

Hvor stort er rommet det skal brukes i?

Lenke til kommentar

Jeg kommer sikker til å få tyn for dette tipset.. :lol:

 

www.pcutstyr.no :

 

Fronthøyttalere: Eltax Monitor III 968,-

Bakhøyttalere: Eltax Monitor III 968,-

Senterhøyttaler: Eltax Monitor Center 633,-

DVD-spiller: JVC DVD-spiller XV-NA77 2746,-

 

Front og bak-pris er per par

 

www.hifiklubben.no :

 

Subwoofer: B&W ASW600 aktiv subwoofer 4998,-

Forsterker: Denon AVR-1803 4498,-

 

 

Totalsum(uten frakt): 14811,-

 

Har selv samme denonforsterker og monitor III til fronthøyttalere. For prisen får du *veldig* mye for pengene, hvis du velger monitor III. Eltax senteren har også fått god kritikk, når den har blitt testet i sammeneng med test av Eltax-monitor høyttalerpakke. Subwooferen valgte jeg fordi jeg liker lyden til B&W-sine høyttalere, og den tilbyr både dypbass og trøkk. DVD-spilleren valgte jeg ut av pris og støttede formater(DVD-Audio,SVCD/VCD,MP3 og JPEG), samt at det var JVC, som iallefall i "gamle" dager var et kvalitetsmerke.

 

Du kan ta dette tipset med en klype salt. Men for ~15000 tror jeg det skal godt gjøres å få et mer komplett system uten å kjøpe brukt.

 

Bring on the flaming.. :wink:

Lenke til kommentar

Hi-Fi-Centeret har sommersalg, og har mange gode alternativer til det Hifi Klubben har å by på.

 

Et tilbud finner du her

Sammen med denne DVD spillern vil nok dette låte bra.

 

Ikke blakk deg på kabler til å begynne med, men oppgrader gjerne til f. eks Nordosts 2flat bak og 4flat foran. Proson har også signalkabler og en S-VHS kabel som vil utfylle dette anlegget bra.

 

Generelt sett vil jeg råde deg til å investere minst like mye i forsterkern som i høyttalerne.

 

En god forsterker og moderate høyttalere vil gi bedre lyd enn omvendt.

Forsterkern er jo tross alt "motoren" i anlegget.

 

Lykke til!

 

Surround er gøy :D

Lenke til kommentar

Veldig bra radix! :D Ikke så dumt det der. Men Eltax Monitor Centern er dårlig. Bedre å satse på 6x Eltax monitor III, men da får man litt plasseringsproblemer med senterhøyttalern. Hvis man først går for Denon synes jeg man skal velge Denon DVD-900. Et alternativ er å velge Denon AVR-1603 og DVD-1600, men da får man en Monitor til overs.

Lenke til kommentar

eg har gale settet frå hifiklubben, dei er eg veldig fornøgd med. Ikkje for dyre og leverer mykje lyd for pengane.

Skal du ha anlegg for både film og musikk så er ikkje dei eit dumt valg. Men kjøp ein skikkeleg sub. Gale subben er ikkje så veldig i forhald til resten av settet. Kjøp ein dali 12" sub :)

Lenke til kommentar

For guds skyld, kjøp brukt!! Da får du så sinnsykt mye mer for pengene. Og når du har et budjsett på 15k, så hold deg langt unna merker som Gale og B&W da dette er typisk Hi-end hifi lyd (B&W spes.).. Det kommer jo så klart ann på hva du prioriterer; SKIKKELIG boneshaking, napalm, blow-me-away kinolyd anlegg eller et anlegg som skal fortelle deg detaljene i lydbildet og levere det hele på en mer diskret, men overbevisende måte..

 

Kikk litt på Dali sine litt større høytalere og marantz forsterkere. Om ikke annet så kjøp vaffal sub'n brukt, siden det ikke er så vanskelig å få denne til å passe inn i oppsettet som resten av delene. Paradigm sine suber rister møkka av det meste.

 

Ta en tur innom: hifisentralen.no, audiophile.no og ikke minst avforum.no

Folka her tilhører eliten av hifi og hjemmekino folk i norge, samt at de er veldig hjelpsomme.

Lenke til kommentar

Sorry å si det men 15000 er nok noe lavt budskjett for et skapelig surround system. Men som flere her sier, ta deg en tur innom en Hi-Fi forhandler å bruk god tid til å høre på ulike muligheter. Snakke med flere forhandlere få deg noen kameratpriser, som du kan få de til å overgå hverandre. Jeg er meget godt fornøyd med servicen hos Hi-Fi klubben, men da bør du nok gå opp noen tusen kroner tenker jeg. Til surround bør du regne rundt 5-8 tusen på fronthøyttalere 1-2000 på center, 1500-3000 på bak og 10-15000 på forsterker og DVD spiller. Da har du en god løsning.

 

Men for all del, du kan finne mye som spiller grei nok lyd til 15 000. Om lydkvalitet ikke er det viktigeste så kan du nok klare deg. Men skal du ha lydkvalitet kommer nok fronthøyttalerene (om de skal spille hele spekteret), til å koste deg 10 store. Og da har du 5 store igjen til center, bak, forsterker og DVD spiller. Og det er jo noe lavt budsjett. Selvsagt kan du finne sånne minianlegg som spiller pent i små rom, men det ville ikke jeg lagt ut 15k på!

 

-Chief- blink.gif

Lenke til kommentar
Celestion Soundstyle AVP305 er nærmest udugelig som høyttaler i en hjemmekino. De har prioritert en bestemt kundegruppe, nemlig de som setter design foran lydkvalitet (og ikke minst kvantitet). Høyttalerne funker helt greit på rolig musikk, enkel pop, ballader, visesang, jazztrio ol.

 

Til 15000 kr er det litt vanskelig å få 5/6 høyttalere, forsterker og dvd med bra design OG god lyd. Du må nok enten velge halvgrei lyd og greit design, eller halvgreit design og grei lyd. Eventuelt bra lyd og råttent design.

 

Hvor stort er rommet det skal brukes i?

 

Rommet er omkring 30 m2, men tv kroken blir en del mindre. Jeg bor i rekkehus og kan IKKE spille så enormt høyt. Flere her ber meg kontakte f.eks Hifiklubben og det har jeg gjort. Dem kunne på det sterkeste anbefale Celestion Soundstyle AVP305 i den prisklassen.

 

Dem satte opp dette for meg:

 

Celestion Soundstyle AVP305 høyttalersystem 7998 kr

NAD T742 film- og musikkforsterker 4998 kr

NAD T512 DVD/CD-spiller 1998 kr

 

14994 kr

 

Selvfølgelig er dette et helt på tryne anlegg for dem som virkelig vil ha hjemmekino. Jeg er ingen guru på dette området. Jeg vil bare ha surround lyd på de 2 DVD filmene jeg ser i mnd. Og i tilegg spille en del musikk på moderat volum. Men selvfølgelig morsomt å ha noe man kan guffe opp skikkelig med. Så jeg ønsker meg mest mulig guffe i små høyttalere (har ikke plass til annet) for 15k

Lenke til kommentar

Hvis du ikke er ute etter å kjøpe brukt kan du jo bygge deg dine egne høyttalere. Da får du mye for pengene. Anbefaller Eltek Dynabel

 

DynaBel C11 er en passe stor høyttaler (minner om en senterhøyttaler), som kan benyttes hele veien rundt (gjerne med litt drahjelp fra en subwoofer). Har du litt erfaring med saging og liming, og ikke er redd for å lodde litt (ikke mye, men litt..) kan du få mye bra her.

 

DynaBel C11:

2x5" bass/mellomtone

1" diskant

8 ohm, følsomhet 88 dB

Frekvensgang 55-24000 Hz

Kit uten kabinett, 1.398 kr/stk

 

dynaBel Phobos Subwoofer

12" element

250W forsterker

Kit uten kabinett, 2.490 kr

 

Phobos gir deg ikke den råeste dypbassen (bodde du ikke i rekkehus), men den spiller rent, og er kjapp - veldig bra på både film og musikk.

(Fikk "Best allround" i lyd og bilde når den ble testet mot ferdigsuber fra 6-8000 - og den var bedre enn flere av de faktisk!)

 

Ønsker du litt mer bunn, og noe strammere bass enn C11 kan S12 være et godt alternativ til fronthøyttalere. De benytter de samme elementene, og deler på samme frekvens, men går fra 40-24000Hz. Disse kommer til å flytte inn til meg i løpet av året :-)

 

DynaBel S12

2x5" bass/mellomtone

1" diskant

8 ohm, følsomhet 88 dB

Frekvensgang 55-24000 Hz

Kit uten kabinett, 2.898 kr/par

(2x C11 = 2.796 kr/par for sammeligning)

 

Disse høyttalerene (C11/S12) har fått mye skryt i "Audio" og "Lyd & bilde". Eneste negative kommentaren kom fra Lyd & Bilde, som mente at diskanten ikke var i samme klasse som resten av elementene - men da mente de at resten av elementene kunne tilhørt en prisklasse 4-5 ganger over det disse faktisk koster. Konklusjonen forøvrig var "Løp og kjøp", "Utrolig mye for pengene"mm. Har hørt høyttalerene nede på Eltek, og ble overbevist - skal som tidligere nevnt ha et par S12 til å begynne med.

 

Har ikke forslag til elektronikken, men det ser det ut som resten av postene har her.

 

System:

Front: S12 -2.898 kr

Senter: C11 -1.398 kr

Bak: C11 -2.796 kr

Sub: Phobos -2.498 kr

------------------------------------------

Sum: 9.590 kr + materialer

 

Blir nok litt lite med ca 5000 til forsterker/dvd - men du kan jo begynne med S12+Phobos (evt. C11 i center) og ta bakhøytalerene når du har råd.

 

 

Bor forresten i rekkehus selv, og sikler på akkurat dette oppsettet. Spiller rent og flott, uten noen iriterende "feil" i frekvensområdet, selv om du spiller lavt. Både musikk og film låter nydelig. Siden du bygger kabinettene selv, har du muligheten til å fleske til med litt flott finer (ikke kryssfiner, men tynn finer til å lime på - mye penere enn den laminaten som benytets) utenpå MDF platene. Litt lakk/beis i tillegg - og du har garantert de flotteste høyttalerene i gata. Tenker de fleste blir litt imponert når du forteller at du lagde det selv.

Lenke til kommentar

Som noken sa, spørr etter rabatt... eg fikk 4.000 rabatt på front og center høytaler. + Gode priser på monster kabel.

 

Enda eg kun kjøpte 2 ting fikk eg masse i avslag... og det uten og spørre om det, men så sa han litt feil da... hehehe men han skulle stå for det han hadde sagt til meg. Dette var kjøp av Klipsch RF-3 høgtalere og RC-3 cenmter.

 

Bakhøgtalerene mine er ikkje så spreke enda... Men du kan jo bygge litt etter kvart. Ta f.eks forsterker og fronthøytaler først... ikkje vær så redd for prisen, du får som regel det du betaler for.

 

Eg kjøpte først forsterker, så front og center, og vis du kjøper deg bra fronthøgtalere, kan du klare deg uten center ei stund, og i allefall uten sub.

 

I går var det vel, eg skulle teste ein forsterker (2x100 watt rms (målt)) og satte den på mine RF-3 som har 2x8" (4 totalt) og det dura bra på. Mamma kom ned og sa eg fikk spele med vett! Alt rista vist oppe, men dette krever at du har ein straumsterk forsterker... med god straumforsyning. Kjenn på vekta på forsterkern. Er den tung, så har den feit trafo og god kjøleribbe. Du vil angre på eit dårlig forsterker.... og høgtalere...

Lenke til kommentar
Som noken sa, spørr etter rabatt... eg fikk 4.000 rabatt på front og center høytaler.  + Gode priser på monster kabel.

 

Enda eg kun kjøpte 2 ting fikk eg masse i avslag... og det uten og spørre om det, men så sa han litt feil da... hehehe men han skulle stå for det han hadde sagt til meg. Dette var kjøp av Klipsch RF-3 høgtalere og RC-3 cenmter.

 

At du fikk så mye rabatt er sannsynligvis fordi Klipsch holder på å lansere etterfølgeren. Jeg har hørt om folk som har fått Klipsch RF-3 mkII for under 8000kr-

Lenke til kommentar

At du fikk så mye rabatt er sannsynligvis fordi Klipsch holder på å lansere etterfølgeren. Jeg har hørt om folk som har fått Klipsch RF-3 mkII for under 8000kr-

 

Jau, men høgtalera er like bra for det.

Ja, til 8000 kr er de et kupp! Jeg har stor sans for Klipsch!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...