Populært innlegg Henrik C Skrevet 7. februar 2011 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) Et spørsmål som alltid er en gjenganger her på forumet er hvordan man kan handle fra en butikk som bare sender til USA eller andre land. Uheldigvis for oss som bor i Norge er det mange butikker som ikke velger å sende internasjonalt, og vi går dessverre glipp av gode priser og enda bedre valutakurser. For eksempel er det gunstig å handle fra USA, spesielt når det er salg der. Når dollaren i tillegg er svak blir det ikke akkurat dårligere priser. Som oftest kalles dette en proxy, og her kommer en forklaring på hva dette innebærer. Så hvordan får jeg sendt noe til Norge? Hvis nettbutikken ikke sender internasjonalt må man bruke en tredjepart som kan sende det videre til deg. Dette kan være alt fra en onkel i Amerika, en kusine i England, et firma som spesialiserer seg på dette eller en ukjent privatperson. Her vil jeg i hovedsak gå gjennom firmaer som gjør dette fra USA, men det er flere som kan benyttes for andre land også. En du kjenner Dersom du får en i familien eller en venn/venninne til å sende pakken videre er det som oftest billigst. Familie gjør dette gjerne gratis, eller tar i verste fall bare en liten symbolsk sum. Siden dette er fra en privatperson kan man i teorien få mottat pakken som en gave, og dermed ha en tollgrense på 1000 kroner. Familie er gjerne også villige til å skrive ned verdien på pakken for å unngå toll og moms. Koster gjerne ikke mer enn frakten fra USA til Norge Kan få pakken tilsendt som gave Kan få skrevet ned verdien og dermed unngå toll og moms Et firma Dette er et fint alternativ dersom du ønsker liten risiko og er villig til å betale litt ekstra for det. Det finnes flere firmaer som lar deg opprette en postboks i USA, og som så mottar pakken for deg og sender den videre. Det mest kjente firmaet er JetCarrier, men det finnes også firmaer som MyUS, Ship2Norway, ShipItTo med flere. Et søk på Google etter "Package Forwarding" gir deg mange resultater, men de fleste brukerne her har brukt JetCarrier og vært fornøyd. Gir deg god trygghet Dette er firmaer som spesialiserer seg på dette og har lang erfaring Garantert toll og moms En ukjent privatperson Dersom man ikke kjenner noen og ikke vil betale et fraktfirma for å gjøre dette, kan man benytte seg av en privatperson. Det finnes mange som driver med dette, og det er flere her på forumet som har brukt brukeren wax fra StyleForum. Undertegnede tar intet ansvar for denne brukeren og anbefaler naturligvis å undersøke selv. De fleste som gjør dette på fritiden vil gjerne ha litt for det, og noen tar betalt som en prosentandel av verdien på pakken, mens andre tar betalt en fast avgift. I tillegg kommer naturligvis frakt. Dette er privatpersoner du ikke kjenner, så vær forsiktig De fleste store moteforum i utlandet har en oversikt over brukere som tilbyr disse tjeneste. Se på StyleForum og Superfuture i første rekke, de vil i mange tilfeller dekke de fleste behovene. Hvis du betaler over PayPal, ikke bruk personal payment. Se under. Her har man også gode sjanser for å få tilsendt som gave og dermed slippe unna toll og moms. StyleForum sin proxytråd er et godt utgangspunkt, og før du bestemmer deg kan det lønne seg å søke på brukernavnet i både denne tråden, men også de to tilbakemeldingstrådene (1 og 2) for å se hva andre sier om dem. Noen viktige ting å huske på Dersom du får skrevet ned verdien og forsikrer pakken vil ikke forsikringen dekke mer enn verdien som står på pakken, så ha dette i bakhodet. Dersom du bruker en privatperson du ikke kjenner anbefales det at du betaler med PayPal, og IKKE personal payment. Dersom du bruker personal payment har du ingen sjanse til å få gjort noe med dette gjennom PayPal. Toll og moms er ikke vanskelig å regne ut, og med en liten tur på Toll.no man et utmerket kalkulator som beregner dette for deg. I tillegg er vår egen toll og MVA-tråd anbefalt lesing. Fra andre land Det er flere land enn USA man gjerne ønsker å handle fra, og det finnes flere alternativer der. Dette kommer ikke til å bli noen lang liste, dere kan heller komme med innspill og linker som jeg legger inn, men jeg starter listen, så kan dere fortsette. UK Malford of London [*]USA JetCarrier MyUS Ship2Norway ShipItTo NB: Jeg oppfordrer på ingen måte til å unngå å betale toll og mva på pakker man mottar, men opplyser bare om mulighetene. Endret 8. februar 2011 av Henrik C 36 Lenke til kommentar
fkm Skrevet 7. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2011 Bra initiativ. Foreslår at du linker til toll og mva-tråden i starten av innlegget, slik at nubs kan finne ut av det selv. Foreslår også en link til proxy-tråden på sf. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. februar 2011 Jeg tenkte på å linke til toll og mva-tråden, men det glemte jeg helt når jeg postet! Skal legge inn en link til den, samme med proxy-tråden på SF. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 8. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Kunne kanskje vært en ide å ha med erfaringer fra bruker på av de forskjellige brukerene på SF som tilbyr proxy-tjeneste? Kunne hatt det i spoiler tag feks? Bra initiativ Henrik! Endret 8. februar 2011 av PatSharpX Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 8. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2011 It was only a matter of time ... Godt initiativ! Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. februar 2011 Takk takk. Kunne kanskje vært en ide å ha med erfaringer fra bruker på av de forskjellige brukerene på SF som tilbyr proxy-tjeneste? Kunne hatt det i spoiler tag feks? Har linket til SF sin proxytråd, og da kan man heller gå gjennom der selv. Linket jo også til tilbakemeldingstrådene, så da er det ikke rakettforskning å se om noen har brukt han før eller ei. I tillegg slipper jeg å stå til ansvar for det som står i posten, kjipt hvis noen får problemer. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 8. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2011 Jeg gir dette innlegget en Lenke til kommentar
DexterMorgan Skrevet 8. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2011 Godt innlegg, definitivt plussverdig. Vil nok ta i bruk dette hvis jeg bestiller noe fra RL.com snart... : ) Lenke til kommentar
OlavF Skrevet 8. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2011 Bra, Henrik! Jeg anbefaler Malford of London! Tok et par minutter fra jeg satte over penger, og sa hva jeg ville ha, til han hadde bestilt varene. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 12. februar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. februar 2011 Takk! Ja, er veldig fornøyd med Malford of London. Hadde problemer med å få gjennomført bestillingen min, så sendte han en mail, og fikk svar på cirka 15 minutter. Veldig hyggelig kar også. Dette var riktignok kjøp av en vare og ikke som proxytjeneste, men han høster mye lovord på SF og han har jo noen fantastiske priser! Lenke til kommentar
jibirish Skrevet 17. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2011 Super guide Lenke til kommentar
Brad Skrevet 12. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2011 Hei, noen som vet om noen proxys fra England? Fant ikke noe webstore fra Gant i USA, bare i Tyskland, Sverige og England. Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 12. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2011 Hei, noen som vet om noen proxys fra England? Fant ikke noe webstore fra Gant i USA, bare i Tyskland, Sverige og England. Malford of London Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 20. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2011 Anbefaler brukeren Wax på styleforum.net, hvis du skal ha proxy fra USA. Han tar 25 USD for å operere som proxy og 35 USD for frakt. Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 20. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2011 Anbefaler brukeren Wax på styleforum.net, hvis du skal ha proxy fra USA. Han tar 25 USD for å operere som proxy og 35 USD for frakt. 35 USD uansett hva du skal sende? 1 Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. mars 2011 Avhengig av størrelse, selvfølgelig. Ender frakten opp med å koste 100 USD kommer han ikke til å spise det tapet. Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 20. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2011 Jeg forsøkte å være hoven og uspiselig, ikke ødelegg for meg. Gi meg plusser og respekt. Kan ikke alle respektere meg? Gi meg det jeg vil ha, sigaretter kan jeg gjerne ta. cokacolakoriolahoriola 6 Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. mars 2011 "Ok" 2 Lenke til kommentar
sissi Skrevet 23. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2011 Si du kjøper noe til 1000,- fra USA med gratis frakt. mva+ toll blir da ca. 350 kr. Wax skal ha 60 USD for å sende som pakke. 60 USD etter dagens kurs er ca. 360,- med andre ord lønner deg seg ikke å bruke han som proxy i dette tilfellet. hvis ikke du kjøper for et mye større beløp selfølgelig. men da er det jo også over 1000,- og da blir det mva og toll på det, hvis man ikke gjøre noe lurt, hmm Lenke til kommentar
fkm Skrevet 23. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2011 Og det lure er at han selvfølgelig skriver ned verdien på pakken til under 1000 kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå