krikjelv Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Hei, Jeg trenger hjelp til valg av linux distribusjon, skal ha ett veldig enkelt operativ system som kun dekker følgende behov: Det må ha nettverksstøtte, en enkel web-browser og java. Dette fordi jeg skal ha maskiner som fungerer som TV'er, det vil si de logger på automatisk, starter en webbrowser i fullskjerm til en java side der den viser kanalen. Har prøvd ut blant annet Ubuntu men av en eller annen grunn så gikk den opp på 100% CPU, det kan da vel ikke være mulig da jeg kjørte inn Windows Embedded (Windows XP SP3 "light") og der, under IE7 og java kjørte samme på 15-20% CPU. Tips til enda mer lightweight operativsystem evt. løsninger på load? Takk for hjelp Kristoffer Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Prøvd Xubuntu? Eller DSL: http://www.damnsmalllinux.org/ Lenke til kommentar
Skandee Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 (endret) Har du noen gang hørt om bodhi? det er vist nokk et ganske bra linux distribusjon som bare går godt. Har selv aldri prøvd det. http://www.bodhilinux.com/ System kravene for bodhi er; Minimum • 300mhz i386 Processor • 128megs of RAM • 1.5g HD space Endret 21. februar 2011 av Skandee Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Rull din egen med Suse Studio kanskje? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Nå er det vanskelig å si en linux distribusjon, men siden du har minimale behov så kan du velge mellom ubuntu, mandriva one, fedora som alle er på CD. Opensuse er også en mulighet. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Om du sliter med høg CPU bruk ved dekoding av video så bør du heller sjå nærmare på hardwaren. Lenke til kommentar
Fandens Oldemor Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Tja, dette var kanskje et ganske dårlig forslag men du kan jo laste ned Solaris, det er et operativsystem som er utviklet av Oracle og er gratis... jeg har aldri prøvd det men bare hørt om det. Lenke til kommentar
emva Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Prøv ArchBang, den tar lite minne ved oppstart (under 70 MB) Er et lite herk å sette opp videodrivere, men det går. Bruker ArchBang og XBMC til stuePC og det funker som fjell EDIT: ordne autologin Installere SLIM sudo pacman -S slim 2 linjer som må forandres, må fjerne # på de 2 sudo nano /etc/slim.conf default_user din_bruker auto_login yes Endret 10. januar 2012 av emva Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) Slax er svært enkelt å skreddersy til det behov som man har. Har ellers ikke brukt det på ganske lang tid så jeg er nok ikke helt oppdatert. Booter fra USB og ellers det aller meste. Brukte det tidligere til forskjellige prosjekter. Et slags "legokloss linux". Nokså dårlig sikkerhet (lite med begensninger, på godt og vondt) Endret 18. februar 2012 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå