Gå til innhold

videoredigering - enkelt, men ikke for enkelt

Anbefalte innlegg

hei

Jeg er på jakt etter et program for videoredigering til redaksjonen vår. Følgende krav:

1. Enklest mulig arbeidsflyt fra import til eksport. (Opptak Nikon D300S, 16:9)

2. Primærbehov: klippe i intervju. Hovedsak da bare klipp og lim, men trenger mulighet til å splitte lyd- og bildespor. Ser derfor for meg 2 bildespor og 2 lydspor.

3. Sluttprodukt til web-format 16:9

Noen som har et tips om et program som er så enkelt som dette?

gilvam

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle "avanserte" redigerings program kan også brukes "enkelt" selv om de har masse avanserte funksjoner. Det viktigste er at de er stabile, altså at de ikke kræsjer lett, og at de støtter input formatet og output formatet dere bruker.

For en redaksjon som er avhengig av et enkel, stabil og raskt så kommer dere ikke unna Premiere Pro CS5. Støtter alle DSLR kamera video formatene dere bruker og alle output formatene + hvis dere har en GPU som støttes av PP CS5 sin Mercury motor (GPU prosessering) så kutter dere render tid betraktlig. Den gjør også Background render mens dere redigerer neste prosjekt.

Alternativet er Sony Vegas. Billigere, relativt stabilt men uten GPU støtte enda.

Hvis dere er MAC basert så er Final Cut pro et alternativ, men da ville jeg vente litt utover våren å se om Apple kommer med en oppgradering av FCP som den sårt trenger.

Flere og flere som driver med pro video redigering og som har vært MAC basert er nå i ferd med å flytte over på PC/Win plattform. Dette er fordi det er billigere og de har mer kontroll over oppgradering og kostnader på Hardware siden. Pluss att med PP CS5 er redigering, kvalitet og hurtighet forbigått fordelene med MAC plattformen.

Adobe Premiere Pro CS5 System requirements

Endret av arthon
Lenke til kommentar

"Alternativet er Sony Vegas."

Regner med at du tenker på Sony Vegas Pro, og ikke Movie Studio.

Det har vel nesten bestandig vært blant de meste stabile programmene.

Og jo, det har GPU-støtte (fra Vegas sin egen What's New):

Support for GPU-accelerated AVC rendering using the Sony AVC plug-in.

Men det gjelder kun foreløpig NVidia-kort.

Lenke til kommentar

TAkk for konkrete svar.

Ja, jeg vet at de avanserte også kan gjøre det enkle, men her var jeg faktisk på jakt etter noen som bare gjør det enkle. Rett og slett fordi vi har flere brukre, og med 14-30 ulike valg ved eksport, så går det galt eller man må ha en detaljert bruksanvsning i tillegg.

Så litt Rema - det enkle (selv om det kanskje ikke er det beste). Litt også pga pris, ønsker ikke å betale for Avensis hvis jeg klarer meg med Yaris.

Sony, hvorfor Pro og ikke Movie?

gilvam

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...