Gå til innhold

Relgion på andre planeter?

Anbefalte innlegg

Et argument jeg har fått fra en kamerat, er at alle disse Gudene EGENTLIG er samme gud. Han har bare kommet i ulik form. Form av allah, buddah, jødiske guden eller den kristne. Og siden alle gudene på denne jorda egentlig er samme, "betyr" dette at alle andre guder i universet også er samme.

Har den ene guden bare kommet i en form? Men da har han jo bare kommet i den formen som finnes i asiatiske monoteistiske religioner! Eller mener du at Zevs, Odin, Loke, Apollo, Janus og alle andre guder er den samme? Merkelig argument... :S

Av alle argumenter synes jeg dette er et av de dårligste. Selvfølgelig er det fristende å komme med denne sammenhenger for religioner som er strengt monoteistiske eller som fokuserer på en hovedgud, men det er bare en liten brøkdel av verdens religioner som har det slik! Flesteparten av verdens religioner har vel langt flere guder, og tendensen kan like gjerne være at det ikke er noen hovedgud!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et argument jeg har fått fra en kamerat, er at alle disse Gudene EGENTLIG er samme gud. Han har bare kommet i ulik form. Form av allah, buddah, jødiske guden eller den kristne. Og siden alle gudene på denne jorda egentlig er samme, "betyr" dette at alle andre guder i universet også er samme.

Kameraten din deler nogenlunde like tanker som jeg. Religion er i mine øyne menneskeskapte definisjoner på hva gud er, som alle er knyttet til det samme konseptet om at vi er skapt av en vilje. Troen på denne viljen/guden/gudene/skaperen/høyere bevisstheten/kraften/etc. bør ikke nødvendigvis være låst til det religiøse, men det forutsetter at man som art evner å tenke forbi det som vi faktisk kan observere.

Da må det være en gud som virkelig ikke har interesse av at noen har kjennskap til han, en gud som aktivt går inn for å skape forvirring og konflikt.

Eller kanskje han bare har gitt oss opp. Mennesket klarer jo fint denne jobben selv :p

Lenke til kommentar

Dere prater som om det er mennesker vi skulle finne på disse planetene...

Nei, du prater som om mennesker er det eneste som er kapabelt til å kunne utvikle sivilisasjoner. Maur har sivilisasjoner, ikke så avanserte som vår men det er fremdeles sivilisasjoner. Vi har da to sivilisasjoner som vi kan bevise at eksisterer. Hvorfor skulle da ikke, siden det allerede er to utviklede sivilisasjoner, kunne utvikles avanserte sivilisasjoner som vår på andre planeter?

DET tror jeg nok skal mye til. Høyst sannsynlig, DERSOM man finner liv på andre planeter noen gang, vil det nok være snakk om amøber/bakterier

Ja det vil nok vere flest amøber bakterier, betyr ikke at muligheten for utviklede sivilisasjoner slik som vår og maurens ikke er til stede.

- og den bakterien som tilber en gud gjør det neppe så veldig offentlig...

Dette bygger på det over, og er tilbakevist.

Beklager hvis jeg støter noen og knuser visse drømmer, men jeg har ikke noe tro på at man finner en "sivilisasjon", altså med siviliserte skapninger.

Neivell, da benekter du sikkert også at det finnes maur sivilisasjoner, sjimpanse stammer, generelt alt av ape stammer, flokkdyr osv. Alt dette er sivilisasjoner bare mer primitive enn det vi har nå. Muligheten for at det skal kunne oppstå sivilisasjoner på andre planeter med liv er like høy som her. Hviss vi skal bygge på at andre planeter kan støtte liv. Vår planet støtter liv, universet er veldig stort, to fakta som legger grunn for antakelsen om at det kan finnes liv på andre planeter.

Lenke til kommentar

Når den tid kommer at "vi" oppdager andre livsformer kan vel ikke lenger "vi" kalles mennesker. Evolusjonen vil definitivt ha gjort endringer på arten menneske

Nå snakkes det selvsagt om en fiktiv framtid med fiktiv teknologi. Menneskets evolusjon har, i følge mine observasjoner nesten stoppet opp, grunnet at vi nå kan lage ting som kan tilpasse alt rundt oss til det vi syns er mest nyttig. Den faktoren eg finner igjen er så og si bare at de fleste (tror eg, basert på egne observasjoner) jenter foretrekker menn med større muskler og bedre bygget kropp.

- og før den tid kan vi nok ha endret oppfatning på mye rundt religionene våre.

kanskje, men nå snakker vi om en fiktiv fremtid.

At det tar for lang tid å reise er et annet stort problem. Ingen mennesker kan overleve så lenge, så da må man belage seg på å lage flere generasjoner underveis. Sikkert kos på en romferge, men upraktisk.

Fiktiv framtid.

Lenke til kommentar

Det er ingenting som tyder på at trådstarter prater om fiktive ting her.

Ja, jeg tror sikkert at det finnes ett eller flere steder med "liv" andre steder enn på Jorden.

Jeg tror derimot ikke at dette er skapninger vi klarer å kommunisere på noen måte, og i hvertfall ikke klare å definere som troende (religionmessig).

At det praktisk er UMULIG å komme seg dit i løpet av altfor mange generasjoners reisetid vil jo være svaret i seg selv til trådstarter. Man kan blande inn mange fiktive faktorer i en slik diskusjon, men da blir det fort VELDIG lite konstruktivt.

Ja, maur har sivilisasjoner - har de religion? Hvordan kan vi vurdere om "romvesener" har en religion dersom vi ikke klarer å tolke vår egen jords skapninger og tro?

Nei, du prater som om mennesker er det eneste som er kapabelt til å kunne utvikle sivilisasjoner. Maur har sivilisasjoner, ikke så avanserte som vår men det er fremdeles sivilisasjoner. Vi har da to sivilisasjoner som vi kan bevise at eksisterer. Hvorfor skulle da ikke, siden det allerede er to utviklede sivilisasjoner, kunne utvikles avanserte sivilisasjoner som vår på andre planeter?

Nå er det jo brått litt lettere å forholde seg til maur som vi VET finnes, enn skapninger så langt unna at vi ikke noensinne kan komme oss dit.

Jeg håper for din del at du klarer å se bristen i logikken å sammenlikne noe du VET finnes på VÅR jord mot noe ingen vet eksisterer et eller annet sted der ute? At noe kan overleve her på jorden er IKKE det samme som at det eksisterer liv på andre planeter/i andre galakser.

Når det gjelder trådstarters ønske om å holde dette til et religiøst perspektiv beklager jeg min avsporing, men som sagt så er jeg verken religiøs eller har noe tro på at mannen på mars skulle være det. I så måte er det jo vesentlig det faktum at det er praktisk umulig for oss å finne det ut - EVER... Et menneske vil ikke klare belastningen med en slik hastighet/reiselengde som overstiger lysets hastighet med "altfor mye".

Lenke til kommentar

Det er ingenting som tyder på at trådstarter prater om fiktive ting her.

Ja, jeg tror sikkert at det finnes ett eller flere steder med "liv" andre steder enn på Jorden.

Jeg tror derimot ikke at dette er skapninger vi klarer å kommunisere på noen måte, og i hvertfall ikke klare å definere som troende (religionmessig).

Trådstarter går ut i fra at vi en gang kan kommer til å møte på andre sivilisasjoner med religion. Alt du sier her er ikke gyldig.

se her:

Den dagen vi oppdager en sivilisasjon på en annen planet, blir vi helt sikkert vitne til en ny religion.

At det praktisk er UMULIG å komme seg dit i løpet av altfor mange generasjoners reisetid vil jo være svaret i seg selv til trådstarter. Man kan blande inn mange fiktive faktorer i en slik diskusjon, men da blir det fort VELDIG lite konstruktivt.

Dette er heller ikke gyldig. Grunnet det eg skrev over.

Ja, maur har sivilisasjoner - har de religion? Hvordan kan vi vurdere om "romvesener" har en religion dersom vi ikke klarer å tolke vår egen jords skapninger og tro?

Hvordan vet du at maur har religion? Alt eg ser er ett veldig godt innstinkt som jobber på spreng for artens overlevelse. Dette er ikke gyldig og har ingenting med TS spørsmål å gjøre. Grunnet det eg først skrev.

Nå er det jo brått litt lettere å forholde seg til maur som vi VET finnes, enn skapninger så langt unna at vi ikke noensinne kan komme oss dit.

Javell, siden du ikke forstod, la oss ta dette fra grunnen av. Vi vet maur finnes, vi vet denne planeten støtter liv, vi vet at liv kan oppstå slik som det har gjort her på jorden. Vi vet at det finnes andre planeter i andre solsystemer enn dette. Vi vet at universet er veldig stort. Sannsynligheten for at det finnes en eller annen form for liv der ute, sivilisert, er ikke så fjern som du antakeligvis prøver å fremme. Pluss at dette er ugyldig og ike har noenting med topic å gjøre. Grunn helt først.

Jeg håper for din del at du klarer å se bristen i logikken å sammenlikne noe du VET finnes på VÅR jord mot noe ingen vet eksisterer et eller annet sted der ute? At noe kan overleve her på jorden er IKKE det samme som at det eksisterer liv på andre planeter/i andre galakser.

Eg bruker ikke din form for objektiv logikk, med en objektiv logikk ville ikke det å ta til seg kunnskap ha noen som helst nytte. Du bruker denne objektive logikken. Jorden er ikke spesiell på noen annen måte enn at det finnes liv her, vi vet at muligheten for å skape en ganske lik planet ett annet sted i universet er ikke bare veldig sannsynlig, men enormt sannsynlig. Finn ut hvor mange stjerner det antatt er i denne galaksen vi er i nå. Så kan du regne litt og gange tallet du får med antallet det er antatt å vere av galakser, deretter kan du også ta med i beregningen at vi bare ser rundt 12 milliarder lysår av ett univers som trolig har utvidet seg til hele 92 milliarder lysår, og det er bare hvis vi går ut i fra at jorden er senteret i universet, noe som er HØYST usansynlig. Etter å ha regnet ut dette vil eg tro at du sitter igjen med en ganske stor prosent. Det er sjansen for at liv skal kunne eksistere på andre planeter. Vi mangler informasjon til å kunne beregne hvor stor sjansen er for at sivilisasjoner skal kunne oppstå, men det finnes drøssevis med flokkdyr på jorden, og dette er jo begynnelsen på sivilisasjon. Regn dette ut, så kan du begynne å skryte av din gode logikk. Dette har ikke noe med topic å gjøre. Grunn helt øverst.

Når det gjelder trådstarters ønske om å holde dette til et religiøst perspektiv beklager jeg min avsporing, men som sagt så er jeg verken religiøs eller har noe tro på at mannen på mars skulle være det. I så måte er det jo vesentlig det faktum at det er praktisk umulig for oss å finne det ut - EVER... Et menneske vil ikke klare belastningen med en slik hastighet/reiselengde som overstiger lysets hastighet med "altfor mye".

Eg er agnostisk ateist og tror på vitenskapen, mye av den er testet og eg har funnet ut at dette må jo vere den beste religionen, ingen tomme ønsker osv..Forresten er halve siste quote Off Topic..

Lenke til kommentar

Den dagen vi oppdager en sivilisasjon på en annen planet, blir vi helt sikkert vitne til en ny religion. Eller blir vi introdusert til vår egen religion med lik historie, gud og alt; sett fra et litt annet perspektiv?

For å bevise guds-eksistens, burde ikke denne religionen ha en eller flere store tråder med en av våre religioner på jorda? Hvis den ikke har noen connections og er en helt unik religion, hvorfor har ikke gud besøkt denne planeten? Vil ikke dette bevise at religion er et menneskelig værk og ikke realitet?

Diskuter utifra et religiøst perspektiv :)

Hm, hva hvis det viser seg at de andre på en annen planet også er mennesker ?

Lenke til kommentar

Jeg tenker omtrent det samme som RWS. Om de selv er avanserte nok til å reise mellom stjernene, så skal det mye til at religion er særlig relevant for dem.

Kvifor det? Di mindre religionen blandar seg inn i vitskapen, di mindre vert han til hinder. Det å byggja ein rakettmotor, eller tvo, segjer ein inkje um kor vidt gud(ar) finst eller ei.

Gudene blir fjernere jo mer avanserte en sivilisasjon blir. Før så var det så enkelt som at gudene gjorde seg synlige når det var lynnedslag og vulkanutbrudd. Etterhvert som vi vet mer om hva som forårsaker hva, så blir det færre områder hvor noen kan tillate seg å påstå at gudene står bak.

Fjernare fysisk kann gjera nærare psykisk. Um dei ikkje ofrar borni sine og drikk blodet deira, kann dei framleides seda dei upp med religion i tankane.

Lenke til kommentar

... masse rart ...

Selv med godvilje og åpent sinn klarer jeg ikke å forstå noe av det du siterer meg på eller prøver å forklare.

Hvor vanskelig kan det være å tolke trådstarters spørsmål slik det er formulert? Når en ting er umulig å gjennomføre (nå og i fremtiden), hva er da poenget med å filosofere om dersom/hvis-spørsmål?

Det kommer aldri til å skje at mennesket oppdager en ny sivilisasjon på en annen planet - så spørsmålet om religion er irrelevant.

Hvor i all verden mente du forresten at jeg påstod at maur hadde religion? Skal du sitere meg så les ihvertfall det jeg skriver.

Hvorfor er det en selvfølge at det finnes sivilisasjoner/liv på andre planeter? Fordi Jorden har det og kan umulig være alene? Kjøper ikke helt den logikken, men for all del - statistisk sett så KAN det selvfølgelig være liv der ute. Vi klarer uansett ikke å kommunisere med de.

Jeg gjentar min tidligere påstand:

DERSOM "vi" noen sinne kommer til en planet med en sivilisasjon, så vil "vi" uansett ikke være kjent som mennesker, men en videreføring av arten. Når den tid kommer - om noen millioner år (?) så håper jeg virkelig at vi har lagt bak oss slike laster som religion og andre ting.

Har vi ikke gjort det så overlever neppe arten menneske en million år uansett.

Hva slags intensjon trådstarter har med denne tråden er for meg uvisst, men jeg tør i hvertfall å påstå at dette aldri vil finne sted.

Hvordan kan det jeg sa i siste avsnitt være offtopic? Det er jo et faktum at ikke noe menneske/generasjon kan være i stand til en slik reise - som igjen raserer hele teorien om at man kunne ha oppdaget fremmede sivilisasjoner.

Jeg gidder ikke å spekulere på hvor mett jeg hadde vært hvis jeg spiste 100 kilo pølser på en time - ikke fordi jeg ikke er nysgjerrig, men fordi jeg VET at det ikke går.

Nok en gang - skal du quote meg så gjør det ihvertfall riktig, og i hvertfall ikke bare henvis til et svar som (ikke) finnes "over" eller med påstand om at det er "ugyldig".

Hva får deg til å tro at du kan endre min mening/påstand, og hvordan kan du påstå at ting er ugyldig når du umulig kan ha bevis på det motsatte?

Lenke til kommentar

Den dagen vi oppdager en sivilisasjon på en annen planet, blir vi helt sikkert vitne til en ny religion. Eller blir vi introdusert til vår egen religion med lik historie, gud og alt; sett fra et litt annet perspektiv?

For å bevise guds-eksistens, burde ikke denne religionen ha en eller flere store tråder med en av våre religioner på jorda? Hvis den ikke har noen connections og er en helt unik religion, hvorfor har ikke gud besøkt denne planeten? Vil ikke dette bevise at religion er et menneskelig værk og ikke realitet?

Diskuter utifra et religiøst perspektiv :)

Vi kommer ikke til å oppdage det.

Det finnes andre skapninger på Jorda. dem er usynlige for oss.

Hørt om/sett magi? dem kan samarbeide med noen mennesker.

Dem kalles for Djinn (søk på det).

Har du noen gang lurt på hvorfor bikkja bjeffa plutslig? uten at noen var i nærheten? ( Hunder ser Djinn ), det gjør Esler også.

Islam.

Endret av peace2
Lenke til kommentar

Peace2: Jeg var enig med deg på første linja - etter det falt jeg ut.

Tror nok like lite på Djinn som på chemtrails og andre "fenomener", deriblant magi.

Anti-Slam.

Djinn finnes. det finnes nok videoer på youtube der dem ble brukt.

Jeg støtter ikke dem. men vet at dem finnes.

Gud sier at den som bruker magi aldri får suksess.

Lenke til kommentar

Tror nok like lite på Djinn som på chemtrails og andre "fenomener", deriblant magi.

Anti-Slam.

Jeg har snakket med Djinn, og de avkrefter at de finnes :D

Lenke til kommentar

Anti-Slam.

Jeg har snakket med Djinn, og de avkrefter at de finnes :D

Ikke alle kan snakke med dem. du bør være heldig som ikke har kontakt med dem

det finens mange folk som gjør slike ting

http://www.youtube.com/watch?v=DKO4qdsDT3k

Jeg er ikke fan av sånt. Jeg påstår heller ikke at dette er sant men det er sånn det kan se ut når human og Djinn samarbeider om magi

Endret av peace2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...