CoffinKriz Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Den dagen vi oppdager en sivilisasjon på en annen planet, blir vi helt sikkert vitne til en ny religion. Eller blir vi introdusert til vår egen religion med lik historie, gud og alt; sett fra et litt annet perspektiv? For å bevise guds-eksistens, burde ikke denne religionen ha en eller flere store tråder med en av våre religioner på jorda? Hvis den ikke har noen connections og er en helt unik religion, hvorfor har ikke gud besøkt denne planeten? Vil ikke dette bevise at religion er et menneskelig værk og ikke realitet? Diskuter utifra et religiøst perspektiv Lenke til kommentar
RWS Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Har de kommet lenger enn oss i utvikling så er sjansen stor for at de har lagt hele guds konseptet på hylla for godt da ingenting av det henger på greip i det hele tatt... Er de under oss i utvikling men selvbeviste kan det hende de driver å kriger med hverandre over hvem gud som er størst... Eller kan det godt hende de har funnet ut at det ikke finnes noen guder... og at vi rett og slett er dummere enn dem som fremdeles tror på guder selv 2000 år etter at påstandene kom på bordet og vi fremdeles ikke har en flik av bevis for den guden som 2 av 7 på denne jorden tror på... Vitner om hvor stupide mennesker er.... Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Det vil jo ikke være slik at det PLUTSELIG er en ny sivilisasjon på en ny planet - den må nødvendigvis komme med de menneskene som drar til denne planeten. Dersom 100% av disse er muslimer er det jo nærliggende å tro at de vil bringe videre sin egen tro. Er det 100% katolikker tviler jeg sterkt på at de brått endrer trosretning. Jeg vet at jeg mistolker ditt spørsmål noe, men jeg klarer likevel ikke å tro at vi noensinne kommer til å møte på en FREMMED sivilisasjon, derfor antar jeg at det derfor må være tidligere jordboere det er snakk om. På samme måte så tror jeg ikke at aper, delfiner og skilpadder har sin egen lille religion - og jeg tror definitivt at religion er noe som er menneskeskapt og ikke noe som "bare er der". Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Hvis det er VI som oppdager dem så satser jeg på heavy religionsutøvelse. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Tror nok poenget var en livsform utviklet helt selvstendig på en annen planet enn vår. Jeg tenker omtrent det samme som RWS. Om de selv er avanserte nok til å reise mellom stjernene, så skal det mye til at religion er særlig relevant for dem. Om vi er de som reiser til deres planet, så blir vi i verste fall tatt imot som guder eller demoner, avhengig av hva slags nivå de er på. For øvrig så er det svært få av våre religioner som virkelig har et kosmisk perspektiv. Stjernene, alle stjernene, ser i Bibelen ut til å være mindre signifikante enn Månen. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) Hvis man ser på hver verdensdel sånn grovt sett, som isolerte områder før det ble så mye reise og handel mellom store områder, da kan man spørre seg det samme om religionene på jorda. Hvordan ser verdens religioner ut? Ikke mange likheter! Det strenge monoteistiske synet på religion finner vi kun i midtøsten. Dessuten har de fleste så dårlig forestillingsevne at religion = monoteisme, mannlig gud med skjegg. Endret 7. februar 2011 av Abigor Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Hvorfor skal man tro på EN Gud når det finnes så mange ulike bare på Jorden? Spørsmålet er litt vanskelig å svare på, da jeg neppe tror mennesker kommer til å oppdage noen planet med andre livsformer EVER. Det kan godt være at noen finner oss, og da er jeg enig i at de er såpass mye mer intelligente enn oss at de ikke bryr seg om religion "og sånn". Lenke til kommentar
dr.dr. Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Spennende problemstilling. Om det er helt sikkert at vi blir vitne til noen religion i det hele tatt stiller jeg meg skeptisk til, siden evnen til å forholde seg til det man ikke kan observere, men kun kan tenke seg frem til, jo er veldig unødvendig, hvis man tenker rent praktisk. Jeg påstår ikke at det er unikt menneskelig, men at ulike arter muligens har evolvert ulikt, for å oppnå en viss intelligent og sivilisert natur. Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) Eg håpar me finn ein sivilisasjon på lik linje med der menneskane var i middelalderen. Endret 7. februar 2011 av Dermuszdel 1 Lenke til kommentar
dr.dr. Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Eg håpar me finn ein sivilisasjon på lik linje med der menneskane var i middelalderen. Forhåpentligvis bebodd av slike typer: http://www.youtube.com/watch?v=A8yjNbcKkNY 3 Lenke til kommentar
Anarkhos Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Jeg tenker omtrent det samme som RWS. Om de selv er avanserte nok til å reise mellom stjernene, så skal det mye til at religion er særlig relevant for dem. Kvifor det? Di mindre religionen blandar seg inn i vitskapen, di mindre vert han til hinder. Det å byggja ein rakettmotor, eller tvo, segjer ein inkje um kor vidt gud(ar) finst eller ei. For øvrig så er det svært få av våre religioner som virkelig har et kosmisk perspektiv. Stjernene, alle stjernene, ser i Bibelen ut til å være mindre signifikante enn Månen. Nett so. Det kann ikkje gjera anna enn å styrkja tanken um at religionane er menneskeskapte. Millom mang ein annan ting, sjølvsagt...men det at verdsromet spelar ei næsten usynleg rolla i dei fleste religionane er jo sert - når verdsromet trass i alt utgjer so utruleg mykje meir av alt som finst enn det jordi gjer. Jordi er burtimot uvesentleg i den større samanhengen. Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Hviss vi antar at vi finner en sivilisasjon i framtida, og den religionen handlar om ein person som møtte en engel og en gud osv. SÅ tror eg nok det ville blitt enda mer konflikt mellom de abrahamske religionene enn det er nå. For muslimer ville jo dette vere ett kraftig bevis på at allah er ackbar, mens for kristne så ville jo gud blitt en enda større herre, samme for jødene. Det ville nok ikke endret mye fra eller til, men skulle vi finne en ny sivilisasjon med teknologi somville vert mye mer avansert enn nå, så hadde nok vi vert kvitt religion for ganske lenge siden. Enten det eller det ville tatt ett par hundre år før teknologien kom så langt fordi konservatime religiøse ville gjort alt i sin makt for å kjempe ned all ny teknologi. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Dere prater som om det er mennesker vi skulle finne på disse planetene... DET tror jeg nok skal mye til. Høyst sannsynlig, DERSOM man finner liv på andre planeter noen gang, vil det nok være snakk om amøber/bakterier - og den bakterien som tilber en gud gjør det neppe så veldig offentlig... Beklager hvis jeg støter noen og knuser visse drømmer, men jeg har ikke noe tro på at man finner en "sivilisasjon", altså med siviliserte skapninger. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Vel, kan være at vi aldri finner noe som helst, pga. de store avstandene. Vi vil nok oppdage områder med gode muligheter for liv etterhvert, men å faktisk reise dit eller sende ut droner som kan observere livsformene direkte, vil være langt vanskeligere. Så spørs det hvor mye mindre det skal til for at amøber skal bli til, enn at utviklingen til slutt går mot en art som benytter teknologi. Nye arter bygger på gamle, eller er direkte avhengige av gamle. Jeg tenker omtrent det samme som RWS. Om de selv er avanserte nok til å reise mellom stjernene, så skal det mye til at religion er særlig relevant for dem. Kvifor det? Di mindre religionen blandar seg inn i vitskapen, di mindre vert han til hinder. Det å byggja ein rakettmotor, eller tvo, segjer ein inkje um kor vidt gud(ar) finst eller ei. Gudene blir fjernere jo mer avanserte en sivilisasjon blir. Før så var det så enkelt som at gudene gjorde seg synlige når det var lynnedslag og vulkanutbrudd. Etterhvert som vi vet mer om hva som forårsaker hva, så blir det færre områder hvor noen kan tillate seg å påstå at gudene står bak. Endret 8. februar 2011 av KarlRoger Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Når den tid kommer at "vi" oppdager andre livsformer kan vel ikke lenger "vi" kalles mennesker. Evolusjonen vil definitivt ha gjort endringer på arten menneske - og før den tid kan vi nok ha endret oppfatning på mye rundt religionene våre. At det tar for lang tid å reise er et annet stort problem. Ingen mennesker kan overleve så lenge, så da må man belage seg på å lage flere generasjoner underveis. Sikkert kos på en romferge, men upraktisk. Lenke til kommentar
CoffinKriz Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 Dere prater som om det er mennesker vi skulle finne på disse planetene... DET tror jeg nok skal mye til. Høyst sannsynlig, DERSOM man finner liv på andre planeter noen gang, vil det nok være snakk om amøber/bakterier - og den bakterien som tilber en gud gjør det neppe så veldig offentlig... Har det utviklet seg amøber/bakterier, er sjanse for at dette har utviklet seg til intelligent liv VELDIG stor. Melkeveien er 10+ milliarder år gammel og jorda 5 milliarder år, så universet har hatt nok av tid å leke seg med Har de kommet lenger enn oss i utvikling så er sjansen stor for at de har lagt hele guds konseptet på hylla for godt da ingenting av det henger på greip i det hele tatt... Er de under oss i utvikling men selvbeviste kan det hende de driver å kriger med hverandre over hvem gud som er størst... Overveldende teknologi og bevis, trenger ikke bety at regionkonseptet er lagt på hylla. God mulighet for at en annen sivilisasjon har en vellutviklet teknologi, men tilpasset en relgion for samfunnet. En sivilasjon med mye undertrykking, som midtøsten eller afrika. Men da er det samfunnets ledere som opprettholder relgionen, og ikke samfunnet i seg selv. Hvorfor skal man tro på EN Gud når det finnes så mange ulike bare på Jorden? Et argument jeg har fått fra en kamerat, er at alle disse Gudene EGENTLIG er samme gud. Han har bare kommet i ulik form. Form av allah, buddah, jødiske guden eller den kristne. Og siden alle gudene på denne jorda egentlig er samme, "betyr" dette at alle andre guder i universet også er samme. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Jeg er ikke klar for en dyp religiøs diskusjon her inne da jeg gir (sorry) blanke i alt som finnes av guder og religion. Jeg mener likevel at trådstarters spørsmål er håpløst å svare på, da det i bunnen og grunnen ender med at MENNESKET aldri klarer å reise så langt som det kreves for å EVENTUELT finne andre sivilisasjoner. Skulle det være andre sivilisasjoner der ute (noe jeg heller tror på enn en Gud) så vil det ta alt for lang tid å reise dit. Trist, men dessverre sant - med eller uten sorte hull, hyperdrive, turbodisel med partikkelfilter og V12-motor. Når man ser hva religion har gjort med vår verden så får vi håpe at de stakkars grønne mennene har andre ting å bedrive tiden med Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Et argument jeg har fått fra en kamerat, er at alle disse Gudene EGENTLIG er samme gud. Han har bare kommet i ulik form. Form av allah, buddah, jødiske guden eller den kristne. Og siden alle gudene på denne jorda egentlig er samme, "betyr" dette at alle andre guder i universet også er samme. Da må det være en gud som virkelig ikke har interesse av at noen har kjennskap til han, en gud som aktivt går inn for å skape forvirring og konflikt. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Et argument jeg har fått fra en kamerat, er at alle disse Gudene EGENTLIG er samme gud. Han har bare kommet i ulik form. Form av allah, buddah, jødiske guden eller den kristne. Og siden alle gudene på denne jorda egentlig er samme, "betyr" dette at alle andre guder i universet også er samme. Da må det være en gud som virkelig ikke har interesse av at noen har kjennskap til han, en gud som aktivt går inn for å skape forvirring og konflikt. Amen Skikkelig drittsekk, med andre ord. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå