Gå til innhold

Rallybilder

Anbefalte innlegg

Jeg skal på rally neste helg og for å unngå mye frustrasjon lurer jeg på hva slags innstillinger dere tror kan lønne seg?

Har et Canon 50D med 18-50mm f/2.8 og 50mm f/1.8. Litt kort, men det funker nok håper jeg!

Blir både bilder i dagslys og når det er litt mørkere såvidt jeg har forstått. Har ingen ekstra blitz heller, men jeg har stativ. Vil dog prøve å unngå å bruke det da jeg tror det kan bli svært klønete!

Kan forresten muligens også få låne en 18-200 f/3.5-6.3 eller noe i den duren, for lengdens del ;)

Endret av nanoO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du skal holde deg unna 18-200'dren, den blir sikkert for treg til dette, hvilken type er det ?

Sett kameraet i TV "lukker-prioritering" og det midterste fokuspunktet, juster lukker til 1/400 til 1/1000 sec, Begynn med 1/1000 sekunder og beveg deg nedover hvis nødvendig.

Sett iso til 400 og bruk høyere iso etter som det blir mørkere, opptil iso 3600 burde gå greit, bedre og få litt støy en uskarpe bilder.

Når det begynner og bli for mørkt setter du fokus over til manuell og finner en plass i løypa som du fokuserer på,da har du en fast plass som du kan ta bilder på når kjøretøyene dukker opp på nevnte plass, så slipper autofokus og lete etter fokus i mørke.

Hvis du ikke klarer og fotografere med nevnte innstillinger tar du og setter lukker på 1/100 til 1/60 sec og begynner med panorering, dvs. du følger bilen med kamera og tar bilde samtidlig som du er i bevegelse, omtrent på samme måte som man gjør i leirdueskyting.

Du kan bruke stativ og lang lukkertid om natta bare for og få lysene på bilene samt eksponere omgivelsene rundt.

Har du lest guiden "lukker,blender,iso og sånt" ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...