arthon Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Når man sliter med å se forskjell på 13X19" print fra de to; da betyr nevnte forskjell mellom Nikon, Pentax og Canon ikke det døyt. Nå er ikke 13x19" print særlig stort. Tenk litt fremover når du kan se bildene dine på en 50-100" skjerm i 4K (8-9mpx) eller 8K (ca. 33mpx) så er den "høye oppløsningen" på dagens kameraer heller på den konservative siden. Bildene vi tar i dag ønsker vi vel at skal holde mål kvalitet og oppløsningsmessig om 50 år også? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Jeg er kanskje ikke helt oppdatert på det men jeg har ikke hørt om det du sier der. Men har også lest at det er en mulighet for å gjøre kameraet om til en murstein om du gjør noe feil så det må da være noe mer som skjer enn at programmet som kun lastes inn i minne på kameraet. Leser du på sidene til Magic Lantern om hva det faktisk er, så ser du det jeg skriver: It does not replace the existing firmware, but instead runs along side of it. There is no need to "uninstall" it -- simply power cycle the camera to reboot to the stock Canon firmware. Tror det er oppskrytt hvor farlig det er - bare sørg for å ha riktig versjon av firmware i kameraet, og så tviler jeg på at det blir noen problemer. Lenke til kommentar
Cruentus Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Takker for tilbake meldingene Trondster. Har nylig oppdatert firmwaren til 1.0.9 (offisiell firmware) Skal se litt nærmere på det. Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Nå er ikke 13x19" print særlig stort. Tenk litt fremover når du kan se bildene dine på en 50-100" skjerm i 4K (8-9mpx) eller 8K (ca. 33mpx) så er den "høye oppløsningen" på dagens kameraer heller på den konservative siden. Bildene vi tar i dag ønsker vi vel at skal holde mål kvalitet og oppløsningsmessig om 50 år også? 13 x 19" print, krever vel mer oppløsning en 4k. Man regner vell sånn ca 72 dpi for monitorer. Ellers, tror 33mpx for aps-c eller 43 er mer teoretisk en praktisk gjennomførbart. Er dette berømte diffraksjons-begrepet som kommer opp igjen. http://diglloyd.com/articles/Diffraction/Diffraction-TechnicalChallenge.html http://diglloyd.com/articles/Diffraction/Diffraction-example.html http://diglloyd.com/articles/Diffraction/Diffraction-digicam.html Er vell også noe om pixel kvalitet. Ser man i dag, og sannsynligvis også i fremtiden, at de fleste bilder blir tatt med mobil eller kompakt kamera med mini sensor. Med det forbeholdet, står jeg ved hva jeg skrev. ;~) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 Noggie: 13 * 19 tommer (33 * 48 cm) med 72 DPI blir 1,3 megapiksel. Canon Powershot A3300 har 16 megapiksler på en brikke som er 6,18 x 4,55 mm. Hadde man hatt samme pikseltetthet på 1,5x crop så hadde man fått hele 202 megapiksler på den brikken. Det er altså ikke pikseltettheten som står i veien. Diffraksjonen begrenser sikkert oppløsningen på A3300 allerede ved ca f/2,8 (som er største blender på det kameraet), men bruker man større blender så slipper den begrensningen taket. Du kan jo prøve å regne ut diffraksjonsbegrensningen med blått lys med et f/0,95 objektiv så skal du se noen ganske fantastiske megapikseltall på APS-C. Ikke at jeg tror f/0,95 blir noe vanlig objektiv å se på APS-C i framtida heller, men det viser i hvert fall at uhorvelig mange flere megapiksler enn 33 er mulig å utnytte på APS-C i framtida. Jeg tror ikke vi er i nærheten av enden på megapikselkappløpet ennå. Det skulle ikke forundre meg om man får kjøpt 100 megapiksel kameraer for en normal dagslønn om 15 år. Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Noggie: 13 * 19 tommer (33 * 48 cm) med 72 DPI blir 1,3 megapiksel. Canon Powershot A3300 har 16 megapiksler på en brikke som er 6,18 x 4,55 mm. Hadde man hatt samme pikseltetthet på 1,5x crop så hadde man fått hele 202 megapiksler på den brikken. Det er altså ikke pikseltettheten som står i veien. Diffraksjonen begrenser sikkert oppløsningen på A3300 allerede ved ca f/2,8 (som er største blender på det kameraet), men bruker man større blender så slipper den begrensningen taket. Du kan jo prøve å regne ut diffraksjonsbegrensningen med blått lys med et f/0,95 objektiv så skal du se noen ganske fantastiske megapikseltall på APS-C. Ikke at jeg tror f/0,95 blir noe vanlig objektiv å se på APS-C i framtida heller, men det viser i hvert fall at uhorvelig mange flere megapiksler enn 33 er mulig å utnytte på APS-C i framtida. Jeg tror ikke vi er i nærheten av enden på megapikselkappløpet ennå. Det skulle ikke forundre meg om man får kjøpt 100 megapiksel kameraer for en normal dagslønn om 15 år. Når jeg skriver print, så går jeg ut i fra at man ikke bruker 72dpi som på skjerm. 15mpx gir ca 250dpi på nevnte størrelse. Og det var vell det som nevnte artikkel også brukte. ;~) Poenget mitt, var at eksemplet i min link, stiller allerede større krav en det ene moteksemplet (4k) til Arthon. Tror som deg, og at det blir enda mer mpx i fremtiden. Spørsmålet er mer, har vi behov for dem. Spesielt med tanke på at den typiske fotograf sannsynligvis vil bruke en fotohandy. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 Når jeg skriver print, så går jeg ut i fra at man ikke bruker 72dpi som på skjerm. 15mpx gir ca 250dpi på nevnte størrelse. Og det var vell det som nevnte artikkel også brukte. ;~) Husk at man bør tilpasse dpi til størrelsen på bildet. Ulik størrelse på bildet gir ulik "passe" betraktningsavstand. For å sette det på spissen ville jeg på ingen måte vært fornøyd med 250 dpi (1 piksel per millimeter) på mobiltelefonskjermen min, men på en 60-tommer TV synes jeg full HD (37 dpi) er relativt skarpt. Man bør altså skalere dpi-behovet etter betraktningsavstand. 72 dpi er kanskje litt lite for 13x19 tommer men jeg ser ingen grunn til at man trenger så mye som 4k (4096 piksler i bredden) på den størrelsen utskrift. Det er mer i form av beskjæringsmuligheter jeg føler megapikslene kommer til nytte. Særlig hvis man ikke gidder å drasse med seg en stor, tung og kostbar tele, men likevel får behovet for litt mer tele. Tror som deg, og at det blir enda mer mpx i fremtiden. Spørsmålet er mer, har vi behov for dem. Spesielt med tanke på at den typiske fotograf sannsynligvis vil bruke en fotohandy. Så lenge de ikke kommer i veien for andre viktige ting som seriebildehastighet, batterikapasitet, støy osv så ser jeg ikke noe problem i å ha flere megapiksler. Mobiltelefonkameraer tror jeg vil være godt nok for stadig flere. Det kjenner jeg på meg selv også, selv om telefonen aldri vil erstatte speilrefleksen. Den blir bare et stadig mer nyttig supplement. Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Hmm, 600d, 60d, 7d som nytt hus her i huset. Hadde det ikke stått på pengene ville naturligvis valget vært soleklart. Spørsmålet er om fokussystemet i 7d har noe for seg utover ved foto av veldig raskt bevegelige objekter. 600d er sånn jeg ser det en 550d med vippeskjerm, blitskontroll og nyere fw. Kudos for blitskontroll, resten er jeg ikke så opptatt av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå