Prologue Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Hei! Har brukt Paragon Partition Manager 9.0 for å dele en ekstern hdd. Kom borti en enkel boot knapp fra hovedmenyen til dette programmet. Leste vel ikke godt nok hva det egentlig var. Problemet nå i allefall: Jeg får et valg om å starte systemet. Problemet er at det aldri vil starte. "Press enter" to load Vista. Jeg trykker så enter, men ingenting skjer. Noen måte å få startet maskinen på utenom? Får ikke til ¨å trykke F8 eller F10 før denne menyen kommer opp. Eneste jeg kan trykke er F2, men kom ikke så langt av de valgene der. Finnes det en vei? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Er det laptop? Kan du forklare hva det boot knapp skulle utføre? Delte du virkelig det ekstern hdd, eller? Har du mulighet å boote Paragon fra en CD, og prøve med å reversere? Har du en Vista DVD som du kan boote fra og kjør repair? Har du koplet fra den extern hdd, boot igjen, og drermed kontrollere hvor det "Press Enter" kommer fra? Lenke til kommentar
Prologue Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) Ja, det er laptop. Acer aspire 5930G. Usikker på hva boot knappen skulle utføre, leste ikke godt nok, trykket bare 'next', så var det gjort. Jeg delte en ekstern hdd i ntsf og fat32 format. Ikke hardisken som er i maskinen. Skulle bare forklare hva jeg hadde brukt programmet til før. Har ikke programmet på en cd. Har heller ingen vista cd/dvd. Ingen ekstern hdd er tilkoblet nå. Eller når jeg utførte valget om boot i programmet. Kjedelige greier. Noen jeg kan prøve på? Edit: Legger ved bilde av hvordan det ser ut ved oppstart. Får ikke gjort noen ting. Endret 7. februar 2011 av Prologue Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Ja det er kjedelig når det blir slik du opplever det. Men ok: -du har vel en liten USB minne penn? det kan vi bruke for å lage boot enviroment, og forsøke å loade vista. Det med tanke på å ikke forandre mer på det som har funnet sted, slik at du kan ha mulighet å se nærmare på det fra inn i Vista - maskinen du sitter og skriver: hvilken OS har du på den? Det kan hjelpe oss for å lage usb boot. (dog ikke helt avhenging av det, siden en del filer kan du hente senere her. Mulighet for en CD med windows preboot, eller recovery, venter jeg med, til du svarer på min siste post. (ellers må jeg prøve selv på paragon (hvis jeg finner en trial versjon) for å se hva den driver med) Lenke til kommentar
Prologue Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Har usb minnepenn ja. Har både OS XP og Vista som jeg bruker nå. 2 forskjellige maskiner. I går lagde jeg en recovery cd fra den andre Vista maskinen jeg har. Satte valg om at Windows skulle starte å laste fra CD i valg inne i F2 (kalles dette BIOS?). Satte den inn i maskinen jeg har problemer med, men da fikk jeg bare valg om å formatere hele c disken. Og det vil jeg ikke. Vet ikke hvordan boot enviroment med usb fungerer. Har lest på en del nettsider om flere som har hatt problemet men litt usikker på hvordan de egentlig har gjort. Link; http://www.thestudentroom.co.uk/showthread.php?t=901772 I had the same problem in my laptop vaio, it is caused because boot manager affect the MBR, everytime that i try to do a dual boot, windows vista crush, but it is very simple to fix; It is the best option if you remember the admin (root, administrador, etc), pass, you can fix it whit a WinXp or a WinVista CD, booting from the CD and using the console to fix the operative system; If you don´t remember the pass, you could boot with a win2000 CD, and you don't need it; once you are in the console, in C:\Windows> you have to do a Fdisk /MBR or a FixMbr, this will restore the boot for vista, you can reset your machine, and... Chan! You could have your WinBosta Again! If you have some question, send me a PM. Takk for all hjelp så langt! Endret 8. februar 2011 av Prologue Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Ok, for å komme litt i gang: Fra din fungerende Vista Kople usb minne penn i den. Du trenger ikke noe stor penn, og alt som er i den fra før vil bli borte, så velg en for det formålet vi prøve oss. Åpne CMD as administrator diskpart list disk -alle diskene blir listet opp, se da hvilken disk er den usb penn. Notere disk nummer på den. select disk ? (?=nummer på usb du noterte fra det forige commando) clean create partition primary select partition 1 active format fs=fat32 label="min usb" quick assign letter=s exit Videre md s:\boot bcdedit /export s:\boot\bcd bcdedit -store s:\boot\bcd -set {bootmgr} device partition=s: bcdedit -store s:\boot\bcd\ -enum all >s:\bcd.txt Det siste commando vil skrive en bcd.txt file i din usb penn. kopiere den og vedlegg her slik at vi kan lese det. Det er alle verdier i den BCD file (som er det "store" vi har brukt til nå) og som vil brukes fra bootmgr. Fra din C: kopiere bootmgr i S: (ikke i boot folder, men rett i root. (bootmgr, er system fil, så enable for " vis skjulte system filer" i mappealternativene (Merk: bootmgr er i system partition. Hvis din C: er ikke system partition men bare boot, (se i diskbehandling hvor er din system partition) kopiere den deretter) Fjerne usb fra din PC, kople på din laptop, velg via F2, eller annet key, o boote fra den. Feilmeldning fra den vil gi oss mer forståelse om det er mer vi må prøve oss på. Lenke til kommentar
Prologue Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 Ok, takk for info. Skal prøve dette når jeg kommer hjem fra jobb i kveld. Lenke til kommentar
Prologue Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 Da er jeg i gang! Når jeg kommer hit: Videremd s:\boot bcdedit /export s:\boot\bcd Så får jeg feilmeldingen Store export-operasjonen mislyktes. Ingen tilgang. Hva gjør jeg nå? Er på cmd med den eneste brukeren på systemet. Regner med at dette automatisk blir admin brukeren. Lenke til kommentar
Prologue Skrevet 9. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2011 Problemet er løst! Dette gjorde jeg: Etter å ha fått feilmelding fra fremgangsmåten din, søkte jeg på nett etter lignende problemer. Fant denne videoen på youtube: Den linket så videre til denne websiden: http://neosmart.net/blog/2008/windows-vista-recovery-disc-download/. Der lastet jeg ned Vista recovery disk. Brente denne på en dvd. Satte den inn i PC med feil, tvingte til å starte fra CD inne i F2. Foretok så en SYSTEM RESTORE til et par dager før denne episoden for å være sikker. Etter den gjorde seg ferdig, ble maskinen restartet. Fikk et merkelig bilde opp med en gang. Valg om å velge operativ system, omtrent det samme som før, bare at nå var all grafikk og bilder rundt borte. Telte seg ned fra 10 og startet så normalt. Nå skal jeg avinnstallere Paragon programmet i håp om at det blir borte. Uansett: takk for all tid og hjelp du har kommet med frem til nå! Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Det var fint at du fikk det til slik du prøvde deg på. Det er det recovery environment som du finner på en Vista plate, og det er veldig bra. Men tilbake til det jeg prøvde som start, og som vil være greit å vite, når vi har Boot problemer på grunn av diverse (det være mbr, bcd file, generelt corruption i system critical files. Du har både XP og Vista. Du klarte å ordne en bootbar usb, men fikk problemer i utførelse av commandoer og rettigheter. Til tross av det, og still med tilgang til det du hadde da og da, kunne man gå videre til: For å ikke skrive alt i detalj, vedlegger en multi.zip file. I den vil du finne: bcdny.bat ------ med å utføre det fra cmd, vil du lage en boot folder i den, og skrive en ny BCD file ( i det tilfelle her, valgte å lage 7 Vista alternativer, med utgangspunkt at du har mange disker i PC, men vi vet ikke hvor er Vista å finne. Det er tatt som utgangspunkt at din USB har fått bokstav S:, så skift bokstaven i md S:\boot linje til det det er fakta hos deg.) bootmgr , som du finner i din syste bootsect som du kan bruke, for å manipulere MBR og bootsector i din USB minne penn, i tilfelle du bruker feks HP format Utility. ntldr , som du finner i din XP system ntdetect.com som du finner i din XP system boot.ini , som du finner i din system (bare det at jeg har lagt en del flere alternativer for hvor eventuelt XP er å finne.HP utility kan være veldig god å bruke når man får ikke til en USB partitionert og formatert i Vista til å boote.Små penn i FAT er nesten et must med eldre hovedkort (bios). Så å behandle Usbpenn med HP format først, for så å bruke bootsect /nt60 S: /mbr commando mot USB (i commando jeg bruker her, er usb satt til S: , men det kan være annet og, dermed man må korrigere.) er veldig OK og sikkert. Når du finner tid, partitionere og formatere en USB med bokstav S: Merke den som active Utfør det vedlagt bcdny.bat file kopiere boot.ini, ntldr, ntdetect.com, og bootmgr i root på USB S: Prøve nå å boote opp alt du har fra det USB. Både den XP og de Vista maskiner. Når du velger Vista 1, og den finner ikke noe, vil du med ENTER komme tilbake til utgangspunkt og dermed prøve så Vista 2 osv. Det samme gjelder hvis du velger XP alternativet. Du vil få mange valg. Det ovennevnte er ikke noe facit, eller for brukere som ønsker å komme i Windows uten å bry seg om hvordan. Men det er dog ment å vise litt om hvordan man kan løse en del problemer, med det man har foran seg. multi.zip Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå