Gå til innhold

[Løst] Bruken av funksjoner

Anbefalte innlegg

Heisann kjære diskusjons medborgere.

Jeg har et problem med funtions() som jeg aldri har hatt problemer med før, eller aldri hatt behov for før.

Jeg har nylig prøvd å bruke en funksjon som henter en $_SESSION og en verdi til en variabel UTENFOR funksjonen, uten å lykkes

Er det noen måter å kunne hente ut verdien fra session og en variabel som ikke er global UTEN og bruke parametere i funksjonen til det?

- Molty

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen måter å kunne hente ut verdien fra session og en variabel som ikke er global UTEN og bruke parametere i funksjonen til det?

- Molty

Ja, det er mulig, men på ingen måte anbefalt. Det strider litt mot poenget med funksjoner. Halve greia er at man har et eget, beskyttet scope å operere i. Uansett, her følger en måte å gjøre det på.

<?php
   $not_global_variable = 'foo';
   function bar () {
       global $not_global_variable;
       return $not_global_variable;
   }
   echo bar();
?>

Lenke til kommentar

$_SESSION er ikke en funksjon men en variabel. Nærmere bestemt så er det en superglobal assosiativ matrise. Det vil si at du ikke kaller den med $variabel = $_SESSION('noe'), men heller bruker verdien som er lagret med echo $_SESSION['noe']. Legg merke til forskjellen i parenthesene rundt 'noe'.

• Liker 1
Lenke til kommentar

$_SESSION er ikke en funksjon men en variabel. Nærmere bestemt så er det en superglobal assosiativ matrise.

Hold your horses, programmer! :)

Tenk på den du skriver for! Det er tydelig at fyren ikke er så bevandret innen disse emner, så bruk en ordbruk han kan følge med på.

Det han trenger å vite i første omgang er at enhver (såvidt meg bekjent - skriver egentlig ikke php, så her skal jeg ikke være for skråsikker) variabel som begynner med '$_' er et (assosiativt) array som er tilgjengelig fra hele programmet (superglobalt).

Selv om jeg er enig i at korrekthet er viktig, syns jeg det er enda viktigere å gjøre seg forstått :)

EDIT: *Ser under seg og føler seg teit*

Endret av ze5400
  • Liker 1
Lenke til kommentar

$_SESSION er ikke en funksjon men en variabel. Nærmere bestemt så er det en superglobal assosiativ matrise.

Jeg har stor peiling på hva session er og ikke er. Hvis du ser nærmere på det jeg skrev, så skrev jeg aldri at det var en funksjon, men at jeg hadde en funksjon som skulle hente ut verdien til min session for å sjekke noe inni funksjonen.

Takk til jonas som løste problemet mitt ;)

- Molty

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...