Catnipz Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Hei! Jeg har et fryktelig irriterende problem, og jeg lurer på om noen der ute kjenner til dette? Jeg får nemlig strekkmerker på beina selv om jeg ikke går opp i vekt. Har hatt samme vekta i 3-4 år nå, er ikke overvektig (BMI på 21, trener yoga, vekter og løping, går ikke på andre medisiner enn p- piller, normalt kosthold). Jeg er i begynnelsen av 20 åra, men jeg er faktisk ikke helt sikker på når disse strekkmerkene begynte å komme. Ble selvbevisst på dem for ca. 2 år siden, men de kan ha kommet før. De er små, ikke lengre enn en eller to cm, og opptrer som små, lilla streker som er fordypet i huden. De oppstår først og fremst på hoftene og lårene, men har også sett at de kommer på baksiden av leggene. Har ikke telt hvor mange jeg har, men det oppstår nye kanskje en gang i måneden. Dette gir ingen mening! Er ikke strekkmerker noe som oppstår i forbindelse med mye vektøkning og graviditet og sånn? Jeg forstår ikke hvorfor jeg som er normalvektig får strekkmerker når jeg ikke legger på meg. Noen som vet hvorfor dette skjer, og om jeg kan gjøre noe for å forhindre det? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Det trenger ikke å være fett som er årsaken, økt muskelmasse kan fungere på samme måte. Det trenger ikke å være fett som er årsaken, økt muskelmasse kan fungere på samme måte. Lenke til kommentar
Catnipz Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 Skal man ikke øke muskelmassen sin riiiiimelig mye før man får strekkmerker? Så voldsomt har den ikke økt, og ikke så plutselig at huden ikke klarer å holde følge Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Det er så individuelt når det gjelder hva huden tåler, så det trenger egentlig ikke være en så stor økning før man kan få strekkmerker. Forøvrig kan også hormonelle faktorer også spille inn: http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/strekkmerker-23933.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå