Gå til innhold

Flyvende Lanterner


johanf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg laget en sånn på nyttårsaften. Brukte silkepapir og limstift til selve ballongen. Så stivet jeg opp åpningen ved å lime på to lag vanlig papir. For brenneren pakket jeg en klump stearin inn i en fille og festet denne klumpen midt i åpningen med et ståltrådkryss.

 

Rett før oppsending dynket jeg filla i parafin og tente på. Det funket veldig bra de første meterene. Flammene ble for store og i ca 5 meters høyde tok papiret i ballongen fyr, den steg noen meter til før den styrtet. Hvis jeg lager en til så må jeg nok endre på brenneren, kanskje vikle rundt den med hyssing for å minske overflaten og dermed få mindre flammer.

 

Tror jeg brukte den siden her som inspirasjon:

http://www.skylighter.com/fireworks/how-to-make/sky-lanterns.asp

 

Jeg forenklet prosessen en del, jeg impregnerte ikke papiret med flammehemmende middel for å ta noe..

Lenke til kommentar

har laget ett par slike med stort hell.

har brukt sånne hvite, tynne søpplesekker til oppdrift og stivet opp med tynn ståltråd rundt hele sekken.

har laget ett kryss under, av samme, tynne ståltråd for å ha noe å feste brenselen i.

 

festet bunnen til ett te-lys i midten og har fylte det med bomull og parafin, fått fyr og sendt det opp...

 

har funka like bra som the real deal :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...